پخش زنده
امروز: -
برخی از تولیدکنندگان داخلی جنس ایرانی را با برچسب وطنی برای برندهای معروف خارجی تولید میکنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما این روزها در و دیوار شهرمان پر از تبلیغ برای خرید کالاهای ایرانی است. تبلیغاتی چون: خرید کالای ایرانی تضمین کار کردن من ، ایرانی ایرانی بخر، من کالای ایرانی می خرم، ایرانی ام ایرانی می خرم ، خرید پوشاک ایرانی و اشتغال 30 هزار نفر .... در خیابانهای شهر وقتی به اطراف نگاه می کنیم در برخی بیلبوردهای سطح شهر این تبلیغات دیده می شود، تبلیغاتی برای حمایت از کالای ایرانی اما در واقع بازارهای پوشاک کشور، مملو از کالاهای با کیفیت یا بی کیفیت خارجی است. کالایی که رونق آن به معنای بی رونقی در تولیدات ایرانی است. گرچه این روزها، برخی تولید کنندگان هم راه فروش محصولات خود را یاد گرفته اند و با خرید برچسب تولیدات خارجی و دوختن آن بر کالاهای خود، پوشاک ایرانی را با برند خارجی به فروش می رسانند.
تابلوهای فروشگاهها و نمایندگی های برندهای خارجی هر کدام انگار اصرار در جذب رهگذران دارند: پر زرق و برق و البته با تنوع بسیار زیاد، تنوعی که باعث شده ذهن ما را به خرید این کالاها سوق دهد. امروزه نسبت به گذشته مغازه های زیادی از پوشاک ترکیه ، چین و تایلندی در بازار به فور دیده می شود و بر سردر هر مغازه به جای تبلیغ پوشاک ایرانی نوشته فروش اجناس ترک با قیمت مناسب ...
اما چرا مردم ما وقتی به بازار مراجعه می کنند به دنبال پوشاک ترک و یا کشورهای دیگر هستند؟ مگر در کشور ما پیراهن بچه گانه با کیفیت دوخته نمی شود؟ این سوالی است که از مغازه فروش البسه بچه گانه پرسیدم و جواب، نا آگاهی و نداشتن شناخت مردم از مارک های ایرانی خوب و با کیفیت ایرانی بود.
این فروشنده می گوید: من تا قبل از قاچاق پوشاک ، تولیدی لباس داشتم اما به قدری این پوشاک وارداتی وارد کشور شد و با برندهای جعلی فروخته شد، من مجبور شدم تولیدی خود را جمع کنم و مغازه خارجی فروش باز کنم.
فروشنده دیگری می گوید: بسیاری از لباس هایی که در بازار کشور وجود دارند همه دوخت ایران هستند و به اسم خارجی به فروش می روند و مردم هم خرید می کنند.
وی می گوید: همین لباسی که مردم به اسم ترک خریداری می کنند و از ان راضی هستند در کشور دوخته می شود اما با برند خارجی، چون اگر مردم بدانند دوخت داخل است خریداری نمی کنند.
یکی از نقص های مهمی که تولید کنندگان کشور ما دارند نداشتن بازاریابی و تبلیغات مناسب برای کالاهای خود است، وقتی سخن از خرید شلوار به میان می اید در ذهن ها این موضوع جا افتاده است که برند ترک از همه بهتر است و همه به سراغ ترک می روند. و علاوه بر اینکه خریداران ما به سراغ برندهای خارجی می روند فروشندگان نیز برای کسب سود بیشتر و فروش کار خود پوشاک خارجی را پیشنهاد می دهند.
اما در این بین برخی تولید کنندگان ایرانی که مارکهای خارجی را برای تولیدات خود استفاده می کنند وجود دارند که سالها تلاش کرده اند تا نام و نشان ایرانی را معرفی کنند و بگویند تولیدات ایرانی از برخی کالاهای خارجی بهتر است.
استفاده از فناوری های روز دنیا و طراحی های مشتری پسند باعث شده تا علاوه بر تامین تولید داخلی نام و نشان ایرانی را به سایر کشور ها ارسال کنند.
عظیمی تولید کننده ای با برند ایرانی از مشکلاتش برای حفظ و معرفی برند خود می گوید: 23 سال پیش با یک چرخ خیاطی شروع کردم اوایل برای معرفی تولیدات خودم با مشکل روبرو شدم و بسیاری از عمده فروشی ها از من می خواستند که برند خارجی بر روی کار بزنم اما من مقاومت کردم و با سرسختی، خودم، کارهایم را برای معرفی به بازار می بردم و تلاش می کردم تا نشان و برند خود را به بازار معرفی کنم . تلاش کردم کار با کیفیت تولید کنم تا مشتری از کار راضی باشد .
وی معتقد است: الان یک تولیدی بزرگ پوشاک با بیش از 50 نفر نیروی انسانی با بهترین ماشین الات روز دنیا دارم و به سایر کشورها هم صادرات دارم .
وی ادامه داد: برای برند معروف ال سی واکی کی که برند معروف ترک است و در کشور فروشگاههای زیادی دارد لباس تولید می کنیم و داخل لباس هم با افتخار ساخت ایران زدیم و مردم هم استقبال می کنند .
عظیمی می گوید: هدف من رضایت مصرف کننده است .
بسیاری از خریداران هم از کاهش پوشاک ایرانی سخن می گویند . به طور مثال خانم احمدی می گوید : من برای خرید ترجیح می دهم از تولید ایرانی استفاده کنم اما در هر مغازه ای که می روم به سختی تولید ایرانی پیدا می کنم، همه اجناس فقط جنس ترک و چینی هستند.
وی بیان کرد: در پوشاک همه به دنبال برند هستند اگر به دنبال کیفیت خوب باشند تولیدکنندگان ایرانی هم می توانند با نام و نشان ایرانی کالاهای خود را به فروش رسانند .
یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است، در واقع با حمایت از تولید داخل می توان بنیه اقتصادی کشور را قوی کرد: تولید ملی را بالا برد و اشتغال را افزایش داد .
صنعت نساجی بیش از 100 سال قدمت دارد: خیلی ها علت افول این صنعت را واردات بی رویه می دانند، اما وارداتی که به شیوه قاچاق انجام می شود، بیش از همه مقدمات ورشکستگی صنعت پوشاک را فراهم کرده است.
رشته این صنعت بزرگ در کشور سر دراز دارد. اعتماد به تولید ایرانی از طرف مسئولان نتیجه اش باید جلوگیری از رشد قارچ گونه برندهای خارجی باشد و از طرف مردم انتخاب محصول ایرانی که از نظر کیفیت چیزی از مشابه خارجی کم ندارد .
گزارش: ناهید خدادادی