پخش زنده
امروز: -
معاون فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش در بخش دریایی کشور نیازمند ایجاد هماهنگی بین موسسات آموزش عالی، آموزش و پرورش و بخش خصوصی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمدعلی علینژاد که در نخستین همایش ایمنی در حمل و نقل دریایی سخن میگفت با تاکید بر عزم وزارت آموزش و پرورش در توسعه آموزش نیروی انسانی در حوزه دریانوردی، اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش ها پیش روی صنعت دریایی کشور کمبود نیروی انسانی است.
وی با اعلام اینکه هماکنون ۱۵ درصد از نیروی انسانی ناوگان ملی را دریانوردان خارجی تشکیل میدهد، گفت: کاهش تمایل نیروی انسانی برای حضور در بخش دریایی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
علی نژاد یکی از مهمترین موانع پیش روی آموزش در بخش دریایی کشور را عدم هماهنگی در بین ارگان های دریایی دانست و خاطر نشان کرد: آموزش در بخش دریایی کشور نیازمند ایجاد هماهنگی بین موسسات آموزش عالی، آموزش و پرورش و بخش خصوصی است.
وی با اشاره به همکاری خوب موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش نیروی انسانی حوزه دریایی افزود: باید با ایجاد هماهنگی لازم بین بخش های مختلف آموزشی و عملیاتی مشخص شود چه تعداد نیروی انسانی می بایست در سال های آینده برای تامین نیاز صنعت حمل و نقل دریایی کشور آموزش ببینند.
معاون فنی حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در خاتمه اظهارات خود از آمادگی نظام آموزشی کشور برای بهبود آموزش در بخش ایمنی دریایی خبر داد و تصریح کرد: با گنجاندن مباحث ایمنی دریایی تلاش می کنیم فرهنگ ایمنی دریایی را توسعه دهیم.
تصویر صنعت کشتیرانی برای جامعه شناسانده شود
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوری گفت: حرفه دریانوردی برای جامعه شناخته شده نیست.
ماندانا منصوریان که در نخستین همایش ایمنی حمل و نقل دریایی سخن میگفت، ضمن تبریک به دکتر محمد سعیدی مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این همایش، خاطر نشان ساخت: صنعت کشتیرانی یکی از مهمترین ارکان حمل و نقل جهانی است و اینک همه میدانند که بدون این صنعت هیچ کشوری بیش از یک هفته دوام نمیآورد.
وی با اشاره به شعار روز جهانی دریانوردی در سال ۲۰۱۷ با مضمون "کشتیرانی بهتر، آینده بهتر" افزود: این روز و این شعار برای ترغیب نیروی انسانی برای الحاق به صنعت دریانوردی است.منصوریان در ادامه با بیان اینکه حرفه دریانوردی برای جامعه شناخته شده نیست، تصریح کرد: باید تصویر کشتیرانی برای جامعه تبین و شناسانده شود.
نماینده دائم ایران در IMO اشارهای نیز به آخرین مصوبات این سازمان در حوزه کشتیرانی داشت و در این باره تصریح کرد: نمایندگی ایران در IMO در کمیته کاهش آلودگیهای دریایی این سازمان نسبت به قانون سوخت کم سولفور برای شناورها که از سال ۲۰۲۰ لازم الاجراست، بیانیهای را منتشر کرد که طی آن برای مطالعات بیشتر حول اجرای این قانون درخواست شده بود.
وی با بیان اینکه صنعت کشتیرانی سهم کمی در آلودگی هوا دارد، تاکید کرد: باید از تصویب و اجرای قوانینی که به تجارت و حمل و نقل دریایی صدمه می زند، جلوگیری کرد.
با صدور قطعنامه؛ همایش ایمنی حمل و نقل دریایی به کار خود پایان داد
اولین همایش ایمنی در حمل و نقل دریایی با صدور قطعنامه به کار خود پایان داد.نخستین همایش ایمنی در حمل و نقل دریایی که صبح امروز با حضور کارشناسان و فعالان این حوزه در محل موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با صدور قطعنامه به کار خود پایان داد.
متن قطعنامه که از سوی دبیر همایش ایمنی در حمل و نقل دریایی قرائت شد به شرح زیر است:با توجه به سیاستهای کلی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تاسی از شعار " اول ایمنی بعد کار" به عنوان یک اصل و آرزوی توفیق و بهروزی برای کلیه خدمتکاران عرصه دریایی کشور، ضمن تشکر فراوان از همه همکاران محترم دخیل در برگزاری همایش، قطعنامه پایانی اولین همایش ایمنی در حمل و نقل دریایی که به همت موسسه آموزشی و روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد ، به این شرح اعلام می شود :
1. عزم ملی برای فرهنگ سازی ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی توسط تمام ارگانهای دریایی و تاکید بر آموزش ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریایی در تمامی سطوح آموزشی.
2. برای توسعه ایمنی در صنایع دریایی بصورت عام و ایمنی در حمل و نقل دریایی بصورت خاص مدل جامعی با همکاری تمام ارگانهای دریایی در چارچوب سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی مورد نیاز است که این مهم تنها با همت مدیران وکارشناسان و تمامی جامعه دریایی میسر است.
3. با توجه اهمیت موضوع حفاظت از محیط زیست دریایی و توجه به ظرفیت های عظیم کشور در بخش گردشگری دریایی، توجه ویژه به این بخش میتواند نه تنها به توسعه فرهنگ بلکه به توسعه اقتصاد دریا محور منجر شود.
4. با توجه به لزوم حمایت از پرورش نیروی کار دریایی متناسب با نیاز کشور، شرایط لازم برای مهارت آموزی و تأمین امکانات گذراندن دوره های کارورزی برای دانشجویان دریانوردی و متقاضیان، به منظور ورود به بازار کار و دریافت گواهینامه های مورد نیاز توسط ارگانهای مختلف فراهم و همکاری همه جانبه انجام شود.
5. توجه ویژه توسط تمام ارگانهای دریایی به نسل جدید آموزش یافته در هنرستانهای دریایی و همچنین پشتیبانی و تجهیز هنرستانهای دریایی سراسر کشور توسط وزارت آموزش و پرورش.6. پرورش روحیه تحقیق و پژوهش در تمام رده های آموزش دریایی از هنرستانهای دریایی به بالا. امید است با عنایت پروردگار متعال و با بهره مندی از نتایج تشریک مساعی و نظرات نخبه گان و فرهیختگان جامعه دریایی تا دومین همایش ایمنی در حمل و نقل دریایی ،در ایفای نقش تبیین شده با اجرای مفاد ، موفق و سر بلند عمل کنیم.