پخش زنده
امروز: -
به وقت شام با کارگردانی بی نظیر، جلوههای ویژه بصری و قصه کمتر شنیده شده مخاطب را به فضایی ناب میبرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صداوسيما، فيلم سينماي به وقت شام به کارگرداني ابراهيم حاتمي کيا اين روزها درخشش ويژه اي بر پرده نقره اي دارد.
آمار فروش اين فيلم پس از حدود 11 روز نمايش از مرز يک ميليارد تومان گذشته است و جديدترين اثر خالق باديگارد توانسته رضايت مخاطبانش را به دست بياورد. به گونه اي که وقتي از سالن سينماها خارج مي شوند همچنان تحت تاثير فيلم و قهرمانش قرار دارند.
ابراهيم حاتمي کيا همواره نسبت به مسايل روز جامعه حساسيت نشان مي داده و اين حساسيت در فيلم هايش مشهود است، از مهاجر و ديده بان تا چ ، باديگارد و به وقت شام آينه اي در مقابل دغدغه هاي کارگردان نسبت به مسايل روز کشور محسوب مي شود.
زماني که ابراهيم حاتمي کيا با باديگارد به سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر پا گذاشت و صحبت هايي درباره خطر داعش به ميان آورد همچنين سفري که پس از جشنواره به سوريه داشت مي شد حدس زد که کارگردان آژانس شيشه اي در فکر ساخت اثري پيرامون حوادث منطقه و گروه هاي تکفيري است.
به وقت شام قصه پدر و پسر خلباني را روايت مي کند که دليرانه و يک تنه به نبرد با داعش رفته اند. پدر حتي از قديم الايام و از هشت سال دفاع مقدس درس ايثار و مقاومت را مشق کرده و پسر هم باوجود سوالاتي که در ذهنش نقش بسته مردانگي را به ارث برده است به گونه اي که وقتي پاي دفاع از ارزش ها، وطن و ناموس به ميان مي آيد از فرزندي که در آستانه تولد است و همسرش مي گذرد و به سوريه مي رود.
به وقت شام قصه اي جذاب دارد قصه اي که گوشه اي از افکار، رفتار و جنايات داعش را به تصوير مي کشد، در برخي از سکانس هاي اين فيلم قصه زيبا و بازي روان بازيگران به گونه اي درهم آميخته مي شود که نبض احساس مخاطب را به دست مي گيرد و تاثير زيادي روي آن مي گذارد.
جديدترين اثر ابراهيم حاتمي کيا به لحاظ کارگرداني قابل تقدير است، در بسياري از سکانس ها حرکات دوربين، بازي بازيگران و فضاسازي به شکل بسيار زيبايي انجام گرفته است. اين فيلم در زمينه هاي فني نيز قدمي رو به جلو براي ابراهيم حاتمي کيا و حتي سينماي ايران به حساب مي آيد. صداگذاري و صدابرداري به شکلي صورت گرفته که اتفاقات براي مخاطب ملموس تر مي شود. موسيقي کارن همايونفر هم بر پيکر فيلم به زيبايي نشسته است.
در اين فيلم بازيگران بين المللي زيادي حضور دارند و به وقت شام به لحاظ بازي هم اثري باکيفيت است، بازي بازيگران فيلم يکدست است و همين سبب به دل نشستن اين فيلم شده است. البته بازي بازيگران در حد ساير آثار ابراهيم حاتمي کيا نيست و سيدهادي حجازي فر هم نتوانسته آن طور که بايد و شايد از پس نقشش بربيايد.
ابراهيم حاتمي کيا با کارگرداني خوب و داستان کمتر گفته شده اش توانسته سينمادوستان را به تدمر سوريه ببرد و جنايات داعش را به شکل رقيق شده برايشان به نمايش بگذارد. برخي از ديالوگ هاي فيلم بسيار تاثيرگذار است از جمله ديالوگ هاي که بين يونس و علي، پدر و پسر خلبان، يا علي و زن داعشي به ميان مي آيد. سازندگان به وقت شام معتقدند اين فيلم درباره مدافعان حرم نيست بلکه به آنها، خانواده ها و حاميانشان تقديم شده است.
پس از اينکه حدود 7 سال از شکل گيري داعش مي گذرد به وقت شام توانسته عنوان باکيفيت ترين فيلم در سطح اول سينماي ايران با موضوع اتفاقات منطقه و گروه هاي تکفيري را به نام خود بزند، اين فيلم قهرمان دارد قهرماني که جوان است و با ايثار، مقاومت و ايمان خود به سيل داعشي ها و حاميانشان درس آزادگي مي دهد.
به وقت شام به زيبايي نشان مي دهد يونس ها و علي هاي زيادي در ايران زمين وجود دارند که مي توانند يک تنه در مقابل قاتل بايستند و نام خود را جاودان کنند. استقبال و ميزان رضايت مخاطبان هنر هفتم از به وقت شام نشان مي دهد دوستداران سينما، تشنه ديدن و شنيدن قصه هايي از جنس به وقت شام هستند. قصه هايي که در حدود دو ساعت به نمايش گذاشته شدند روزنه هاي جديدي از آگاهي در اذعان مخاطبانش باز مي کند و آنها را با آنچه که در چندين کيليومتري ايران مي گذرد آشنا مي کند.
ديالوگي در فيلم وجود دارد که اگر ما در اينجا مقاومت نکنيم بايد در کشورمان صداي توپ و تانک بشنويم و شايد اين جملات مهمترين حرف هايي باشد که سينماي حرفه اي مان در اين روزها به آن نياز دارد.
در کل به وقت شام ابراهيم حاتمي کيا اثري سخت به لحاظ توليد و فاخر به لحاظ اجرا به حساب مي آيد. فيلمي که تا مدتها در ذهن سينمادوستان خواهد ماند.
يادداشت از سحر قناعتي
---