پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۶ سال از آغاز اجرای سند تحول بنیادین میگذرد، گفت: در بهترین و خوشبختانهترین حالت فقط ۳۰ درصد این سند محقق شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سیدمحمد بطحایی با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین، سند راهبردی و ترسیم کننده مسیر حرکت آموزش و پرورش برای عبور از وضع موجود به نقطه مطلوب است، افزود: این سند نشان می دهد که در ابعاد مختلف از فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، برنامه های درسی و آموزشی چه مسیری را باید طی کنیم تا بتوانیم در زمان مشخص شده به اهداف تعیین شده در افق این سند برسیم.
وی به برخی از تفاوت های سند تحول بنیادین با دیگر اسناد راهبردی اشاره و اضافه کرد: این سند از بحث های مفهومی به بحث های عملیاتی وارد شده است.
بطحایی با بیان اینکه این سند 6 زیرنظام دارد که تا کنون 4 زیرنظام به تصویب رسیده است ، ادامه داد: در این زیرنظام ها برنامه ها و فعالیت های لازم برای رسیدن به نقطه مطلوب، ترسیم شده است.
وی با اشاره به اینکه این سند پس از مطالعات زیاد در سال 90 تصویب و ابلاغ شد، افزود: این سند از سندهای بسیار خوب و راهنمای مسیر آموزش و پرورش است.
بطحایی با اشاره به اینکه زیرنظام های تصویب شده هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، اضافه کرد: سامانه رصد و پایش سند تحول را طراحی کردیم که به صورت مستمر میزان استقرار این سند را در بخش های مختلف به صورت کمی، رصد و گزارش می کند.
وی با بیان اینکه در حوزه فضا و تجهیزات، خیلی عقبیم و تجهیزات مدارس وضعیت ناگواری دارد، گفت: حدود 30 درصد مدارس ما ایمن نیستند و نیاز به تخریب، بازسازی و یا نیاز به مقاوم سازی دارند.
بطحایی افزود: تعدادی از دانش آموزان در برخی نقاط کشور در مدارس کانکس و کپری درس می خوانند و این مشکل مزمن ماست.
وی اضافه کرد: آموزش وپرورش وظیفه نرم افزاری نظام آموزش را بر عهده دارد و باید به فکر ارتقای برنامه های آموزش و نباید دغدغه مسائل سخت افزاری را داشته باشد.
بطحایی گفت: با اهتمام دولت و مجلس شورای اسلامی امکانات نسبتاً خوبی برای سال آینده پیش بینی شده است تا بتوانیم بخشی از این نقایص را از بودجه عمومی دولت تامین کنیم و گامی جدی را در حوزه تامین تجهیزات و فضای آموزشی برداریم.
وی افزود: شهرداری ها ، نهادهای مردمی و محلی در شهرستان ها و شهرها باید قبول مسئولیت و کمک کنند.
بطحایی اضافه کرد: همه باور دارند که اگر آموزش و پرورش کشور سر و سامان پیدا نکند کشورمان در آینده سر و سامان پیدا نخواهد کرد و این قدم بزرگی است.
وی گفت: در کشور مدارسی وجود دارد که سرویس بهداشتی برای استفاده دانش آموزان ندارند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مقدورات دولت محدود است، گفت: اگر بخواهیم فقط متکی به اعتبارات و منابع دولت باشیم مشکلات حل نمی شود.
بطحایی افزود: سند تحول، زمانی محقق خواهد شد که زیرساخت های سخت افزاری آن فراهم شده باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سند جهانی 2030 گفت: به جهت حساسیت های زیادی که بر روی این سند به درستی وجود داشت و بخش هایی از این سند با آموزه های فرهنگی و باورها و اعتقادات ما در تضاد و تعارض بود ، اجرای این سند متوقف شد و حکم صریح مقام معظم رهبری در این خصوص فصل الخطاب بود و پس از آن حتی بحث کارشناسی هم درباره این سند مجاز نبود.
وی ادامه داد: شاید در برخی جاهای این سند مطالب خوبی هم وجود داشته باشد اما روح حاکم بر آن القای این موضوع بود که کشورهایی ما را جهت دهی و خط دهی می کرد تا مسیر آموزش و پرورش را تحت الشعاع قرار دهد به همین علل سند 2030 به طور کامل کنار گذاشته شد.
بطحایی با بیان اینکه تخلفات ، اشتباهات و خطا هایی همچنان در حال انجام است، افزود: همه این خطاها نباید به حساب سند 2030 گذاشته شود برخی از موسسات مردم نهاد و غیر دولتی بعضی آموزش ها را بدون در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی و باورهای ما می دهند که نتیجه آن آموزش معکوس و منفی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 105 هزار مدرسه و 550 هزار کلاس درس در کشورمان داریم، گفت: ممکن است خطاهایی در برخی جاها اتقاق بیفتد اما اطمینان می دهم یک میلیون پرسنلی که در آموزش و پرورش شاغل هستند از متعهدترین و شریف ترین کارکنان دولت هستند و مردم به آنها اعتماد دارند.
بطحایی افزود: مدیران آموزش و پرورش عکس العمل سریع درباره تخلفات انجام خواهند داد و آن را پیگیری می کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فاصله میان خانواده و فرزندان ریشه اصلی مشکلات اجتماعی و تربیتی است گفت: آموزش و پرورش در خدمت پرورش است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، بطحائی در استودیو نگاه یک شبکه یک سیما افزود: برای آنکه دانش آموزان مسیر زندگی کردن صحیح را بیاموزند باید مهارت های مورد نیازشان را در مدارس تمرین کنند.
او در تعریف پرورش ادامه داد: صبوری، کنترل خشم، مهربانی کردن به همنوع، حفاظت از محیط زیست و ده ها هدف تربیتی دیگرباید در مدارس به بچه ها آموزش داد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز تعادل آموزش و پرورش در مدارس به هم خورده است در سبد یادگاری دانش آموزان سهم مهارت های شناختی بسیار کم شده است مهارت های شناختی یعنی آنچه که در سطح دانش آموخته می شود امروزه بچه ها بجای یادگیری، بیشتر حفظ می کنند.
او افزود: بر هم خودن تعادل میان آموزش و پرورش بزرگترین مشکل این وزارتخانه است در مقاطع پایین تر، آموزش به گونه ای است که دانش آموزان به سمت تحصیلات عالیه و مدارج بالا سوق داده می شوند این در حالی است که بچه ها نیازهای دیگری هم دارند.
بطحائی گفت: امروز در برگزاری جشن درخت کاری دیدم که بیشتر بچه ها نمی توانند بیل بدست بگیرند حتی یکی از آنها بیل را برعکس گرفته بود.
او ادامه داد: بچه های ما از سطوح پایین تر درگیر آماده سازی برای شرکت در کنکور می شوند و به این ترتیب سهم سایر مصادیق و شناخت ها کاهش می یابد، بدین گونه امروز شاهد فرزندانی هستیم که به نوعی از جمع گریزانند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز برآنیم که آموزش و پرورش کشور به اندازه کافی طرح برای اجرا دارد پس باید به سمت اجرا پیش برویم حذف کنکور یکی از آن طرح هاست که تا این لحظه مورد تایید وزارت علوم و مجلس هم بوده و فقط منتظر همت عالی و عزمی برای اجرایی شدن است البته این اقدام الزاماتی هم دارد.
بطحائی با بیان اینکه مدرسه نمونه ای کوچک از جامعه است گفت: آسیب های اجتماعی کوچک شده بسیاری را در مدارس داریم، برای مقابله با آسیب های اجتماعی در مدارس از سه ماه قبل تدابیری را اندیشیده ایم تحت عنوان نماد، از آنجا که حلقه اول برای مقابله با آسیب های اجتماعی، خانواده است به این ترتیب سعی در برقراری روابط تعاملی با خانواده ها کرده ایم معلمین و خانواده ها دو بال پرواز فرزندان ما به سوی موفقیت های آینده است ما و خانواده ها شریک تربیتی فرزندان هستیم.
او ادامه داد: در حوزه های اجتماعی و اعتیاد دانش آموزان آمار بسیار پایینی داریم و اعداد و ارقامی را که منتشر می شود تکذیب می کنم دانش آموزان معتاد ما کمتر از 0/1 درصد هستند که دلیل آنها هم در اغلب اوقات خانوادگی است ایجاد فاصله میان خانواده و فرزندان ریشه اصلی مشکلات اجتماعی و تربیتی است.
او گفت: نوعی دیگر از مشکلات هم وجود دارد که در قامت فشار خانواده برای درس خواندن و رقابت با سایر کودکان فامیل ظاهر می شود مقایسه کردن هم سر انجامی بجز تباهی کودکانمان ندارد، باید بدانیم تجویز کتب کمک اموزشی در مدارس ممنوع است و دانش اموزان دوره ابتدایی باید طبق کتب درسی که به آنها می دهیم درس بخوانند در این خصوص اگر تخلفی گزارش شود با متخلفان برخورد می شود.
بطحائی ادامه داد: امروزه نظام های آموزشی بسیاری از کشورها جدا سازی بچه ها را در دوره آموزش عمومی نفی کرده اند حتی بچه هایی که دارای شرایط خاص جسمی هستند امروزه ناشنوایان هم نباید جداسازی شوند ما طبق برنامه شهاب که پنج سال از اجرای آن می گذرد، بچه های باهوش برتر را کنار بچه های عادی قرار می دهیم و در فرصت هایی خارج از وقت کلاس، دو روز در هفته با منابعی خاص آموزش خاص می بینند تا آموزش متناسب با استعداد شان رافرا بگیرند این طرح قرار است از مهر ماه سال آینده همه پایه هفتم را تحت پوشش قرار دهد.