پخش زنده
امروز: -
پس از چند هفته بررسي و پيگيري، کميته بررسي سانحه سازمان هواپيمايي کشوري گزارش مقدماتي خود از حادثه سقوط هواپيماي شرکت آسمان را ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، براساس اين گزارش، شرکت هواپيمايي آسمان با توجه به رعايت نکردن محدوديتهاي پزشکي خلبان خود و اجرايي نکردن آرايش فني لازم به عنوان مقصر اصلي شناخته شده و البته در کنار آن خلبان نيز در عملکرد خود با ابهامهايي روبهرو است.
هرچند که اين گزارش در پايان اعلام کرده که هنوز نميتوان به طور دقيق و رسمي از علتهاي اصلي سقوط اين هواپيما سخن گفت، اما به نظر ميرسد ابهامهايي در عملکرد شرکت هواپيمايي آسمان وجود دارد.
براساس اطلاعات ارائه شده، خلبان اصلي پرواز که 62 سال سن داشته عمل جراحي قلب خود را در سال 88 پشت سر گذاشته و پس از سپري شدن 9 ماه از عمل منع پروازي وي برداشته شده هرچند نياز به رعايت برخي محدوديتها وجود داشته است. از جمله اينکه اعتبار گواهينامه پزشکي وي شش ماهه باشد همراه يک کمک خلبان که محدوديت پزشکي و عمليات پرواز ندارد پرواز کند و در هر چک پزشکي هوايي تحت ارزيابي تخصصي قلب و عروق قرار گيرد.
اين محدوديت تا سن 60 سالگي بوده و پس از آن خلبان بايد مورد ارزيابيهاي تخصصي چشم، قلب و عروق، گوش و حلق و بيني، مغز و اعصاب و روان قرار بگيرد. ضمنا اعتبار گواهينامه ايشان شش ماه و در هر چک پزشکي بايد ارزيابيها به طور کامل انجام ميشد که طبق محتويات پرونده پزشکي معاينات براساس مقررات انجام شده است.
با اين وجود اين گزارش ابهامي را در رابطه با عملکرد شرکت آسمان در بررسي وضعيت خلبان خود وارد کرده است.
از سوي ديگر هواپيماي استفاده شده نيز با محدوديتهايي مواجه بوده است. طبق اين گزارش پس از ثبت تعدادي سقوط و حادثه براي هواپيماي ATR پيشنهاداتي از سوي کميته ايمني حمل و نقل آمريکا به شرکت سازنده هواپيما ارائه شده تا در جريان آن سيستمهاي هشدار دهنده شرايط يخ زدگي به خلبان اصلاح شود که اين پيشنهاد سرانجام در سال 2009 از سوي شرکت سازنده ارائه شد.
با اين وجود که شرکت هواپيمايي آسمان فرآيند تعميرات سنگين اين هواپيماي خود را در شيراز پيگيري کرد، اما به دليل محدوديتهاي موجود و عدم پشتيباني کارخانه سازنده قطعات که آمريکايي است امکان استفاده از اين سيستم جديد يخزدا و انجام آرايش فني لازم را پيدا نکرد. پس از آن با پيشنهاد کارخانه سازنده هواپيما يک راهحل مقطعي شامل آموزشهاي خاص و اصلاحات در مدارک هواپيما به شرکت آسمان ارائه شده بود که ميبايست به تاييد سازمان هواپيمايي کشوري ايران ميرسيد، اما اين راهحل جايگزين به سازمان ارائه نشد و در زمان وقوع سانحه اجراي امريه فني فوق بلاتکليف بوده است.
در ادامه اين گزارش به بررسيهاي صورت گرفته روي اطلاعات جعبه سياه هواپيما پرداخته شده است.
اين گزارش در اينجا بار ديگر موضوع سلامتي خلبان را مطرح ميکند و رسما اعلام ميکند که هرچند خلبان پرواز داراي صلاحيت لازم براي پرواز با هواپيما بوده اما به دليل وجود محدوديت پزشکي براي خلبان ايشان مجاز به پرواز همزمان با يک کمک خلبان نبوده و اين موضوع ميبايست مورد دقت خلبان و واحد شرکت قرار ميگرفت.
سيستمهاي ضد يخ در اين هواپيما براساس استانداردهاي اروپايي بوده و چنانچه خلبان در زمان لازم نسبت به فعال کردن آن اقدام کند توانايي کنترل هواپيما محتمل است، اما آرايش فني قابل قبول نبوده و بايد در تعميرات سال 1396 مورد انجام قرار ميگرفته است.
از سوي ديگر خلبان نيز ارتقاء پرواز خود به کمتر از 17 هزارپا رسانده ولي با توجه به اينکه شرايط آب و هوايي در ارتفاع مذکور براي فرود مناسب نبوده خلبان بايد با حفظ حداقل ارتفاع تصميم به فرود يا رفتن به فرودگاههاي جايگزين ميکرده، اما با توجه به اينکه ديد فرودگاه 10 کيلومتر اعلام شده خلبان تصميم گرفته با وجود آنکه لايههاي ابر را تا 15 هزارپا تاييد ميکند نسبت به فرود اقدام کند.
اين گزارش همچنين گفته خلبانان تا ثانيهاي قبل از برخورد به دليل پوشش ابر متوجه وجود کوه نشدهاند و تا لحظه آخر با مشاهده آن سعي در انجام مانور شديد گردش به چپ براي پرهيز از برخورد داشتهاند که بينتيجه بوده است.
کميته بررسي سانحه همچنين احتمال زنده بودن مسافران يا آتش گرفتن اين هواپيما پس از سقوط را رد کرده است.
اين گزارش مقدماتي اين طور به پايان رسيده که با توجه به عدم انجام آرايش فني لازم فعلا پرواز ATR72 در آسمان ايران متوقف شده است و بايد کليه ملزومات فني و ايمني لازم با تاييد اين سازمان از سوي شرکتهاي هواپيمايي اجرايي شود.
اصل اين گزارش ابتدايي در پايگاه اينترنتي سازمان هواپيمايي کشوري به نشاني https://www.cao.ir/news/organizatioal/detail?public_content=23670 قابل مشاهده است.