پخش زنده
امروز: -
زنگ نحوه زندگی در مدرسه طبیعت استان چهارمحال و بختیاری نواخته شد تا آموزش های مهارتی و تربیتی اولویت اصلی برای دانش آموزان باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز چهارمحال و بختیاری، امروز وارد مدرسه ای متفاوت شدیم؛ فضایی باز با مساحت پنج هزار مترمربع، خبری از کلاس درس، تابلو، میز و صندلی نبود؛ دانش آموزش هم به جای خواندن و نوشتن مشغول بازی با خاک، رنگ آمیزی، کاردستی، نقاشی، پخت نان سنتی، نجاری، کاشتن غلات، درخت و صعود از ارتفاع بودند.
مدرسه "طبیعت کاوشگر" که بیشتر از یک ماه نیست در روبروی پارک جانبازان شهرکرد افتتاح شده و کودکان 3 تا 12 سال فارغ از هر گونه آموزش رسمی مهارت های گوناگون را احساس می کنند و پاسخ پرسش های شان را کشف می کنند.
این مدرسه معلم و مربی ندارد، مدیر مدرسه طبیعت کاوشگر محمدرضا جیلان است که می گوید: تسهیل گرانی آموزش دیده در این مدرسه هستند که کنار دانش آموزان زمینه کشف و شهود را برای آنها میسر می کنند.
تربیت مسئولان دوستدار طبیعت
در حال حاضر مسئولانی هستند که هنگام تصمیم گیری برای تصویب و اجرای طرحی، طبیعت، محیط زیست و گردشگری را در نظر نمی گیرند.
مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری معتقد است: باید نسلی را تربیت و وارد اجتماع کنیم که فاکتورهای توسعه پایدار را در جامعه رعایت کنند تا اگر در آینده مسئولیتی را داشتند؛ بر سر محیط زیست معامله نکنند و اگر جایگاه تصمیم گیری نداشتند؛ محیط زیست مطالبه مهم شان باشد.
شهرام احمدی می گوید: هیچ کس فقط با آموزش دیدن، حافظ و عاشق چیزی نمیشود؛ بلکه احساس کردن طبیعت از کودکی در وجود انسان نهادینه می شود.
"مدرسه طبیعت" از طریق فراهم کردن بستر تجربه و ایجاد خاطره در طبیعت به اهداف محیطزیستی خود میرسد.
زنگ طبیعت
"مدرسه طبیعت کاوشگر" چهارمحال و بختیاری هفتاد و پنجمین مدرسه طبیعت کشور است که به صورت خصوصی اداره می شود و یک میلیارد ریال هزینه برای مدیر مدرسه داشته است.
محمدرضا جیلان از استقبال خانواده ها و دانش آموزان از مدرسه طبیعت خبر می دهد و می گوید: کودکان و دانش آموزان همه روزه از ساعت 9 تا 17در فضای باز و طبیعی آزادانه به کاوش پیرامون طبیعت و مسائل زیست محیطی می پردازند.
علی در سن هفت سالگیش در مدرسه به تنهایی گندم کاشت، رضا در دومین صعود خود به بی مورد بودن ترس خود از ارتفاع پی برد و سینا از امروز معلق بودن و راه رفتن بر روی طناب تعادلی در مدرسه را یاد گرفت و هادی نجاری کرد و عباس هم تخم اردک را از لانه پرندگان پیدا کرد و گرم بودنش را با دست احساس کرد؛ تا آنچه را که آموزش های رسمی نمی تواند به کودکان بیاموزد در مدرسه طبیعت یاد بگیرند و نسل های بعد انسان های طبیعت دوستی باشند.
خانم ترنج رئیس اداره آموزش و پژوهش محیط زیست چهارمحال و بختیاری می گوید: شیوه آموزشی فوق هم اکنون در کشورهایی مثل کانادا و سوئد به صورت طبیعی است و این شیوه به دلیل احساس کردن محیط از نزدیک و کم بودن فشار موضوعات حفظ کردنی اثرگذارتر از شیوه آموزشی رسمی است.
مدارس طبیعت می توانند بدون تخریب محیط زیست، یک و نیم میلیون شغل ایجاد کنند.
آموزش های مهارتی و تربیتی اولویت اصلی دانش آموزان
طبق بررسی های انجام شده و تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش به منظور رسمیت شمردن حق کودکان امسال پیک نوروزی دانش آموزان مقطع ابتدایی حذف شد و به جای آن داستان نویسی، داستان گویی و داستان خوانی قرار گرفته است تا توان گفتاری، شنیداری و ابتکار دانشآموزان تقویت شود.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش و پرورش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، آموزش های مهارتی و تربیتی را اولویت اصلی برای دانش آموزان ابتدایی اعلام می کند و می افزاید: فرصت کودکی با تصمیم وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون در دوره ابتدایی، به کودکان این دوره بازگشت.
محدود بودن مدارس طبیعت
مدارس طبیعت با ایده عبدالحسین وهابزاده، از فعالان محیطزیست، مطرح شد. امروزه بحرانهای مختلفی گریبان طبیعت گیاهی و جانوری را گرفته؛ اگر نگرانیهای فعالان محیطزیست نباشد و جامعه مدنی تلاش نکند تا محیطزیست را مدام به مسئولان کشور یادآوری کند، معلوم نیست کودکان آینده چه خاطرهای از محیطزیست و طبیعت ایران داشته باشند.
ایجاد این مدارس در محیط طبیعی داخل و حاشیه شهرها همانند پارکها به حفاظت محیط زیست محول شده بود؛ اما به گفته مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری از این پس مجوز تأسیس این مدارس به آموزش و پرورش واگذار شده است.
مدارس طبیعت می خواهند نگاه مسئولانه و فعالیت مدنی را به کودکان یاد دهند، تا در آینده شهروندان محافظ محیط زیست تربیت کند؛ هر چند هنوز همه کودکان امکان استفاده از این شیوه آموزشی را ندارند و این مسألهای است که مسئولان آموزش و پرورش باید به آن توجه کنند.