پخش زنده
امروز: -
دربازار یخچال، سهم خارجی ها۶۰درصد ، سهم ایرانی ها ۴۰ درصد ؛ دربازار تلویزیون سهم برندهای خارجی ۹۵ و سهم برندهای ایرانی ۵ درصد است.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما؛ تقریبا هیچخانهای در ایران وجود ندارد که حداقل یک کالا از لوازمخانگیاش، برند «کره» نباشد، اما مساله به همینجا ختم نمیشود. تبلیغات تلویزیون، سینما، حاشیه بزرگراهها و معابر اصلی شهر، تبلیغات حاشیه استادیوم و هر آن چیزی که بشود روی آن نام برند خارجی را نصب کرد، امروز پر است از نامهای کرهای، چینی و ترک و خالی است از نامهای نوستالژیک ایرانی که زمانی زینتبخش خانههایمان بودند. سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در این بازه آماری را اعلام کرده که بسیار جالب توجه است؛ در حال حاضر 75 درصد بازار لوازمخانگی در دست 10 برند اصلی خارجی است و حدود 600 کارخانه داخلی که حداقل 30 کارخانه از برندهای بزرگ داخلی هستند، سهم 25 درصدی از بازار لوازمخانگی کشور را در دست دارند. بهعبارتیدیگر، از 30هزار میلیارد تومان بازار لوازمخانگی کشور، 23هزار میلیارد تومان آن در دست 10 برند خارجی و 7هزار میلیارد تومان آن در دست 600 کارخانه داخلی است. در این باره سهم محصولات مختلف نیز بسیار جالب توجه است، برای مثال در بازار یخچال و فریزر سهم برندهای خارجی در بازار کشور 60 و سهم ایرانیها 40 درصد است. این میزان در گروه شویندهها به ترتیب 55 درصد خارجی و 45 درصد داخلی است، اما بدترین وضعیت در گروه صوتی و تصویری است، چنانکه سهم برندهای خارجی 95 درصد و ایرانیها پنج درصد است.
دادههای آماری نشان میدهد تولید سه قلم منتخب تلویزیون رنگی، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی در طول چهار سال اخیر با کاهش روبهرو بوده است. چنان که تولید تلویزیون رنگی از دو میلیون و 60 هزار دستگاه در سال 92 به یک میلیون و 500 دستگاه در سال 95 و 609 هزار دستگاه در هفت ماهه سال جاری رسیده است. بر اساس این آمار، در سال 92 تعداد 994 هزار دستگاه یخچال تولید شده که این میزان در سال 93 به یک میلیون و 300 هزار دستگاه و در سال 95 به یکمیلیون دستگاه کاهش یافته است. همچنین میزان تولید ماشین لباسشویی نیز گرچه به مقدار جزئی افزایش یافته، با اینحال مقدار افزایش آنچنان قابلتوجه نبوده است. در اینفوگرافیک بخشی از این آمارها منعکس شده است.