گزارش مکتوب...
اهواز شهر معابر مسدود
رفت و آمد آسان در خیابان ها و معابر از ویژگی های اصلی ارزیابی مدیریت شهری محسوب می شود.این موضوع در شهرهای پرجمعیت و شلوغ به علت ترافیک و سختی تردد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، اهواز یکی از شهرهای پرجمعیت و از کلانشهرهای ایران است که به نظر نمی رسد در این خصوص نمره قابل قبولی دریافت کند زیرا اگر گشتی در مناطق شلوغ و مراکز فروش و درمانی این شهر بزنید، خیلی زود با مشکل تردد مواجه خواهید شد. مشکلات معلولان و سالخوردگان و بیماران در این بین دو چندان است.آنها با توجه به محدودیت های جسمانی به راحتی نمی توانند در خیابانها تردد کنند و وارد ادارات و ساختمانها بشوند.اگر گذر این عزیزان به بازار یا مجتمع های تجاری و پزشکی در مناطق اصلی شهر مانند کیانپارس، نادری، پاداد، گلستان، زیتون و کوی ملت بیفتد، که برای بالا رفتن از پله ها و گذر از پستی و بلندی ها و ناهمواری های متعدد راهی جز کمک گرفتن آن هم از چند همراه و رهگذر ندارند.
علی رضا یکی از جانبازان جنگ تحمیلی می گوید: در بسیاری از معابر اهواز رمپ ورودی برای سوار شدن به اتوبوسها و مکان استقرار معلولان وجود ندارد. هیچ سرویس بهداشتی مخصوص معلولان و جانبازان در اهواز نیست و کلیه امکانات و تجهیزات برای این قشر در ضعیف ترین حالت ممکن قرار دارد.در شهر مکان پارک خودرو به ندرت یافت می شود و در جاهایی که این امکان فراهم شده، خودروی شهروندان عادی آن را اشغال می کند و یا این محل ها بسیار دور و غیر قابل دسترس است.
در برخی از ساختمان ها آنقدر شیب رمپ زیاد و خطرناک است که حتی یک فرد سالم هم به سختی از آن بالا می رود چه برسد به معلولان و جانبازان.در این مواقع اگر صندلی چرخدار به عقب منحرف شود، احتمال واژگون شدن و مصدومیت سرنشین زیاد است.
ساناز که به تازگی صاحب دوقلو شده نیز این مطالب را تایید می کند.او هربار که به بازار می رود مجبور است کودکانش را با کالسکه حمل کند زیرا در ابتدای هر پیاده رو با خودروهایی مواجه می شود که در مقابل رمپ محل گذر عابران پارک شده و برای همین باید با زحمت از کنار خیابان گذر کرد خطرات را به جان بخرد.
ما شهروندان عادی با اینکه روزانه در خیابان های شهر قدم میزنیم شاید کمتر به اهمیت و ضرورت مناسب سازی مکان های عمومی برای استفاده این قشر پی برده ببریم.
بر اساس آمار مدیر کل بهزیستی خوزستان هشتاد و پنج هزار معلول در استان شناسایی شد که بیشتر از نوع جسمی- حرکتی و مهمترین مشکلات آنها مناسب نبودن محیط های عمومی و مسطح نبودن پیاده رو هاست.
آقای محمد جوادی کارشناس ترافیک معتقد است: ضعف فرهنگی و بی توجهی برخی رانندگان به علایم راهنمایی و رانندگی در این زمینه مشکل ساز است و با اینکه به ماموران راهنمایی و رانندگی اعلام شد با توقف خودروها در مقابل رمپ های معابر عمومی برخورد کند اما شوربختانه همچنان شاهد بسته شدن این معابر به وسیله خودروهای شخصی هستیم.
استاندار در نشست شورای ترافیک به دنبال گزارش انجمن حمایت از معلولان استان مبنی بر نبود توقفگاه خودرو و خیابان برای تردد این قشر، مصوب کرد شهرداری و راهنمایی و رانندگی اهواز محل هایی برای توقفگاه خودروهای ویژه معلولان و جانبازان تعیین و معابر را برای تردد آنها مناسب سازی کند که پس از گذشت دو سال در این زمینه تغییری در شهر احساس نمی شود.
غلامرضا شریعتی خاطره ای از سفر خود و هیئت تجاری-اقتصادی استان به اروپا تعریف می کند و می گوید: در برخی از این کشورها مشاهده کرد محل مشخصی برای پارکینگ معلولان و جانبازان اختصاص داده شده است.
محل هایی که حتی در ترافیک هم کسی از آن استفاده نمیکرد و حق توقف در آن را نداشت در حالی که ما هیچ کدام از آن امکانات را در اهواز و دیگر شهرهای استان نداریم. بنابراین از شورای شهر و شهرداری خواست در این خصوص اقدام کند.
طبق ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان کلیه وزارتخانهها، سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهرهمندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.
مسول فرهنگ ترافیک پلیس راهور خوزستان تجمیع مراکز پزشکی یا تجاری در چند منطقه محدود و مسکونی با وجود افزایش روزافزون وسایل نقلیه بدون در نظر گرفتن پارکینگ را باعث بروز تخلف می داند و می گوید: در این شرایط طبیعی است یک راننده هر جا که جای خالی ببیند پارک کند حالا می خواهد جلوی رمپ جانبازان و معلولان و درب منازل باشد یا زیر تابلو توقف ممنوع یا کنار خودروی پارک شده و به شکل دوبل!
افشین مهر آفرین پیش بینی کرد با این روند اگر فکری برای ساختن پارکینگ و حل ترافیک در کلان شهر اهواز نشود تا چند سال آینده حتی دوچرخه سوار هم جای پارک پیدا نخواهد کرد.
پس انتظار است دستگاهای مسئول به ویژه شهرداری ها و سازمان هایی نظیر نظام مهندسی به سیاست های غلط و تخلف در حوزه شهرسازی و اعطای مجوز بدون در نظر گرفتن مصوبات و استانداردهای ساخت و ساز پایان دهند تا پلیس بتواند بدون هیچ عذری با رانندگان خاطی برخورد قانونی کند.