به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ رعایت حقوق مصرف کننده رمز موفقیت در بازارهای داخلی و پایداری فعالیت بنگاه تولیدی است و امروزه همه دستگاههای تولید کالا و خدمات مکلف به ارائه گزارش اجرای حقوق شهروندی هستند و مهمترین حق شهروندی هم در بخش کالا و خدمات یا حقوق مصرف کننده است.
شفافیت اقتصادی یکی از مقولههایی است که دغدغه بیشتری روی آن وجود دارد و در بحث حقوق شهروندی به این مسئله توجه شده است.
مسئله شفافیت اقتصادی یکی از مقولات پر اهمیّت است و برای آن باید کاری جدّی و اساسی انجام میدادیم.
حقوق شهروندی شامل موارد زیادی می شود که بخشی از آن را حقوق مصرف کنندگان در زمینه استفاده از کالاها و خدمات تشکیل می دهد که در بازار عرضه می شود و مورد توافق جامعه بین المللی است که مصرف کننده حق دارد کالاهای سالم و با کیفیت و متناسب با قیمت واقعی استفاده کند.
در سال 1388 و با تصویب قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و همچنین شکل گیری انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان بروز یافته است .
هر سال همایشی به همین مناسبت در روز نهم اسفند (روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان) برگزار می شود و شرکت هایی که داوطلبانه و شجاعانه خود را در مسیر ارزیابی مصرف کنندگان قرار می دهند، بررسی و به برترین ها گواهینامه داده می شود.
حضور در بازارهای داخلی و خارجی با رقابت درست واحدهای تولیدی، امکان پذیر است و با جلب نظر مشتریان تحقق می یابد و واحدهای اقتصادی، ارزیابی موثری از سطح عملکردی خود داشته باشند.
این قبیل واحدها، تلاش می کنند فاصله خود را با اینگونه ارزیابی ها حفظ کنند که باعث می شود وقتی بنگاه اقتصادی شرایط شرکت در همایش و فرآیند ارزیابی مربوطه را می بیند، بلافاصله از شرکت در این فرآیند منصرف می شود.
شاخص های این ارزیابی برخاسته از نیازها و خواسته های مصرف کنندگان ازجمله قیمت، کیفیت ، خدمات پس از فروش و همچنین رضایت مندی مشتریان است.
همایش نهم اسفند هم بهانه ای برای تقویت رعایت حقوق مصرف کنندگان در بخش تولید است تا این شاخص ها و معیارها ترویج و از بخش تولید در این مسیر حمایت شود.
در بخش مصرف نیز خود مصرف کنندگان باید به طور جدی وارد شوند.
قیمت گذاری ها نیز باید منطقی باشد و هرگز قیمت پایین مطلوب نیست و باید قیمت ها متناسب با ارزش واقعی کالاها باشد و مصرف کننده هم اطمینان داشته باشد که گرانفروشی نمی شود.
اگر بخواهیم بنگاه موفقی داشته باشیم و تولید کننده موفق و سرفرازی باشیم که بتوانیم سود خوبی بدست اورد و توسعه پیدا کنیم باید حقوق مصرف کننده توجه کنیم.
همه بنگاه های موفق در سطح دنیا و شهرت و جایگاه برند آنها نزد مردم به خاطر این است که به حقوق مصرف کننده توجه کردند و مشتری مداری اولویت اصلی آنهاست.
حتما بنگاه موفق روی کیفیت و قیمت محصول تولیدی خود کار کرده است ، اعتماد به کالا و خدمات مهم ترین سرمایه یک بنگاهی است که می خواهد ادامه حیات داشته باشد.
اگر امروز مردم به نظام خود اعتماد داشته باشند از ده ها منابع نفتی مهمتر است و ما می توانیم به این اعتماد تکیه کنیم، بنگاه سرمایه خود را فقط ماشین آلات نداند، ارزش این دارایی زمانی است که یک سرمایه اجتماعی مثل اعتماد از آن حمایت کند.
رقابت حرف اول و آخر را در جلب اعتماد مشتری می زند، بنگاهی که اعتماد عمومی نداشته باشد ، نمی تواند ادعا کند که بهترین است.
حتما باید ساز و کار رقابت را در بنگاه هدف اصلی قرار دهیم و البته ساز و کار نظارت وجود داشته باشد و مصرف کننده به حقوق خود آشنا باشد.
همچنین تقویت خدمات قبل از فروش ، حین فروش و پس از فروش ضروری است و هر آنچه مصرف کننده مطالبه میکند حق اوست و باید در جهت تامین آن حرکت کنیم.
حمایت از حقوق مصرف کننده به عنوان بحث محوری در جامعه نهادینه شده است و در پی توسعه فضای رقابتی برای حمایت از حقوق مصرف کننده هستیم. هر روز مصرف کنندگان مطالبات جدیدی را مطرح می کنند و باید تولید کنندگان نیز پاسخگوی این مطالبات باشند.
کیفیت و استاندارد رمز جهانی شدن اقتصاد ( برون گرایی)
کیفیت ، امروزه مهم ترین مقوله و شاخص در تولید کالاها و عرضه خدمات به مشتریان جهان تراز محسوب می شود که روندی پایان ناپذیری را نمایش می دهد و متناسب با خواست مشتریان روزبروز ارتقا می یابد.
سرعت توسعه کیفیت ، متناسب با شتاب رقابت در اقتصاد جهانی است و انهایی در رقابت و بازاریابی جهانی موفق ترند که از لحاظ شاخص کیفیت محصول هم در رده بالاتری قرار می گیرند.
استاندارد کالاها در واقع خط آغاز نقشه راه رقابت در مسابقات اقتصاد جهانی است و تولید محصولات غیراستاندارد به معنی حذف اقتصادی و پایان راه تولید و حضور در بازار است.
گسترش استاندارد در ادامه به تعیین نقشه راه ارتقای کیفیت منتهی می شود که باید در عرصه های تولید ملی و بین المللی و واردات و صادرات ، مد نظر باشد.
کیفیت به معنای صیانت از حقوق مشتریان است و ایرانیان از دوران هخامنشی همواره پیشتاز کیفیت کالا و محصولات بوده اند و باید این نقش را امروز هم احیا کنیم.
فعالان اقتصادی که به ماندگاری بازارها فکر می کنند می دانند که در دنیای تجارت توجه به کیفیت اصل مشتری مداری است.
کیفیت باید در همه مراحل و فرآیند تولید به کار گرفته شود تا مشتریان با رضایت از کالا ؛ تبلیغی برای واحدهای تولیدی باشد