پخش زنده
امروز: -
مدیر بازار فیلم سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر رویکردهای این دوره بازار و همچنین تعداد شرکتهای متقاضی را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بخش بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره سی و ششم با تغییراتی چند نسبت به دوره گذشته کار خود را آغاز خواهد کرد که مهدی یادگاری مدیر بازار فیلم جشنواره این تغییرات را در دو بخش عنوان کرد و گفت: بازار فیلم امسال نسبت به گذشته دو تغییر تعداد غرفهها و رویکرد روبروست.
وی افزود: امسال ۴۲ غرفه ایرانی و خارجی در جشنواره برپا میشود که ۵ غرفه نسبت به پارسال کمتر است، زیرا بخشی از فضای غرفههای پارسال را در اختیار استودیوی جشنواره و جایی که باید پوشش برنامهها را داشته باشد، قرار دادیم.
مدیر بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر یکی از رویکردهای دوره سی و ششم جشنواره را معرفی پخش کنندههای ایرانی، نیروهای جوان و نشستهایی با این افراد دانست و گفت: معرفی بیشتر پخش کنندههای ایرانی و معرفی استعدادهای جوانی که میتوانند در این حوزه کار کنند یکی از رویکردهای دوره اخیر است. امیدواریم افرادی را بتوانیم به این بازار و خریداران و فروشندگان معرفی کنیم که در آیندهای نزدیک به عنوان شرکتهای پخش فیلم در عرصه جهانی فعالیت و در جشنواره کنار افراد با تجربه، اطلاعاتشان را بیشتر کنند.
یادگاری تأکید کرد: نکته دیگر در این تغییر استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان پویانمایی است. طبق بررسیهای ما از میان برنامههای سینمایی، مستند و پویانمایی که در یک بازار قابل عرضه است، برنامههای پویانمایی ظرفیت خوبی دارند و خوشبختانه پویانمایی ایران امروز در تکنیک رشد قابل توجهی داشته است و ما شرکتهای خوب را معرفی و آنها را به خریداران ارتباط میدهیم تا از بابت فروش محصولات و گرفتن سفارش کار به آنها کمک کنیم.
این مدیر جشنواره جهانی فیلم فجر با تأکید بر اینکه به شرکتهای پخش فیلم بیشتری نیاز است که در ایران فعال باشند، گفت: با توجه به تولیداتی که در این حوزه وجود دارند چه در حوزه فیلم سینمایی، چه در مستند، چه در فیلم کوتاه و پویانمایی ما باید شرکتهای پخش بیشتری داشته باشیم.
یادگاری با اشاره به تقاضای ۳۰ شرکت برای دریافت غرفه تا قبل از سال ۹۷ افزود: از میان ۴۲ غرفه تا به حال ۳۰ شرکت تقاضای دریافت غرفه داشتند. البته شرکتهای ایرانی تعدادشان بیشتر است، چون تمرکز ما روی فروش محصولات ایرانی خواهد بود.
وی گفت: همزمان بازار از تعدادی از خریداران علاقهمند به تولیدات سینمای ایران دعوت کرده است و تا کنون ۲۵ خریدار از ۲۵ شرکت مهم برای حضور در این بازار اعلام آمادگی کرده اند که آمار قابل توجهی است به ویژه اینکه همزمان با برگزاری جشنواره ما، دو رویداد مهم سینمایی در جهان برگزار میشود، بنابراین بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند، برنامه فشردهای دارند و نمیتوانند به کشورمان سفر کنند و در چنین شرایطی تعداد ۲۵ خریدار برای بازار فیلم ایران یک فرصت است.
مدیر بازار فیلم سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره فعالیتهای دیگر این بخش جشنواره افزود: یکی از کارهایی که میخواهیم در این جشنواره انجام دهیم این است که برای همه فیلمهای سینمایی ایرانی که عرضه میشوند چه در بخش بازار چه بخش مسابقه، اطلاعاتی از شرکتهای فروشنده یا پخش کننده خواهیم داشت یعنی ما فیلم ایرانی بدون پخش کننده در بازار نخواهیم داشت تا افرادی مانند مدیران جشنواره ها، خریداران یا شرکتهای مختلف پخش وقتی میخواهند با عوامل فروش یا توزیع یک فیلم تماس بگیرند، اطلاعات آنها را داشته باشند و دچار سردرگمی نشوند.
یادگاری درباره نمایش فیلم در بازار گفت: دو رویکرد همیشه در جشنواره وجود دارد؛ یکی اینکه نمایشهای بازار باید در اختیار فیلمهای فروشندگان باشد یکی هم این است که بخشی از فیلمهای جشنواره در آنجا به نمایش درآید، یعنی آثاری که در مسابقه نبودند و یا زمان مناسبی برای فروش آنها نبوده است در سینماهای بازار وجود داشته باشند، ما علاقهمند هستیم نمایشهای بازار به معنای واقعی که در بازارهای جهانی اتفاق میافتد، نمایشهایی باشد که به طور قطع فروشندگان آن در بازار حضور داشته باشند و این به نظر من یکی از اولویتها است.
مدیر بخش بازار جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به تجربه خوب نشستهای تخصصی جشنواره در دوره سی و پنجم افزود: ما حرفهای زیادی را باید در حوزه بازاریابی بگوییم. اینکه در کدام جشنواره باید حاضر شویم و در کدام بازارها میتوانیم محصولات خود را عرضه کنیم یا اینکه شرایط یک قرارداد خارجی باید چگونه باشد و یا مشتریان محصولات کشور ما به طور عمده به دنبال چه کالاهایی هستند. اینها عناوینی هستند که برای همه فعالان حوزه صنعت تولید و فروش فیلم بسیار با اهمیت است و برای همین ما کارگاههای خود را امسال ادامه خواهیم داد.
وی گفت: دو عنوان کارگاه در زمینه بازاریابی تخصصی فیلم پیش بینی شده است.
یادگاری در مورد تأثیر قوانین ضد ایرانی روادید آمریکا افزود: نگاه ضد ایرانی از پایه تأثیری در کم شدن رغبت و یا توجه به سینمای ایران نداشته است و از قضا ما بیشتر مورد توجه قرار گرفته و موفقیتهای خوبی داشته ایم. قوانین ضد ایرانی کشور آمریکا تأثیر جدی و مهمی در زمینه کم شدن اقبال افراد جشنوارهای نبوده و نخواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت کارهای مشترک با دیگر کشورها گفت: به نظر من یکی از فرصت ها، بحث تولید مشترک است که البته در چند فیلم مستند اتفاق افتاده است و باید تقویت شود. با این حال ما نیاز داریم در عرصه پویانمایی هم منابع جدیدی را برای تولید مشترک شناسایی کنیم.
مدیر بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: این موضوع باعث بوجود آمدن منابع جدید درآمدی برای تولیدکنندههای ما میشود. وقتی چند کشور در یک تولید بین المللی مشارکت میکنند فرصتی برای دیده شدن سریعتر و بهتر اثر توسط مخاطبان مختلف بوجود میآید. نکته بعدی مطرح شدن جدی تواناییهای ایران است، اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش به صورت جدی حضور داشته باشد باعث به نتیجه رسیدن تلاشها در این زمینه میشود و باید برای این موضوع برنامه ریزی شود و بخش بین الملل وزارت ارشاد به آن ورود کند.
یادگاری در پایان پیش بینی کرد علاقهمندان به سینمای ایران در سال ۹۷ شاهد فعالیتهای خوبی در زمینه عرضه آثار ایرانی خواهند بود.
نشانی سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار خواهد شد.