پخش زنده
امروز: -
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت از رضایت مندی ۹۴ درصدی مردم از سامانه ۱۹۰ در نحوه رسیدگی به شکایات مردمی و معدوم سازی بیش از ۱۴۰ تن انواع مواد غذایی فاسد، غیر قابل مصرف و تاریخ گذشته در سال ۱۳۹۶ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، محراب آقازاده گفت: امسال مردم ۲۷۲ هزار و ۷۰۸ مرتبه با تلفن شکایتهای مردمی سامانه بهداشت ۱۹۰ تماس گرفتند و ۸۶ هزار و ۹۸۷ شکایت و گزارش خود را در زمینه تخلفات بهداشتی مشاهده شده در کشور در این سامانه ثبت کردند.
وی افزود: جنسیت تماس گیرندگان ۷۶ درصد آقایان و ۲۴ درصد خانمها بودند.
آقازاده گفت: بیشترین شکایتها از دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی (۱۲ درصد)، مشهد (۱۲ درصد)، دانشگاه علوم پزشکی ایران (۱۱ درصد)، شیراز (۸ درصد) و اصفهان (۸ درصد) و از شهرهای تهران، مشهد، کرج، اصفهان، شیراز، قم و یزد بوده است.
رییس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت افزود: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۳ درصد، نانواییها ۱۰ درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا ۱۰ درصد، سلف سرویس و رستوران ۸ درصد و بقالی و سوپرمارکت نیز ۸ درصد در صدر اخبار این سامانه قرار گرفتند.
وی گفت: بیشترین مورد شکایت نیز از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با ۱۰ درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب ۶ درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۶ درصد بود.
آقازاده افزود: اقدامات قانونی معمول در زمینه این شکایتها منجر به رفع نقص ۱۷ درصد، مکاتبه و معرفی به مراجع قضایی به میزان ۱۵ درصد، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت رفع نواقص غیر بحرانی به میزان ۱۴ درصد، تحویل اخطار ۴۸ ساعته برای غیر فعال سازی و رفع نواقص بحرانی به میزان ۵ درصد، معدوم سازی مواد غذایی به میزان ۴ درصد و تحویل اخطار ۴۸ ساعته برای نواقص غیر بحرانی به میزان ۳ درصد شد.
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اخبار و شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی بیش از ۱۴۰ هزار و ۲۸ کیلوگرم کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع شیرینی جات، سوسیس و کالباس، انواع ترشی ها، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فراوردههای گوشتی و پروتئینی، انواع لبنیات و ... شده است.
وی با اعلام اینکه میزان رضایت مندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجیهای تلفنی ۹۴ درصد بوده است، افزود: سامانه بهداشت ۱۹۰ شبانه روز آماده دریافت شکایتهای مردمی در زمینه موضوعات مختلف بهداشت محیط و بهداشت حرفهای از جمله تخلفات مورد مشاهده در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند غذاخوریهای شهری و بین راهی، هتل ها، مسافرخانهها است و هموطنان میتوانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن ۱۹۰ با این سامانه تماس بگیرند و شکایات بهداشتی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.