بازدید اساتید ۹ کشور جهان از مرکز منطقهای و ISC
اساتید و اعضای هیات تحریریه رشته زبان و ادبیات روسی در ۹ کشور دنیا از مرکز منطقهای و ISC بازدید کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، هیاتی متشکل از ۳۰ نفر از اساتید رشته زبان و ادبیات روسی و اعضای هیات تحریریه و سردبیران مجلات معتبر دارای نمایه بین المللی از منطقه آسیای میانه و شرق اروپا شامل کشورهای روسیه، لهستان، کرواسی، بلغارستان، بلاروس، اوکراین، قزاقستان، گرجستان و تاجیکستان با هدف آشنایی با پتانسیلها و امکانات و خدمات مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از این دو سازمان بازدید کردند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در این نشست گفت: پایگاه استنادی در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی و با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در سال ۲۰۰۸ در باکو به تصویب رسید و در ایران (شیراز) تاسیس شد.
محمدجواد دهقانی افزود: این سازمان که با هدف نمایه کردن مجلات علمی کشورهای اسلامی از جمله زبانهای عربی، فارسی و انگلیسی، ایجاد زمینه لازم برای ارتقاء کیفیت تحقیق و ایجاد یک شبکه پیوسته علمی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و رتبه بندی دانشگاه ها، نشریات، نویسندگان و آثار برتر علمی جهان اسلام تاسیس شد، با در نظر گرفتن استانداردهای علمی، به انتخاب و نمایه سازی نشریات علمی کشورهای اسلامی میپردازد و با استفاده از ابزارهای علم سنجی، عملکرد علمی دانشگاه ها، موسسات پژوهشی، محققان و نشریات کشورهای اسلامی را رتبه بندی میکند.
وی با به تصویر کشیدن مجلات ۴۸ کشور که در ISC نمایه میشوند، به عنوان یک نمونه عینی نمودار رشد نشریات دانشگاههای روسیه در حوزههای موضوعی مختلف بین سالهای ۲۰۱۶-۲۰۰۰ را نشان داد و گفت: روسیه در سال ۲۰۱۶ بالاترین رتبه را با توجه به حجم انتشارات علمی خود داشته است.
در این نشست اساتید دانشگاههای علوم انسانی روسیه، دانشگاه دولتی مینسک، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ، دانشگاه علوم شرقی در قزاقستان، دانشگاه زاگرب کرواسی و دانشگاه تربیت معلم مسکو، نقش رایسست و ISC را در امر تبادل اطلاعات علمی و نیز رتبه بندی نشریات، دانشمندان و اساتید کشورها کلیدی دانستند.
همچنین آنان معرفی راهکاریهای جهانی نمودن تولیدات علمی و معرفی دانشگاه ها، نشریات برتر، نویسندگان و آثار برتر علمی جهان توسط ISC را کمک شایانی به سیاستگذاریهای صحیح علمی در دانشگاهها برشمردند و برای برقراری ارتباطات علمی، ایجاد شاخهی مرکز در دانشگاههای خود و نمایه شدن نشریات در ISC ابراز تمایل کردند.