پخش زنده
امروز: -
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : خط راه آهن آستارا – آستارا تا چند روز دیگر به بهره برداری می رسد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گیلان، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور امروز در حاشیه بازدید خط آهن آستارا – آستارا به خبر نگار خبر گزاری صدا و سیما گفت : این خط آهن با هدف تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب و جنوب به غرب طراحی شد و که 8 و نیم کیلومتر آن در خاک جمهوری آذربایجان و یک و نیم کیلومتر آن در خاک ایران است.
خیرالله خادمی افزود : برای خط آهن آستارا – آستارا یک سایت ۳۵ هکتاری در شهر آستارا پیش بینی شد که اکنون ۳ خط از ۷ خط آن آماده بهره برداری است.
وی با بیان اینکه این پروژه با سرمایه گذاری مستقیم جمهوری آذربایجان اجرا شد گفت : خط آهن آستارا – آستارا شامل پل مرزی ، ایستگاه و همچنین ترمینال های تجاری است که برای ساخت آن در مجموع ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : این مسیر ریلی، ایران را از سمت جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل می کند.
خیرالله خادمی با بیان اینکه پیش بینی می شود سالانه حداقل ۲ میلیون تن بار از خط آهن آستارا – آستارا ترانزیت شود گفت : با افتتاح این پروژه، حلقه ریلی شمال به جنوب و جنوب به غرب عملیاتی می شود و این اتفاق تحول عمده ای را در حمل و نقل بین المللی و منطقه ای به وجود می آورد.
وی با اشاره به اینکه خط آهن آستارا – آستارا بخشی از کریدور بین المللی شمال – جنوب موسوم به نوستراک است تصریح کرد : اکنون مسیر دریایی در این محور به طول ۱۶ هزار کیلومتر فعال است که با افتتاح خط آهن آستارا – آستارا و اتصال آن به خط آسترا – رشت ، رشت – قزوین و در نهایت خط آهن سراسری ایران مسیر جابه جایی کالا به ۱۰ هزار کیلومتر کاهش می یابد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد : علاوه بر اینکه زمان حمل کالا نیز از 45 روز به ۲۵ روز کاهش خواهد یافت هزینه حمل نیز ۳۰ درصد کم می شود.
خیر الله خادمی در ادامه با بیان اینکه ما در حال حاضر 13 هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور داریم افزود : 3 هزار و 410 کیلومتر جدید در حال عملیات اجرایی و 5 هزار کیلومتر راه آهن جدید در دست مطالعه داریم.
وی خاطرنشان کرد : یکی از اولویت های عمده کشور جمهوری اسلامی ایران توسعه شبکه ریلی است که هم در دولت و هم توسط مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : تا زمان تکمیل پروژه رشت – آستارا ترانزیت کالا از مسیر آستارا به بنادر جنوبی ایران از طریق حمل و نقل ترکیبی انجام خواهد شد که توافقات لازم بین کشورهای ذینفع در این کریدور به عمل آمده است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری آذربایجان هم با بیان اینکه راهآهن آستارا- آستارا به سبب جایگاه خاص و ممتاز در منطقه، همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را گسترش میدهد گفت : پروژههای ریلی دو کشور ایران و آذربایجان در خدمت اقتصاد ملی دو کشور است.
جاوید قرباناف افزود : روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان همواره در دیدارهای خود، پروژه راهآهن بینالمللی آستارا- آستارا را با جدیت دنبال میکردند.
وی شرط تکمیل کریدور شمال - جنوب را اتصال خط ریلی آستارا-آستارا به خط ریلی آستارا – رشت و قزوین- رشت دانست و تصریح کرد : کریدور شمال - جنوب موسوم به نوستراک در اقتصاد منطقه به ویژه اقتصاد کشورهای جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار بوده و باید موانع پیشروی آن برطرف شود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری آذربایجان با بیان اینکه اتصال به خلیج فارس و هندوستان از طریق خط ریلی ایران برای دولت آذربایجان از اهمیت خاصی برخوردار است افزود : تا بندر مومبای هندوستان بیش از ۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی وجود دارد و وصل شدن به آن تنها از طریق کشور ایران ممکن است.
جاوید قرباناف با اشاره به اینکه جهت وصل شدن به خط ریلی سراسری ایران از طریق آستارا به رشت، جمهوری آذربایجان۵۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری می کند گفت : این پروتکل همکاری روز چهارشنبه به امضای روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان میرسد.
وی با اشاره به اهمیت کریدور شمال - جنوب افزود : در حوزه خلیج فارس بیش از ۷۲ میلیون تن بار ترانزیتی وجود دارد و مسیر اصلی حمل ونقل آن به بازارهای جهانی از مسیر ریلی آستارا-آستارا انجام میشود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری آذربایجان با بیان اینکه همه کشورهای درگیر در این پروژه نظیر گرجستان ، جمهوری آذربایجان، روسیه و جمهوری اسلامی ایران از فواید اقتصادی این پروژه ریلی بهرهمند میشوند اظهار کرد : خط ریلی آستارا-آستارا نشاندهنده تفکر اقتصادی دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان است.
وی با اشاره به اجاره ۲۵ ساله پایانه ریلی آستارای ایران به جمهوری آذربایجان گفت: توسعه پایانه ریلی آستارای ایران در دستور کار جمهوری آذربایجان قرار گرفته است و در همین رابطه سفارشهای بسیاری برای ورود وخروج کالا از پایانه ریلی آستارای ایران دریافت میشود.
استاندار گیلان هم با بیان اینکه بین مردم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پیوند تاریخی بسیار عمیق و ریشهداری وجود دارد گفت : راهآهن بینالمللی آستارا- آستارا پیوند بین ایران و جمهوری آذربایجان را آهنین و مستحکمتر میکند.
مصطفی سالاری با بیان اینکه راهآهن بینالمللی آستارا-آستارا پیوند بین ایران و جمهوری آذربایجان را آهنین و مستحکمتر میکند تصریح کرد : امیدواریم در سایه این پروژه بینالمللی، روابط اقتصادی و تجاری بین ملت و دولت ایران و جمهوری آذربایجان به روابط فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود.
وی با اشاره به تأکیدات رئیسجمهور در خصوص تسریع در تکمیل پروژه بینالمللی آستارا-آستارا و مسیر آستارا- رشت بیان کرد : امیدواریم دولت جمهوری آذربایجان در مشارکت 50 درصدی تأمین مالی مسیر آستارا به رشت همکاری داشته باشند.
استاندار گیلان با بیان اینکه بارانداز ریلی آستارا- آستارا باید به یک ناحیه برای خدمات لجستیک و ادامه فرآیند روی کالا تبدیل شود گفت : با این اقدام، مشاغل جانبی نظیر فرآوری، بسته بندی و توزیع کالاها در بارانداز ریلی آستارا- آستارا صورت گرفته و باعث ایجاد فرصتهای جدید شغلی و پویایی اقتصاد در منطقه میشود.
مصطفی سالاری با بیان اینکه هر دو کشور به صورت جد پیگیری تکمیل کریدور شمال -جنوب هستند گفت : تکمیل این کریدور بین المللی ایران را از طریق جمهوری آذربایجان به کشورهای منطقه و شمال اروپا متصل میکند.