کهگیلویه و بویراحمد
گزارش مکتوب: کیفیت کالای ایرانی، مطالبهای همگانی
گرایش به کالای ایرانی در گرو قیمت و کیفیت مناسب است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد،همزمان با تشویق مردم به مصرف کالاهای ساخت داخل، باید تولید کالای با کیفیت ایرانی هم مورد نظر قرار گیرد.
این جمله را دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه یاسوج در حالی که اجناس مغازه ی پوشاکی را با وسواس نگاه می کرد گفت
احسان با بیان اینکه در تبلیغات نباید تنها مردم را به صورت عمومی به مصرف کالاهای ایرانی ترغیب کرد و باید کیفیت کالاهای ایرانی هم تقویت و تبلیغ شود اضافه کرد: من قبول دارم که خرید کالای ایرانی موجب تولید، اشتغالزایی و توسعه ی کشور می شود ولی قبول کنید ما هم جنس با کیفیت می خواهیم زیرا که تعطیلی کارخانه ها به خود مدیر عامل های کارخانه بر می گردد و آنها باید قبول کنند که اگه کالای با کیفیت تولید می کردند دچار رکود و تعطیلی نمی شدند.
وقتی پای در دل مردم می نشینی و از دلایل روی آوردن آنها به کالای خارجی می پرسی می گویند: کیفیت پایین، نبود خدمات پس از فروش، شکیل و زیبا نبودن، عدم مصرف کالای ایرانی توسط دولتی ها و تبلیغ کالای خارجی در بازارها و رسانه ها را مطرح می کنند.
یکی از مصرف کنندگان کالای خارجی در یاسوج می گوید: کیفیت مهمترین دلیلی است که از کالای خارجی استفاده می کنم اگر کالاهای ایرانی کیفیت کالاهای خارجی را داشتند نیاز به توصیه کارشناسان و مسئولان برای مصرف کالای ایرانی نبود ما خود به خود به مصرف کالای ایرانی روی می آوریم.
خانم 32 ساله گچسارانی هم از کیفی نبودن برخی کالاهای تولید داخل دلگیر است و می گوید: در حال حاضر نه تنها من بلکه بسیاری از مردم مشکل تامین هزینه ها و مخارج خود را دارند چون کالای بی کیفت خیلی زود غیرقابل مصرف می شود به همین دلیل ترجیح می دهم به جای خرید چندباره یک کالای بی کیفیت یک بار کالای با کیفیت مطلوب بخرم و هیچ وقت دنبال مارک یا برند خاصی هم نبودم و کیفیت حرف اول و آخرم است پس ایرانی یا خارجی برایم فرقی ندارد.
دیگر خانم محجبه هم استانی هم به چادر مشکی خود اشاره می کند و می گوید: بیشتر چادرهای باکیفیت داخل استان از کشورهای امارات و ژاپن یا سایر کشورها است و توصیه فروشندگان به خریداران هم همین است.
مرد 45 ساله ی تولید کننده ی یاسوجی هم با بیان اینکه ما توانایی تولید محصولات با کیفیت را داریم و مهم این است که این کیفیت را تا پایان حفظ کنیم می گوید: برخی از کارخانه ها و تولیدی های داخل، محصولات با کیفیتی را تولید می کنند اما همینکه بر بازار حاکم شدند و اعتبار خود را به دست آوردند به مرور زمان کیفیت خود را کاهش می دهند.
او از جای خالی کالای ایرانی در تبلیغات در بازار و رسانه ها ابراز نگرانی کرد و گفت: حجم وسیعی از تبلیغات موجود در بازارها را کالای خارجی پر کرده است چطور انتظار دارید ما کالای ایرانی مصرف کنیم.
برخی دیگر هم از نبود خدمات پس از فروش(گارانتی) و ضمانت کالای ایرانی ابراز نگرانی کردند و این را علت استفاده نکردن ازکالای وطنی عنوان کردند زیرا برخی از شرکت های خارجی تا چندین سال در برابر کالای خود احساس مسئولیت می کنند در صورتی که این در مورد بسیاری از کالاهای ایرانی صدق نمی کند.
فروشنده ی یاسوجی هم می گوید: بسیاری از تولید کنندگان ما به دلیل نداشتن اعتماد به بازار مصرف کالای خود را با برند خارجی به فروش می رسانند که این باعث بی اعتمادی مشتری می شود به عبارت دیگر مشتری می گوید اگر کالای ایرانی کیفیت خوبی داشت که با برند خارجی به فروش نمی رسید.
باقر فتحی کارشناس اقتصادی استان با بیان اینکه در حال حاضر در داخل کشور با کالاهایی بی نام و نشان سروکار داریم گفت: یکی از الزامات برندسازی است یعنی کالاهایی در داخل کشور تولید شود که نام و نشاندار باشد، همچنین ویژگی های بازار ، نیاز بازار و ذائقه مشتریان بسیار حائز اهمیت است.
محمدی دیگر کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که باید در حوزه فرهنگ سازی خیلی کار انجام شود، گفت: یکی از فعالیت ها این است که تولیدکنندگان، مصرف کنندگان را مطمئن کنند کالایی که به دست آنها میرسد با کیفیت است و از مشابه خارجی چیزی کم ندارد.
سید محمدکاظم نظری معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان با اشاره به کیفیت بالای محصولات تولیدی از جمله میوههای استان گفت: میوههای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد کیفیت بالایی دارند اما شاهد فروش میوههای خارجی در بستهبندیهای شیک در مناطق مختلف استان هستیم.
این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد با 43 هزار هکتار باغ و پیشتار بودن در تولید محصولات باغی مانند سیب، انگور، هلو، گردو، بادام و مرکبات جزو تولید کننده های برتر کشور است اما هیچ گونه کارخانه تبدیلی در این استان وجود ندارد همچنین عسل تولیدی این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: در این استان واحدهای تولیدی متنوعی در حوزه کشاورزی، صنایع تبدیلی،مصالح ساختمانی و سایر تولیدات دیگر باید راه اندازی شود و برنامه ریزی کرده ایم تا از طریق صنعت و معدن و تجارت استان،حمایت های لازم به عمل بیاید.
احمدی رفع موانع تولید را از تمهیدات لازم برای افزایش تولید مطرح کرد و با بیان اینکه نمی توانیم با بخشنامه و دستورالعمل همه را ملزم به خرید کالای ایرانی کنیم عنوان کرد: در گام اول باید تولید کنندگان را ترغیب کنیم تا کالای با کیفیت تولید کنند و گام دوم این است که مردم را از طریق ارائه الگوی مصرف خوب هدایت کنیم تا کالای داخلی مصرف کنند. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به نام حمایت از کالای ایرانی گفت: حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان نیازمند توجه جدی مردم برای مصرف کالاهای داخلی است. غلامرضا تاجگردن با بیان اینکه تولیدکنندگان نیز برای جلب اعتماد مشتریان باید کالاهای باکیفیت و مرغوب تولید کنند تا زمینه رضایتمندی مصرف کنندگان شود از سرمایه گذاران خواست با توجه به امنیت پایدار شهرستان گچساران از ظرفیت های این شهرستان برای تولید بهره مند شوند. معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: دستگاه های اجرایی این استان ملزم به خرید کالاهای تولید داخل کشور شدند که چنین موضوع مهمی در نشست شورای اداری سال جدید کهگیلویه و بویراحمد مطرح و تصویب شد. آقای فیلی افزود: چنانچه کالاهای مورد نظر وجود نداشت دستگاه های اجرایی استان می توانند مشابه آنها را خریداری و مصرف کنند. وی بیان کرد: برنامه ریزی های لازم برای تحقق نامگذاری امسال توسط مسئولان اجرایی این استان انجام شده و یا در حال انجام است. معاون عمرانی استاندار ابراز داشت: به مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده هدایای خود را از محصولات تولیدی استان به ویژه صنایع دستی تأمین کنند.
پس مسئولانی که بعد از نامگذاری سال جدید به نام حمایت از کالای ایرانی رسانهها را تریبون خود برای روشن ساختن بایدها و نبایدها کردهاند باید از خود و سازمانهای مطبوعشان شروع کنند تا این حس را به مردم منتقل کنند.
مسألهی فرهنگسازی در این زمینه امری خطیر است که مطالعه و بررسی دقیق جوانب آن، همکاری و همیاری جمعی مردم، دولت، تولیدکنندگان و طراحان و برنامهریزان را طلب میکند و باید به خاطر داشت که فرهنگسازی در مورد موضوعی خاص در میان آحاد جامعه کاری است که نیازمندتلاش بسیار زیاد و خستگی ناپذیر است و نباید انتظار داشت که چنین امری به سرعت اتفاق بیافتد، بلکه تمام تلاش باید مصروف این باشد که نوع چینش پایههای این فرهنگ سازی درست و دقیق صورت بگیرد تا در درازمدت جامعه از نتایج آن بهره مند شود.
در دنیایی که مردم وابستگی انکارناپذیری به رسانهها و آموخته ها و دانستههایشان از طریق رسانهها دارند همچنین به خاطر انتظاری که از رسانهها، به خصوص از رسانه ملی میرود، میتواند در تبدیل کردن مصرف داخلی به یک عادت و فرهنگ برای مردم نقشی اصولی و هدفمندی ایفا کند.
توجه رسانههای جمعی به موضوعات معین موجب میشود که اهمیت آن موضوعات از نظر مردم افزایش یابد و این امری است که رسانه را در مورد بسیج عمومی مردم درباره موضوعات مختلف قابل استفاده میکند.
بنابراین وظایف زیادی را میتوان در باب فرهنگ سازی برای مصرف تولیدات داخلی متوجه رسانه البته همراه با اقدامات و برنامهریزیهای دولت و در نهایت مردم دانست.
امید است پایان سال 97 نتیجه حمایت از کالای ایرانی اعتماد مردم ایران به تولیدکننده و کارگر ایرانی باشد نه ایجاد شغل برای کارگران چینی و اروپایی! نویسنده : محمدجعفر درزاده