نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به شبهه معامله برای بازپسگیری امضای سوال از رئیس جمهور گفت: برخی از نمایندگان از پاسخهای نمایندگان رئیس جمهور قانع شدهاند و نمی توان آنها را توبیخ کرد که چرا قانع شدید.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 16 اسفند) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 122 قانون اساسی درمورد مسئولیت رئیس جمهور در قبال نمایندگان و اصل 137 درباره ضرورت جوابگویی به آنها و در تذکر بند (11) ماده 24 آییننامه درباره حفظ شأن مجلس گفت: سوالی که از رئیس جمهور طرح شد برای شفاف سازی بود و قرار نبود اتفاق خاصی بیفتد.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: متأسفانه مرتبا با پدیدهای مواجه هستیم که از تعداد امضاهای سوال از رئیس جمهور کم یا به آن افزوده میشود که بازخورد بدی در بیرون از مجلس دارد.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مردم تصور میکنند در داخل مجلس خرید و فروش و معامله در خصوص امضاهای رئیس جمهور صورت میگیرد.
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطارها و تذکر بیان داشت: پس گرفتن امضا در قبال قانع شدن از پاسخهای نمایندگان ریاست جمهوری امری طبیعی است و ما نمیتوانیم مانع آن شویم یا کسی را توبیخ کنیم.
توضیحات رنجبرزاده درباره مصوبه کمیته ایثارگران
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبه ای در زمینه ایثارگران توضیحاتی ارائه کرد.
اکبر رنجبرزاده در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 16 اسفند) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده، امیرآبادی، جعفرزاده، نماینده سپاه و یک نماینده از بنیاد شهید در کمیته ایثارگران در خصوص میزان سهمیه جانبازان و ایثارگران مصوبه ای داشتیم.
وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شده بود که جانبازان بالای 25 درصد از سهمیه 25 درصد برخوردار شوند و جانبازان زیر 25 درصد و ایثارگران و رزمندگانی که 6 ماه یا بیشتر در جبهه حضور داشتند از سهمیه 5 درصد برخوردار باشند.
این نماینده مجلس توضیح داد: همچنین در آن کمیته مقرر شد در صورتی که سهمیه 25 درصدی تکمیل نشود، ایثارگران و رزمندگان که حضور 6 ماهه یا بیشتر در جبهه ها را داشتند از ظرفیت 25 درصد به بالا استفاده کنند.
تقدیم طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان با 166 امضا تقدیم به هیات رئیسه مجلس
طرح دو فوریتی اعاده اموال نامشروع مسئولان با 166 امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شدقرار است این طرح در نشست های هفته آینده خانه ملت با قید 2 فوریت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
متن این طرح به شرح ذیل است:
مقدمه توجیهی:
باتوجه به اصل چهل و نهم قانون اساسی که مقرر داشته حکومت اسلامی موظف است ثروت های غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و درصورت معلوم نبودن او به بیت المال بدهد و با توجه به دستورات دینی مفصلی که درباره برخورد با مفسدین وارد شده است و با عنایت به مقدمه قانون اساسی که هدف دولت اسلامی را رسیدن به روابط و مناسبات عادلانه حاکم بر جامعه می داند و با عنایت به اصل سوم قانون اساسی که حکومت اسلامی را موظف به مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی و رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی نموده است و با توجه به این که از سال 1380 که حکم هشت ماده ای رهبری ابلاغ گردیده است شانزده سال گذشته و در دولت های مختلف تاکنون مبارزه مؤثری با فساد صورت نگرفته و با عنایت به این که فیش های نجومی و املاک نجومی و رانت خواری، مردم را که سرمایه های این نظام و انقلاب هستند از هر قشری از مبارزه با فساد مأیوس نموده است و با توجه به این که رکود و وضعیت بد اقتصادی بخشی از جامعه را با مشکلات اقتصادی جدی مواجه ساخته است و با توجه به آیه شریفه قرآن کریم که فرموده است: الذین یکنزون الذهب و الفضه و لا ینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم، لازم است اقداماتی ضروری در راستای پاک سازی فساد صورت پذیرد.
منطق اصل چهل و نهم قانون اساسی مقابله با ثروت های بادآورده و حاصل از سوءاستفاده بوده لیکن غالب مقررات موجود در قانون نحوه اجرای اصل چهل و نهم قانون اساسی به ثروت های بادآورده مسئولین حکومتی پیش از انقلاب اختصاص یافته است در حالیکه فساد و سوءاستفاده از اموال یا اختیارات یا اطلاعات حکومتی مقید به زمان خاصی نیست و در هر زمان ممکن است مفسدین با نفوذ در حاکمیت و مناصب دولتی و کشوری و لشکری به جمع اموال خارج از محدوده شرعی پرداخته و به حقوق عمومی ظلم کنند، از طرف دیگر ماده دو قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری نیز به نحوی نیست که تاب مبارزه با فساد را به نحو درست داشته باشد، همچنین اصل 142 قانون اساسی درباره بررسی اموال مسئولین نیز از ابتدای انقلاب به درستی اجرا نشده و علاوه بر اینکه تفسیر مضیقی از این اصل شده و جلوی تسری آن به مسئولین غیرمندرج در اصل 142 گرفته شده است. در این اصل صرفاً به اعلام دارایی قبل و بعد از تصدی اکتفا شده و متأسفانه از ابتدای انقلاب تاکنون این اصل بسیار مهم مورد غفلت واقع شده است.
باتوجه به مطالب فوق و نظر به مطالبه عمومی موجود در جامعه و با عنایت به این که بررسی های ابتدایی نشان می دهد افرادی در ابتدای انقلاب هیچ مالی نداشته و امروز ثروت های میلیاردی انباشته کرده اند لازم است اموال مسئولین به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد. این امر از این جهت اهمیت ویژه ای پیدا می کند که برخی از این افراد از ابتدای انقلاب در مناصب دولتی و حاکمیتی بوده و علی القاعده باید در خدمت نظام اسلامی و با حقوق و مزایای کارمندی امرار معاش می کرده اند و وقت تجارت و اندوختن ثروت نداشته اند. این طرح در جهت حفظ حقوق عمومی، بازگرداندن اموال نامشروع به مردم و بازسازی اعتماد عمومی ملت به مسئولین با قید دو فوریت تقدیم می گردد.
ماده واحده:
به منظور دستیابی به اهداف قانون اساسی خصوصاً اهداف مذکور در اصول 49 و 142 این قانون هیأتی مرکب از یک قاضی با ابلاغ از سوی رئیس قوه قضاییه، یک نماینده از معاونت بازرسی دفتر مقام رهبری با اذن ایشان، یک نماینده از سازمان بازرسی کل کشور، یک نماینده از وزارت اطلاعات، یک نماینده از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، رؤسای کمیسیونهای قضایی و حقوقی و اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی (به عنوان ناظر) تشکیل میشود. این هیأت موظف است رأساً نسبت به بررسی اموال رؤسای قوای سه گانه و معاونان و مشاوران آنها، وزرا و معاونان آنها و استانداران و معاونان آنها و شهرداران شهرهای مراکز استانها و معاونان آنها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون اقدام کرده و چنانچه اموال هر یک از آنها، همسر و فرزندان آنها بیش از حد متعارف باشد، خواه تحصیل اموال غیرمتعارف آنها مربوط به دوران مسئولیت باشد یا با استفاده از موقعیت و اطلاعات دوران مسئولیت بعد از آن دوران اموالی را تحصیل کرده باشند، نسبت به ضبط و انتقال آنها به بیت المال صرفاً جهت اشتغال جوانان و فقرزدایی اقدام کند. همچنین علاوه بر موارد فوق هرگاه براساس اطلاعات موثق از جمله اعلام مدیران کل اطلاعات استانها و مسئولان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استانها و رؤسای دفاتر سازمان بازرسی کل کشور در استان ها و دادستان های شهرستان های سراسر کشور ظن قوی بر تحصیل اموال نامشروع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و سایر مدیران و مسئولان دستگاه های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم از ابتدای انقلاب تاکنون وجود داشته باشد این هیأت موظف است نسبت به رسیدگی به اموال آنها اقدام نموده و اموال مازاد از حد متعارف را برای مصرف در مسیر فقرزدایی و اشتغال اخذ و به بیت المال تحویل دهد.
تبصره1: منازل مسکونی و خودروهای سواری که مورد استفاده مشمولان این قانون و همسر و فرزندان آنها قرار می گیرد و وسایل و امکانات زندگی در حدود شئونات افراد متوسط جامعه، دارایی متعارف موضوع این قانون محسوب می شود.
تبصره 2: اموالی که از ما ترک مورثین بوده و به مقامات، رؤسا و مدیران دستگاه های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم منتقل شده است از مقررات این قانون مستثنی است.
تبصره 3: چنانچه افراد موضوع این قانون اموال خود را پنهان کرده یا با هیأت مذکور در این قانون همکاری نکنند به حبس درجه پنج محکوم می شوند. این مجازات قابل تخفیف، تعلیق و سایر نهادهای ارفاقی قبل و بعد از صدور حکم نیست.
تبصره 4: چنانچه در زمان رسیدگی به اموال افراد مشمول این قانون با تأیید یکی از قضات هیأت، اتهامی متوجه افراد موضوع این قانون باشد موضوع به دادستان صالح برای رسیدگی ارجاع می شود. جرائم مذکور چنانچه در ارتباط با سوءاستفاده های مالی موضوع این قانون باشد مشمول مرور زمان نمی شود.
تبصره 5: اعضای موّظف هیأت از بین خود یک رئیس و یک نایب رئیس و یک سخنگو با اکثریت مطق آراء انتخاب می کنند. جلسات هیأت با حضور دو سوم اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات هیأت با حداقل سه رأی نافذ خواهد بود مشروط بر اینکه حداقل یکی از قضات در بین آنها باشد و رأی اکثریت توسط یکی از قضات هیأت انشاء می شود و به امضای قاضی و رئیس یا نایب رئیس می رسد.
تبصره 6: اجرای احکام این قانون منوط به تصویب آیین نامه و دستورالعمل از سوی دولت یا رییس قوه قضاییه نیست و هیأت پنج نفره بلافاصله پس از لازم الاجرا شدن این قانون تشکیل و اجرای این قانون را در دستور قرار می دهد.
تبصره 7: نظر هیأت پنج نفره موضوع این قانون قطعی و غیرقابل تجدید نظر است و با ارجاع به دادستان کل کشور به مورد اجرا گذاشته می شود. هر گاه رئیس دیوان عالی کشور ظن قوی پیدا کند که رأی قطعی هیأت خلاف بیّن شرع است موظف است فوراً از هیأت تقاضای برگزاری جلسه کرده و نظر اعضای هیأت را استماع نماید. در صورتی که رئیس دیوان عالی کشور پس از استماع نظر اعضای هیأت به صورت قطعی حکم هیأت را خلاف بیّن شرع تشخیص دهد می تواند رأساً نسبت به اصلاح رأی هیأت یا صدور رأی جدید اقدام نماید.
تبصره 8: چنانچه هیأت تشخیص دهد که فرد مظنون قصد ترک کشور را دارد دستور ممنوعیت خروج وی را صادر خواهد کرد.
تبصره 9: اموالی که فرد به خانواده و بستگان خود هبه کرده یا به نحوی دیگر به صورت صوری منتقل کرده است نیز مشمول احکام این قانون است.
تبصره 10: هیأت موظف است حداقل هر شش ماه یک بار مشروح اقدامات خود را به صورت تفصیلی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و گزارش کار خود را به عموم مردم اعلام کند.
تبصره 11: کارکنان تمام دستگاه های حکومتی موظف اند با این هیأت همکاری کنند. تخلف از مقررات این تبصره موجب محکومیت به حبس درجه شش است.
تبصره 12: هرگاه در رسیدگی به اموال هریک از مشمولان این قانون ظن قوی در تحصیل اموال نامشروع توسط شرکای تجاری یا افراد مرتبط با مقامات و مدیران و سایر افراد موضوع این قانون حاصل شود هیأت موظف است احکام این قانون را نسبت به آنها اعمال نماید.
حاجی بابایی: جمله جا مانده از قانون برنامه ششم درباره ایثارگران مجدد رأیگیری شود/ مطهری: امکان رأیگیری مجدد قانون چاپ شده وجود ندارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خواستار رأیگیری مجدد جملهای از قانون برنامه ششم برای بهرهمندی فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد از سهمیه شد.
حمیدرضا حاجی بابایی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 16 اسفند) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس ماده 24 آییننامه داخلی مجلس هیأت رئیسه قسم خورده است طبق قانون عمل کند، گفت: زمان رسیدگی به برنامه ششم گزارش کمیسیون به صحن داده شد که در آن گفته شد خانواده های جانبازان زیر 25 درصد میتوانند از سهمیه استفاده کنند و تفاوت آن با گذشته این بود که حدود 30 سال بود که خانواده یک جانباز بالای 25 درصد از سهمیه استفاده میکرد اما خانواده جانباز 24 درصد نمیتوانست از سهمیه استفاده کند که ما این مورد را در قانون برنامه لحاظ کردیم.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: لذا قصد داشتیم فرزندان جانبازان بالای25 سال و زیر آن در آزمون کنکور شرکت کنند و هر که سوادش بالاتر بود به دانشگاه ورود کند که این موضوع به صحن آمد اما این جمله به صورت اتفاقی از قانون حذف شد که ما در این خصوص نامهای مکتوب به رئیس مجلس دادیم.
وی در ادامه با بیان اینکه یک سال است 400 هزار نفر ایثارگر در حال مطالبه این قانون هستند، عنوان کرد: رئیس مجلس موضوع را به کمیسیون اصل 90 ارجاع داد و جمعبندی به هیأت رئیسه ارسال شد که نتیجه بر آن بود که جمله حذف شده مجدداً در صحن قرائت شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اکنون نمیتوان طرح دو فوریتی در این خصوص ارائه کرد، خاطرنشان کرد: اگر این طرح مصوب شود شورای نگهبان آن را رد میکند لذا خواستار آن هستیم که جمله افتاده در صحن قرائت و مجدد رأیگیری شود تا تعیین تکلیف صورت گیرد.
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: مراجعات ایثارگران در این موضوع به ما نیز زیاد بوده است اما به نظر میرسد امکان رأیگیری مجدد جملهای برای قانون برنامه ششم توسعه وجود نداشته باشد، چرا که قانون چاپ شده و به اتمام رسیده است اما در هیأت رئیسه بررسی میکنیم.
مطهری در پاسخ به تذکر نقوی حسینی: هرگز تعداد امضای سؤال از رئیس جمهور به ۱۸۰ نرسید
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تعداد امضاهای سؤال اول از رئیس جمهور به ۱۸۰ امضا نرسید.
سیدحسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 16 اسفند) مجلس شورای اسلامی با اشاره به سؤال از رئیس جمهور گفت: تعداد امضاهای اولیه از سؤال اول رئیس جمهور حدود 170 تا 180 نفر بود که بدون برگزاری جلسه ای به حدود 35 امضا کاهش پیدا کرد و نحوه پس گرفتن این امضاها توجیحی نداشت.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با استناد به آیین نامه داخلی مجلس افزود: قطع کلام نماینده ممنوع است اما در زمان ریاست آقای مطهری شاهد بودیم که این موضوع چند بار رخ داده است.
وی ادامه داد: این در شرایطی است که انتظار می رود رئیس جلسه پس از نطق نماینده درخصوص وارد بودن صحبت های نماینده مربوط توضیح دهد.
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت، توضیح داد: هیچ وقت تعداد امضاهای سؤال از رئیس جمهور به 180 نفر نرسید، در ابتدا نامه ای از جانب نمایندگان برای طرح سؤال ارائه شد اما نامه سوال با 89 امضا به هیأت رئیسه ارسال شد.
وی گفت: در حال حاضر تعداد امضاهای سؤال از رئیس جمهور از حد نصاب پایین تر است شخصا اعتقاد دارم سؤال کنندگان در این زمینه مقصرند چرا که در هفته سرکشی به حوزه های انتخابیه تلاشی برای حفظ امضاها نکردند و عده ای به طور طبیعی امضاهای خود را پس گرفتند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص قطع میکروفن برخی نمایندگان توضیح داد: برخی نمایندگان در زمان تذکر یا اخطارشان با وجود اینکه رئیس جلسه تلاش دارد پاسخ دهد با بلند کردن صدایشان اجازه صحبت به رئیس را نمی دهند، به این جهت میکروفن نماینده را قطع می کنیم تا صدای رئیس جلسه را بشنوند و سپس میکروفن وصل می شود.
وی ادامه داد: اما گاهی اتاق فرمان میکروفن ها را قطع می کند، با این حال در خصوص ناراحتی پیش آمده برای عباس گودرزی باید توضیح دهم که بنده از ایشان سؤال کردم که تذکر دارید یا اخطار، اما پاسخ ایشان واضح نبود و در نهایت این نماینده ناراحت شد که از ایشان بابت این موضوع عذرخواهی می کنم.
اعلام وصول طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی