پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران: تولیدکنندگان ایرانی در خارج از کشور با مقوله دامپینگ کالاها از سوی کشورهای رقیب مواجه هستند که آزاری برای تولید ایرانی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، احمد صادقیان در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران افزود: دولت ترکیه با حمایت از کالاهای ساخت این کشور و صادرات آن به بازارهای منطقه و حتی آفریقا، عملا بازار را از صادرکنندگان ایرانی گرفته است.
وی در خصوص حمایت از کالای ایرانی گفت: یکی از مشکلات عمده بخش تولید کشور، رانتهای موجود در اقتصاد است.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران افزود: یکی دیگر از گرفتاریهای تولیدکنندگان داخلی، الزام دولت به قیمتگذاری محصولات و کالاهاست در حالی که در هیچ جای دنیا این مساله صورت نمیگیرد.
صادقیان گفت: در حال حاضر صنایع غذایی کشور توان رقابت با تولیدات خارجی و حضور مستمر در بازارهای آمریکا و اروپا را دارد اما سیاستهای غلط دولت از جمله قیمتگذاری، باعث شده که محصولات وارداتی در بازار داخل قدرت بیشتری داشته باشد.
تغییر رویه تجارت افغانستان با ایران
مهدی شریفی نیکنفس، دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، نیز با بیان اینکه در بیشتر صنایع کشور با افزایش قیمت تولیدات و کاهش کیفیتها مواجه هستیم گفت: در صنعت پتروشیمی به دلیل عدم وجود استانداردهای کافی و نظارتهای دقیق، شاهد آن هستیم که برخی از محصولات با کیفیت بسیار پایین به بازارهای خارجی ازجانب برخی تجارنماها صادرات میشود که لطمات ناگواری به صادرات محصولات پتروشیمی کشور وارد کرده است.
و مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران افزود: در حالی که محصول قیر ایران تا چند سال پیش جزو محصولات شناخته شده دنیا بود، متاسفانه برخی افراد سودجو با ارسال محمولههای بیکیفیت موجب از دست رفتن این بازار بزرگ صادراتی کشور شدند.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران افزود: تا چند سال پیش از ایران به افغانستان کالای ساخته شده ایرانی صادرات میشد اما در حال حاضر افغانستان از ایران عمدتا کالاهای واسطهای و مواد خام وارد میکند چرا که دیگر اعتمادی به تولیدات داخلی کشور ندارد.
لزوم حذف سایه شمشیر مقررات زائد
محمدرضا نجفیمنش، نیز بر این عقیده بود که بخش خصوصی از فرصت نامگذاری سال 97 به حمایت از کالای ایرانی باید نهایت استفاده را ببرد.
او گفت: فضایی فراهم شده است که تولید داخلی در کانون توجه قرار گیرد. به همین سبب نباید این فرصت را از دست داد و لازم است حداکثر ظرف یک هفته جلساتی را برای تدوین برنامه کاری به منظور دستیابی به این هدف برگزار کنیم. میتوان مسایل حل نشده در حوزههای مالیات بر ارزش افزوده، تامین اجتماعی و موانع موجود در مسیر اعطای تسهیلات بانکی را با توسل به این فرصت طلایی برطرف کرد.
رئیس کمیسیون تسهیل کسبوکار اتاق تهران با بیان اینکه میتوان از ظرفیت رسانه ملی نیز برای حمایت از کالای ایرانی بهره گرفت، ادامه داد: باید اتخاذ تصمیمات عاجل برای بهبود فضای کسبوکار در دستور کار قرار گیرد. همچنین لازم است، سایه شمشیر مقررات زائد از روی بخش تولید برداشته شود و شرایط رقابتپذیری کالاها مانند کاهش قیمت تمام شده مهیا شود.
الزام به رعایت حقوق مصرفکنندگان
حسن فروزانفرد دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز در زمینه اقدامات مورد نیاز برای حمایت از کالای ایرانی، به مقوله حقوق مصرفکنندگان توجه نشان داد و گفت: انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان بر اساس قانون باید نهادی غیردولتی باشد اما این نهاد در حال حاضر زیرمجموعهای از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
فروزانفرد افزود: صدور مجوزهای گوناگون برای تولید محصولات در کشور، تعامل نزدیک میان تولیدکننده و مصرفکننده را از بین برده است که این عامل یکی از تهدیدهای جدی عدم حمایت از کالای ایرانی است.
فقدان مدیریت سیستمی
منصور معظمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران هم با بیان اینکه اداره یک بنگاه یا یک کشور بدون حرکت سیستمی ممکن نیست، تصریح کرد: تا زمانی که کشور را به صورت سیستمی اداره نکنیم، هزینههایی به کشور تحمیل خواهد شد. امیدواریم سال 97 سال حاکمیت روابط دوستانه و توسعه روابط بینالمللی باشد. رفع بخش عمدهای از مسایل کنونی در گرو آن است که تکلیفمان با صحنه بینالملل روشن شود.