پخش زنده
امروز: -
دبیر شورایعالی مناطق آزاد از الحاق بندر کاسپین به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و تصویب الحاق بندر شهید بهشتی به سازمان منطقه آزاد چابهار در کارگروه زیرمجموعه این شورای خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مرتضی بانک در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی که بین آقایان رضا مسرور مدیر عامل منطقه آزاد انزلی و محمد راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی امضا شد یکی از مهمترین کارکردهای مناطق آزاد را حمل و نقل و توسعه زیرساختهای ارتباطاتی برای افزایش تبادلات تجاری دانست و گفت: به همین دلیل نیاز به توسعه زیرساختهای حمل و نقلی در مناطق آزاد داریم و با توجه به پیشرفت های خوبی که در توسعه زیرساختهای حمل و نقل داشته ایم، امکان توسعه بیشتر کریدور شمال-جنوب وجود خواهد داشت.
بانک ظرفیت ها و امکانات سازمان بنادر را بسیار گسترده و ارزشمند دانست و تاکید کرد: مهمترین دستگاهی که می تواند از این ظرفیت ها استفاده و با هم افزایی، به اقتصاد ملی کمک کند، مناطق آزاد است.
وی با اشاره به موقعیت راهبردی ایران در چهارراه حمل و نقل جهان افزود: برخی کشورها علاقه مندند ایران را با وجود داشتن موقعیت راهبردی دور بزنند اما با این حال وزارت راه و شهرسازی با استفاده از سرمایه گذاری خارجی توانسته در حوزه های مختلف حمل و نقلی، زیرساختها را توسعه دهد تا موقعیت ایران در ترانزیت کالا تثبیت شود.
بانک با بیان اینکه سالانه یک میلیارد تن کالا در جهان جابجا می شود افزود: با توجه به اهمیت کشورهایی چون چین و هند در آینده اقتصاد جهان ، ایران می تواند سهم مهمی از ترانزیت کالا و بار بین این دو کشور با اروپا و کشورهای منطقه داشته باشد و علاوه بر صادرات خود، نقش مهمی از بازار ترانزیت جهان برعهده گیرد.
وی بر اهمیت نقش آفرینی بخش خصوصی در صنعت ترانزیت تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی می تواند با پیش بینی آینده و فعالیت در این بخش، منتفع شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به وجود بنادر مختلف در حاشیه دریای خزر گفت: علت احداث و توسعه بندر کاسپین در نزدیکی بندر انزلی افزایش ظرفیت های حمل و نقلی کشور و تجارت کالا با همسایگان ما در حاشیه دریای خزر است چراکه با توجه به گسترش شهر در اطراف بندر انزلی بسیاری از محدودیت های فیزیکی و زیست محیطی ایجاد شده و اگر نتوانیم ظرفیت های جدید ایجاد کنیم، باید مطمئن باشیم کشورهای رقیب گوی سبقت را از ما می ربایند و این امر از نظر مبانی راهبرد سیاسی و همچنین تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در آینده برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه هنوز نتوانسته ایم از منابع زیرزمینی دریای خزر در مقایسه با سایر کشورهای حاشیه این دریا به خوبی استفاده کنیم، اظهار داشت: برغم اینکه بندر انزلی از ظرفیت های بالایی در تجارت کالا برخوردار است، اما به دلیل توسعه شهر انزلی، منطقه بندرگاهی با محدودیت مواجه شده است که نمی توان به خوبی است این پتانسیل ها استفاده کرد. بنابراین احداث بندر کاسپین در تکمیل بندر انزلی خواهد بود نه در رقابت با آن.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در ادامه به تصویب الحاق بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی در منطقه چابهار به منطقه آزاد چابهار در کارگروه زیر مجموعه این شورایعالی اشاره کرد و افزود: امیدواریم به زودی این مصوبه در شورایعالی مناطق آزاد نیز مطرح و تصویب شود و در ادامه تفاهم نامه ای با سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص بهره برداری از این دو بندر خواهیم داشت که بر این اساس سازمان بنادر نقش حاکمیتی خود در بنادر شهید بهشتی و کلانتری را بر عهده می گیرد ولی مالکیت این دو بندر به منطقه آزاد چابهار واگذار شده و بنادر می توانند از مزایای قانونی مناطق آزاد بهره ببرند.
بانک از رغبت زیاد هند برای توسعه بندر شهید بهشتی در سواحل مکران خبر داد و افزود: هند رغبت زیادی دارد تا از ظرفیت های مناطق آزاد ایران در بندر شهید بهشتی استفاده کند.
وی از اتمام متن قرارداد با وزارت راه و شهرسازی خبر داد و افزود: بزودی این قرارداد بین شورایعالی منطاق آزاد با وزارت راه و شهرسازی به امضا خواهد رسید که می تواند در نقش یک سند راهبردی بالادستی راهگشای بسیاری از فعالیت های ما باشد.