پخش زنده
امروز: -
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: برای تربیت نسل آینده باید مدلی متناسب با تأثیرات فضای مجازی طراحی شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دفتر مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان، امیر خوراکیان در دومین نشست مسئولان اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان در جمع مسئولان اتحادیه سراسر کشور افزود: فضای مجازی مسألهای جدا از فضای حقیقی نیست و فعالیتها، کارهای فرهنگی، روابط خانوادگی، آموزش، بهداشت، خرید و فروش و همه اینها در بستر فضای مجازی اتفاق میافتد و بزرگترین اشتباه این است که بگوییم فضای مجازی جدای از فضای حقیقی است، بنابراین برای تربیت نسب آینده باید مدلی متناسب با تأثیرات فضای مجازی طراحی شود.
وی گفت: امروز برنامهریزی برای تربیت نسل آینده بدون توجه به آثار و ویژگیهای فضای مجازی مقدور نیست.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی افزود: باگذشت زمان و ورود نسل جدید تلفنهای همراه حجم تولید و تبادل اطلاعات بهمراتب افزایشیافته و سرویسها و خدمات گوناگون به صورت شبانهروزی در اختیار عموم قرار گرفته است و کاربران نقش تعیینکنندهای در تولید و توزیع محتوا پیداکردهاند.
وی ادامه داد: با نگاهی به آینده میبینیم رشد فناوریها و همچنین همگرایی فنآوریها در عرصههای گوناگون در بستر فضای مجازی شرایط جدیدی را رقم خواهد زد و همه مسائل فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که آموزش، تربیت و مهارت افزایی نسل آینده متناسب با این تحولات برنامهریزی و تنظیم شود.
خوراکیان با اشاره به فعالیتهای اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان و کار فرهنگی برای دانش آموزان گفت: در این برهه حساس شما باید شناخت کامل از دانشآموز داشته باشید و نیازهای مخاطب را بشناسید و ساختار انجمن اسلامی بهعنوان یک تشکل باسابقه و موفق را متناسب با شرایط جدید طراحی کنید بهگونهای که نوجوانان با تهدیدها و فرصتهای فضای مجازی آشنا شوند و بتوانند در ارتقای جامعه از این طریق نقشآفرینی کنند.
وی با اشاره به اهمیت تولید محتوای بومی متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی خاطرنشان کرد: دانش آموزان عضو انجمنهای اسلامی در صورتی که مهارت لازم را کسب کنند و در فرایند یک ساختار و سازمان متناسب جانمایی شوند میتوانند به عنوان یک جریان گسترده، به روز و فعال به تولید محتوا در فضای مجازی بپردازند و بخش مهمی از نیاز محتوایی کشور را در این زمینه به شایستگی پوشش دهند.
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به ضرورت تعریف مرزهای ملی در فضای مجازی، بومی شدن خدمات پایه را در این حوزه از ضروریترین اقدامات برشمرد و اضافه کرد: مدارس باید با تعصب و عرق ملی ارتباطات و فعالیتهای علمی و فرهنگی دانش آموزان را در بستر پیامرسانهای داخلی تعریف و پی گیری کنند.