پخش زنده
امروز: -
نماینده مجلس: در مدارس سمپاد ما کنکور را از مقطع دیپلم به مقطع ابتدایی منتقل کرده و به این ترتیب مجموعه عظیمی از موسسات آموزشی را در کشور رشد داده ایم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، جلیل رحیمی جهان آبادی افزود: از هر 16 نفری که در کنکور برای پزشکی شرکت می کند 2 نفر وارد رشته پزشکی می شوند این درحالیست که گزینش در مدارس سمپاد به ازای هر 16 نفر تنها یک نفر است و شانس حضور در این مدارس را دارد که این موضوع به آسانی حجم بالای فشار روانی بر روی دانش آموزان را به خوبی نشان می دهد.
این نماینده مجلس افزود: ما باید نگاهمان این باشد که دانش آموزان باید تعطیلات خود را داشته باشد و از سوی دیگر آموزش های اجتماعی را هم به خوبی بیاموزند.
رحیمی جهان آبادی افزود: اگر مدل شیوه سمپاد را حذف کنیم باید چه جایگزینی برای آن تعریف کرد؟ طرح «شهاب» شناسایی استعداد دانش آموزان را از طریق معلمین انجام می دهد تا دانش آموزان در فضایی بدون استرس تعیین سطح شوند.
او افزود: ما در مدارس خود تریبت دینی، اخلاقی، هنری، هوشی و استعدادی، پروهشی و غیره را برای دانش آموزان داریم و بر همین اساس آنها را آموزش می دهیم اما سوال این است که چطور ما در مدت یک ساعت نخبگان را از افراد غیر نخبه جدا می کنیم؟
این نماینده مجلس گفت: باید مدارس سمپاد را جمع کرد، مدارس سمپاد نه اهداف انقلاب، نه اهداف سند آموزشی حتی نیازهای جامعه را تامین نمی کند، لذا ضرورتی ندارد که به کار خود ادامه دهد.
حاجی بابایی نماینده مجلس درباره اینکه شورای عالی آموزش می تواند در این موضوع ورود کند یا اینکه این موضوع برعهده شورای عالی فرهنگی است، گفت: این جزء اختیارات شورای عالی آموزش نیست.
او افزود: نکته دیگر بحث روی آزمون است و روی اینکه مدارس سمپاد تعطیل شوند یا خیر؟
وی با اشاره به تعریف نخبه گفت: در امریکا و کشورهای اروپایی و در کل جهان دو تفکر وجود دارد. یک تفکر تلفیقی که تمام دانش آموزان با هر ضریب هوشی در یک کلاس باشند و دیگر اینکه تفکر تفکیکی که همان روشی است که در حال حاضر اجرا می شود و تیز هوشان و نخبگان از دیگر دانش آموزان تفکیک شده اند.
حاجی بابایی گفت: آموزش و پرورش اعلام کند کدام طرح را انتخاب می کند و محاسن و معایب آن را اعلام کنند؟
اوادامه داد: اگر تفکیکی را انتخاب کند می شود شرایط کنونی، اگر می خواهند آزمون را حذف کنند چرا فقط آزمون تیز هوشان را حذف می کنید؟ اوگفت: باید بیان کرد که آزمونی که استرس کمتری دارد تابحال انجام نشده و باید آن را در مرحله اجرا قرارداد.
حاجی بابایی در ادامه گفت: به هرحال بحث بر سر این است ما در خصوص حذف آزمون متفق القول هستیم ولی بیان کنید با چه ملاکی می خواهید دانش آموزان تیز هوش را انتخاب کنید؟ و وزارت آموزش و پرورش کدام روش را انتخاب کرده است؟ تمام مدارس تیزهوشان غیر دولتی هستند.
حاجی بابایی گفت: در آموزش و پرورش 20 نوع مدرسه وجود دارد و تمام مدارس تیزهوشان غیر دولتی هستند.
این نماینده مجلس افزود: اگر مدارس تیز هوشان را حذف کنیم، دانش آموزان تیز هوش و نخبه کجا بروند؟
حاجی بابایی گفت: با این کار می خواهند دانش آموزان تیز هوش به مدارس غیر انتفاعی هدایت شوند وهدف از حذف سمپاد همین است.
حکیم زاده معاون وزیر آموزش و پرورش در ارتباط تلفنی گفت: تجارت جهانی نشان می دهد که در دوران ابتدایی نباید آزمونی مطرح شود، ما به دنبال حذف استرس با حذف نمرات هستیم، در حقیقت تربیت دانش آموزان و کسب مهارت های مختلف برای ما اولویت دارد.
او افزود: در رابطه با حذف سمپاد و طرح آن بیشتر جریانی انحرافی است زیرا افراد بسیاری پشت آن هستند در حقیقت مافیایی برای آن تشکیل شده است.
حکیم زاده افزود: این مافیا به دنبال نابودی روح و روان دانش آموزان هستند، آموزش و پرورش به دنبال حفظ مدارس سمپاد اما در دوره متوسطه است، ما به دنبال افزایش کیفیت سمپاد هستیم به این ترتیب ما مدارس تیزهوشان را در دوره متوسطه دوم دنبال می کنیم.
او گفت: تیزهوش کسی نیست که میلیون ها تومان خرجش شود تا در نهایت بیاد و تست بزند، ما معتقدیم نباید دانش آموزان را جداسازی کرد بلکه باید به این دانش آموزان توجه کرد زیرا آنها بیش از جداسازی به توجه نیازمند هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اصل بر اساس آموزش فراگیر دانش آموزان است.
به گفته حکیم زاده آزمون ورودی کلیه مدارس در همه مقاطع حذف شده است و تنها شامل حال مدارس سمپاد در پایه هفتم نمی شود بلکه همه مدارس را شامل می شود.
رجبی کارشناس مسائل آموزشی در ارتباط تلفنی گفت: هدف اصلی مصوبه شورای عالی آموزش کاهش استرس در مقطع ابتدایی بوده است.
او افزود: هدف گذاری مصوبه کاهش استرس است اما متاسفانه ابزاری که استفاده شده و در نتیجه حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی را در پی دارد، موجب افزایش استرس می شود.
طرح شهاب برای کل جامعه دانش آموزان تعریف شده و استعدادپروری می کند اما مدارس استعداد های درخشان که در بیش از 50 کشور در حال اجراست ضرورت جداسازی دانش آموزان با بهره هوشی بالاتر است.
رجبی در خصوص عدالت محوری در این بحث گفت: دانش آموزی که به لحاظ اقتصادی و توان مالی ضعیف است در مدارس و دانشگاه های ضعیف باید درس بخواند و یا اینکه دانش اموزی تیز هوش در کنار دانش اموز معمولی قرار بگیرد ضربه می خورد و اعتماد به نفسش را از دست میدهد و یا برای دانش آموز تیزهوش غرور کاذب ایجاد می شود بدین لحاظ روش تفکیک روش مناسبی دانست.
اوافزود: برای جداسازی چندین روش تفکیک داریم و آموزش و پرورش از روش ها و راه حل های بهتری استفاده کند تا فقط بحث آزمون مطرح نشود.