پخش زنده
امروز: -
رئیس گروه گردشگری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: قرار است سازمان توسعه تجارت از طریق تعامل با بخش خصوصی و دولتی، برنامۀ حمایت از توسعه صادرات گردشگری را تدوین و در سال آینده اجرایی کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران؛نادره تاجپور،گفت: مطالعه کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری نشان میدهد که نگاه دولتها به این بخش به عنوان "محور توسعه " است و تدوین برنامهها و اختصاص بودجه قابل توجه برای اجرای به موقع آنها، سبب دست یابی به جایگاه مناسب در اقتصاد شده است. بنابراین، سازمان توسعه تجارت نیز بر اساس رسالت خود، در نظر دارد تا از طریق تعامل با بخش خصوصی و دولتی مربوطه، برنامه حمایت از توسعه صادرات گردشگری را تدوین و براساس تحقق بودجه، در سال آینده اجرایی کند.
وی افزود: براساس گزارشهای سازمان جهانی گردشگری، گردشگری سومین صنعت درآمدزا در دنیاست که هفت درصد از کل صادرات،30 درصد صادرات خدمات و 10 درصد تولید ناخالص ملی دنیا را تشکیل میدهد و از حیث اشتغالزایی نیز ورود 10 گردشگر ایجاد یک فرصت شغلی در کشور مقصد میکند. این در حالی است که ایران جزو کشورهای برتر از نظر جاذبه های گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی و اکوتوریسمی و همچنین مقصدی محبوب از نظر جاذبههای مذهبی است.
تاجپور دربارۀ عوامل توسعه صادرات گردشگری و جایگاه این صنعت در تولید ناخاص ملی کشور گفت: باید فرآیند تولید در صنعت گردشگری به خوبی تبیین و منابع موجود این صنعت تبدیل به محصول قابل ارائه در سطح مطلوب به گردشگران شود. تفاوت تولید محصول گردشگری با سایر حوزههای صنعتی دارای ویژگیهای خاص است و زمانیکه منابع موجود تبدیل به جاذبه شوند، صادرات گردشگری توسعه یافته و پیرو آن اشتغال ایجاد خواهد شد.
صادرات به بازار آفریقا 20 درصد افزایش یافت
سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش 20 درصدی صادرات به بازارهای آفریقا خبر داد.
میرهادی سیدی گفت: با توجه به این که بازار آفریقا و اروپا هر کدام ظرفیت های متفاوت و متنوعی برای صادرات دارند، امسال صادرات ما به بازار آفریقا بیش از 20 درصد افزایش پیدا کرده است و پتانسیل بالایی هم برای افزایش های آتی در این بازار وجود دارد.
وی افزود: نفوذ به بازار اروپا الزامات متفاوتی می طلبد که لازم است برنامه ریزی میان مدت و طولانی مدتی برای این بازار صورت گیرد.
سیدی با اشاره به این که صادرات به بازار اروپا از استاندارد بالایی برخوردار بوده و مقررات پیچیده ای بر آن حاکم است ادامه داد: یکی از راههای مطمئن برای ورود به این بازارها، جذب سرمایه گذاری خارجی از اروپا به ایران است.