سهم پایین هرمزگان در راههای روستایی آسفالته
گزارش مکتوب؛ هرمزگان از نظر برخورداری از راههای آسفالته روستایی در رتبه ۲۶ در کشور قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ رضائی معاون روستایی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان میگوید: میانگین برخورداری روستاهای بالای بیست خانوار از راه آسفالته در هرمزگان ۷ درصد کمتر از میانگین کشوری است.آسفالت نبودن و فرسوده بودن آسفالتهای موجود باعث شده تا بسیاری از کشاورزان محصول خود را به موقع به بازار نرسانند و امکان تردد و بهره مندی از خدمات بهداشتی برایشان سخت باشد.ناصر از کشاورزان سیاهو میگوید: طول روستای ما تا جاده اصلی ۶ کیلومتر است، اما ۱۰ سال است پیگیر بهسازی این جاده هستیم.میرزا علی از اهالی روستای بوستانکوه در بشاگرد میگوید: مردم این روستا راه دسترسی ندارند و باید بیش از ۶ کیلومتر راه مالرو تا رسیدن به جاده اصلی را طی کنند.رییس سابق اداره راه و شهرسازی بشاگرد میگوید: بشاگرد محرومترین شهرستان کشور در برخورداری از جادههای روستایی است.کمالی میافزاید: از ۱۱۹ روستای دارای سکنه تنها ۱۹ روستا راه آسفالته دارند که نزدیک ۱۲ درصد روستاهای این شهرستان را شامل میشود.
راه روستایی روستای تریش در شهرستان بشاگرد
عبدالله زرهی از ساکنان سیریک هم میگوید: گاهی محصولات ما در روستا به خاطر جادههای خراب و پر از دست انداز روی دستمان میماند و رانندگان حاضر نیستند در چنین جادههایی محصولات را حمل کنند.مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان میگوید: عمر مفید جادههای آسفالته ۸ سال است، اما نزدیک به ۵۰ درصد از جادههای روستایی استان با عمر بیش از ۱۵ سال نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.غلامحسین شیری میافزاید: ۱۱۸ طرح نیمه تمام در استان وجود دارد که اعتباری بیش از ۲۱۸ میلیارد تومان برای اتمام آنها لازم است.وی میگوید: این در حالی است که کل ردیف بودجه درنظر گرفته شده برای راههای روستایی در سالجاری ۵۰ میلیارد تومان است.معاون راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان هم میگوید: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه همه روستاهای بالای ۵۰ خانوار بایستی از جاده آسفالته برخوردار باشند و روستاهای بالای بیست خانوار نیز در اولویت آسفالته باشند.رضایی میافزاید: ۲۲ درصد از آبادیهای بالای ۵۰ خانوار جاده آسفالته ندارند و نزدیک به ۵۰ درصد از روستاهایی با جاده آسفالته نیاز به تعمیر و روکش آسفالت و ساخت پل دارند.وی میگوید: نگهداری جادههای روستایی هزینه بالایی دارد و معادل ۵ درصد هزینه ساخت برای نگهداری آن استفاده میشود.به گفته رضایی هزینه نگهداری سالیانه هر کیلومتر جاده ۲۵ میلیون تومان است که در صورت فرسوده بودن آسفالت بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان برای روکش هر کیلومتر راه روستایی نیاز است.گران بودن ماشین آلات راهسازی هزینه نگهداری و تعمیر جادهها را افزایش داده است.شیری مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان میگوید: در سالهای اخیر با توجه به افزایش هزینههای سوخت و استهلاک ماشین آلات راهسازی هزینههای ساخت راهها افزایش یافته است.
طغیان رودخانه جگین جاسک و قطع ارتباط روستاها با مرکز شهر
علاوه بر ساخت جادههای بسیاری از جادههای آسفالته فعلی علایم راهنمایی و رانندگی در آن نصب نشده و منجر به افزایش تصادفات و خطای دید رانندگان شده است.میرداد میردادی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای هرمزگان میگوید: هیچ ردیف اعتباری برای نصب علایم راهنمایی و رانندگی در قانون و بودجه پیش بینی نشده است و از محل درامدهای استانی برای این کار هزینه میشود.وی میگوید: با بالارفتن قیمتهای خرید تابلو و علایم راهنمایی و رانندگی اعتبارات حوزه ایمن سازی و راهداری در استان کاهش یافته است.نبود علایم راهنمایی و رانندگی ایمنی در جادههای روستایی را پایین آورده است.فرمانده پلیس راه هرمزگان با اشاره به افزایش حادثههای رانندگی در جادههای روستایی میگوید: از ابتدی امسال ۱۱۰ فقره تصادف در راههای روستایی رخ داده است که ۸ فقره منجر به فوت و ۱۰۲ فقره به جرح منجر شده است.سرهنگ علی اسفندانی میافزاید: تصادفات رانندگی در جادههای روستایی ۱۱ درصد تصادفهای رخ داده در هرمزگان است.وی میگوید: نبود خط کشی، نصب نبودن تابلو، نبود حفاظ در پل ها، کم عرض بودن جادهها و دید پایین مهمترین علت وقوع حادثهها در روستاها است.
واژگونی خودرو در جاده روستایی در شرق هرمزگان
مشکلات در جادههای روستایی در حالی است که نیمی از جمعیت هرمزگان در روستاها زندگی میکنند و در برخورداری از عدالت اجتماعی و توزیع خدمات تاثیر گذاشته است.
معاون روستایی وزارت راه و شهرسازی بودجه دولتی را ناکافی میداند و میگوید: وزارت راه به تنهایی قادر به این همه فعالیت در راههای روستایی نیست و نیازمند کمک خیرین و نیروهای مردمی هستیم.
سید حسین میرشفیع میافزاید: جادههای کوتاه با مشارکت مردم روستا قابل بهسازی است و راه و شهرسازی ماشین آلات و بخشی از هزینههای آسفالت را پرداخت میکند.
اداره کل راه و شهرسازی برای جذب مشارکت مردم اقدام به راه اندازی انجمن خیریه راه و ترابری (آخرت) کرده است.
وی میگوید: بایستی تعرفه ماشی آلات مورد نیاز پیمانکاران به صفر برسد و پذیرفتنی نیست که قیمت ماشین آلات در هرمزگان سه برابر کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس باشد.
معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی می افزاید: علاوه بر کارهای پیشنهادی قرار است بخشی از درامد حاصل از فروش سهام شرکتهای دولتی و استقراض ۲ میلیارد دلاری به کمک روستاییان آید.
طول راههای روستایی در هرمزگان ۹ هزار و ۹۳۷ کیلومتر است که شامل چهار هزار و ۷۰۵ کیلومتر راه آسفالته و هزارو ۹۳۹ کیلومتر راه شوسه و چهار هزارو ۴۵۶ کیلومتر راه خاکی است.
بیش از ۴۷ درصد از جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری هرمزگان در روستاها ساکن هستند.
نویسنده: محمد امیرمحمدی