پخش زنده
امروز: -
يکي از برنامه هاي محوري سال آینده در حوزه اجراي عمليات آبخيزداري و آبخوانداري با بهره گيري از ظرفيت اعتبارات صندوق توسعه ملي هست.
چکیده نشست پژوهشی:
پژوهش خبری صدا وسیما: بحران آب واقعیتی است که زندگی انسان معاصر را بهویژه در خاورمیانه و ازجمله ایران تحت تأثیر قرار داده است. بشر امروز در مواجهه با این عنصر حیاتبخش، راه افراط را در پیش گرفته و با نگرشهای سطحی و خودخواهانه در این عرصه نگرانیهایی جدی به وجود آورده است.
با توجه به وضعیت موجود و بررسی های انجام شده چالش های عمده در زمینه منابع آب شامل عدم تناسب منابع با مصارف، تبخير شديد از منابع آب ( كه سالانه حدود 70% از بارش هاي كشور را به اتمسفر بر ميگرداند)، افت شديد آبهاي زيرزميني در بسياري از دشت هاي كشور (به ميزان 5/ 0 تا 2 متر در سال و ممنوعه شدن بسياري از آنها توسط وزارت محترم نيرو جهت جلوگيري از خسارت هاي بيشتر)، فرسايش شديد اراضي و هدررفت خاك و رسوبگذاري در مخازن سدها، خشكسالي و سيل و خسارات ناشی از آنها، دوره بازگشت های کوتاه در وقوع خشكسالي، عدم بهره برداری بهینه از رواناب و آب مازاد حوضه میباشند.
خسارات ناشی از افراط وتفریط در مسائل آب که خود را درقالب خسارت سالانه ناشی از سیلاب (16000 میلیارد ریال) و خسارت سالانه ناشی از افت سطح آبهای زیرزمینی در آبخوان ها (200000 میلیارد ریال) نشان میدهد در مجموع سالی 21600 میلیارد تومان به کشور ضرر میزند.
با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري که فرمودند" چند سال قبل از اين بحث هاي آبخيزداري و آبخوانداري و مانند اينها مطرح شد كارهايي هم انجام گرفت، بايد اينها با جديت و قوت دنبال بشود، اين كارها متوقف نماند." و همچنين از فرمايشات رئيس جمهور ، دکتر روحاني در روز ملي آب که بيان کردند: آب؛ آبروی زمین و جان مایه حیات است ... تحقق برنامههای دولت برای مدیریت بحران آب، به علت فرابخشی و فرازمانی بودن آن و نیز آثاری که بر پیکره اقتصاد، اجتماع و محیطزیست و حتی امنیت کشور دارد، بدون مشارکت موثر همه بخشها نتیجهبخش و منشأ اثر نخواهد بود؛ خود دليل محکمي بر اهميت موضوع براي رسانه ملي به ويژه معاونت سياسي در پرداختن به آن است. در همين راستا، گروه اقتصاد پژوهش خبري در ادامه سلسله نشستهاي کارشناسي خود به بحث درباره بررسي اقدامات و برنامه هاي وزارت جهاد کشاورزي درحوزه آبخيزداري و آبخوانداري در کشور با حضور دکتر ناصر حيدري پوري، مشاور وزير و مجري طرح آبخيزداري و آبخوانداري وزارت جهاد کشاورزي اختصاص داده است.
تعريف و مفاهيم
آبخیزداری، مديريت منابع زيست محيطي يك آبخيز (آب، خاک و پوشش گیاهی) است، به نحوي كه به بهترين وجه اهداف مديريت طرح را برای بهره برداري مداوم از اين منابع برآورده سازد.
مدیریت جامع حوزه آبخیز، فرآيند شناخت، برنامه ريزي، سياستگذاري و تنظيم يك مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احياء منابع پايه و بهره برداري معقول از منابع طبيعي در يك حوزه آبخيز، بدون اثرات زيانبار در محيط طبيعي است.
در مدیریت حوزه آبخیز با توجه به ماهيت اكوسيستم موجود در يك حوزه، بايد عوامل اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و نهادي درون حوزه و همچنين عوامل تاثيرگذار بيروني بركنش هاي دروني حوزه آبخيز را مدنظر قرار داد.
طرح آبخيزداری، سندي فرادستی است كه در يك حوزه آبخيز با مطالعه جنبههاي طبيعي، اجتماعي و اقتصادي و با هدف اعمال مديريت جامع حوزه آبخيز و حفاظت آب و خاك و پوشش گیاهی تهيه و تدوين میشود و به تصويب سازمان میرسد.
قوانین و اسناد بالادستي در خصوص آبخیزداری و آبخوانداري
دولت مكلف است با اتخاذ تمهيدات لازم براي شناسايي و كنترل كانون هاي بحراني فرسايش آبي، بادي و مقابله با پديده بيابانزايي و جلوگيري از هجوم شن هاي روان و گرد و غبار با منشأ داخلي و خارجي به گونهاي عمل نمايد كه تا پايان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، ميزان متوسط كاهش سالانه فرسايش خاك كشور يك تن در هكتار و در اراضي به حداقل سه تن در هكتار برسد.
دولت مكلف است به گونهای برنامهريزی نمايد كه تا سال 1404 هجري شمسي و با استفاده بهينه از منابع مندرج در فصل تأمين آب بودجههاي سنواتي، حداقل پانزده درصد (15%) متوسط بلند مدت نزولات آسماني سالانة كشور (هفت و نيم درصد (5/ 7%) از محل كنترل آبهاي سطحي و هفت و نيم درصد (5/ 7%) از طريق آبخيزداري و آبخوانداري، به حجم آب استحصالي كشور اضافه گردد و صد در صد (100%) ترازنامه (بيلان) منفی آبهای زيرزمينی دشت هاي كشور (با اولويت دشت هاي ممنوعه آبي) جبران گردد.
دولت مکلف است بهمنظور مقابله با بحران کمآبی، رهاسازی حق آبههای زیستمحیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادلبخشی به سفرههای زیرزمینی و ارتقای بهره وری و جبران تراز آب، بهمیزانی که در سال پایانی اجرای قانون برنامه یازده میلیارد مترمکعب شود، اقدامات زیر را بهعمل آورد:
بند ث- احیاء، مرمت و لایروبی قنوات به میزان سالانه پنجدرصد(5%) وضع موجود در طول اجرای قانون برنامه با تأکید بر فعالیتهای آبخیزداری و آبخوانداری برای احیای قنوات
انواع اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری
اقدامات مديريتي، بيولوژيکي، بيومکانيکي و ميکانيکي از جمله اقدامات در زمينه آبخيزداري و آبخوانداري است که در ذيل به زيرمحورهاي هر دسته اشاره شده است:
سیمای حوزه های آبخیز در کشور
الف - وضع موجود فرسایش آبی
ب - وضع موجود رسوب
ورود حدود 206 میلیون متر مکعب رسوب به مخازن 41 سد و تعميم آن به سطح خالص حوزه آبخیز سدهاي در حال بهرهبرداري حداكثر معادل 356 میلیون متر مکعب و از دست رفتن سالانه حدود 76/ 0 درصد از حجم مخازن سدهای کشور- متوسط رسوب 5/ 8 تن در هکتار در سال (دفتر بهره برداری از تأسیسات تأمین آب، شرکت مدیریت منابع آب، وزارت نیرو 1392).
ج - وضع موجود سیل
د - وضع موجود خشکسالی و فرونشست زمین
اهم اثرات طرح های آبخیزداری و آبخوانداری
نتایج ارزیابی صورت گرفته از 25 پروژه آبخیزداری و 37 ایستگاه آبخوانداری:
نتایج برخی از ارزیابی های ملی
- در حوزه باب گهر زرند کرمان، با انجام عملیات آبخیزداری همراه با احداث بندهای خاکی، دبی متوسط 32 رشته قنات و چشمه از 85 / 3 لیتر بر ثانیه به 2 / 7 لیتر بر ثانیه (حدود 2 برابر) رسیده است.
- در حوزه پنج کوه کرمان پس از اجرای عملیات آبخیزداری با احداث 97 بند خاکی و 7000 متر مکعب بند سنگی ملاتی دبی قنات ها و چشمه ها بین 5 / 1 تا 3 برابر افزایش یافته است. در 13 قنات اندازهگیری شده، دبی متوسط پیش از عملیات آبخیزداری 12 و پس از آن 20 لیتر بر ثانیه بوده است.
ویژگی طرح های آبخیزداری و آبخوانداری
پتانسیل کنترل و کاهش تبخیر
حجم تبخیر بالفعل سالیانه کشور بالغ بر 280 میلیارد متر مکعب و حجم تبخیر بالقوه بالغ بر 4000 میلیارد متر مکعب برآورد میگردد. با توجه به اینکه حجم بارشها در مناطق کوهستانی به نسبت مناطق دشتی بیش از سه برابر و نیز حجم تبخیر کمتراز یک سوم است، انجام فعالیتهای آبخیزداری در مناطق بالادستی و کوهستانی توجیه بسیار مناسب و بالایی در راستای مدیریت و استحصال منابع آب ناشی از کنترل و کاهش تبخیر ( حداقل 10 % تبخیر مناطق کوهستانی یعنی 20 میلیارد متر مکعب) خواهد داشت.
محورهای توسعه فرابخشی آبخیزداری و آبخوانداری
مشارکت خیرین و مردم در توسعه اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری
توسعه الگوی مدیریت جامع حوزه های آبخیز با مشارکت مردم و انسجام سازماني
خوشبختانه براساس مصوباتي که شوراي عالي عطف در اواخر دهه هشتاد داشته، يکي از طرحهاي محوري کلان که در سطح کشور تصويب شد طرح کلان مديريت جامع حوزه هاي آبخيز کشور بود. و براساس تقسيم کاري که انجام شده وزارت علوم و مشخصاً از طريق دانشگاه گرگان و مجموعه دانشگاهي همکار در سطح کشور در حال انجام است. بخشي از اين پروژههاي طرح کلان اجرايي و نهايي شده و همکاران ما از سال قبل براساس تجربياتي که از پروژه هاي بين المللي در سطح کشور داشتند براي توانمندسازي و تقويت جوامع محلي در 33 حوزه استاني کشور به صورت پايلوت مديريت جامع حوزه هاي آبخيز طراحي شده که اين مدل و نظام برنامه ريزي ميتواند به ما کمک کند که انشاءا... در آينده نه چندان دور بتوانيم هماهنگي و شرايط لازم براي کار در حوزه آبخيز را به کمک دستگاههاي مشابه و همراه و همکار خودمان داشته باشيم و نويد اين را ميدهم که ما بتوانيم از ظرفيت خيرين و ساکنين حوزه هاي آبخيز هم از طريق مديريت جامع، بيشتر از گذشته بهرهمند شويم.
- بکارگیری نتایج حاصله ناشی از اجرای موفق پروژه های بین المللی (پروژه مديريت يكپارچه و مشاركت مدارانه منابع آب و خاك و توسعه اقتصادي، اجتماعي (حبله رود)، پروژه تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچه حوزه های آبخیز (مناريد) پروژه احیای مناطق تخریب یافته بیابانی با مشارکت مردم (ترسیب کربن).
-مصوبه سی و هشتمین اجلاس یونسکو در خصوص تأسیس مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه های آبخیز در مناطق خشک و نیمه خشک در ایران
مصوبات بیست و هفتمین جلسه شورایعالی آب 95/8/22
جمع بندي
رشد فزاينده جمعيت در كشور و نياز به توسعه در زمينههاي مختلف اقتصادي از جملهكشاورزي، دامداري و توسعه سكونت گاه هاي روستايي و شهري، دستيازي به عرصههايطبيعي را اجتناب ناپذير ميسازد. در اين رهگذر عدم اعمال مديريت صحيح و نحوه بهرهبرداري از منابع آب، خاك و پوشش گياهي كه عموماً همراه با تغيير كاربري اراضي است، موجب فرسايش خاك و روان شدن هرز آبها و طغيان مسيل ها و رودخانه ميگردد. تحقيق و بررسي در زمينه فرسايش خاك و هدر رفت روان ابهاي سطحي و ايجاد سيلابها، سبب شناخت تأثير عوامل مختلف اعم از پايدار و ناپايدار، طبيعي و يا منبعث از فعاليت هاي بشري گرديده كه مجموعه اين شناخت ها و راه حلهاي ارائه شده جهت حفاظت خاك وآب، مجموعه اقدامات آبخيزداري را تشكيل ميدهد.
مجموعه عملیات آبخیزداری اجرا شده در حوزه های آبخیز با هدف بهبود وضعیت منابع مادی و انسانی در حوزه های آبخیز شده است. این هدف و در راستاي تدوين برنامه هاي راهبردي در سطح وزارت جهاد كشاورزي مقرر شد تا با استفاده از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک و تدوین استراتژی ها یا راهبردهای عملی و تحقیقاتی در بحث مدیریت حوزه های آبخیز و حل مشکلات مربوط به آن به سوی یک برنامه ریزی راهبردی قدم برداشته شود.
به منظور موثربودن هرگونه اقدام و فعالیتی در زمینه مدیریت آبخيزداري، میباید در ابتدا یک برنامهریزی جامع و هماهنگ انجام شده و سپس ضمن تعیین دقیق مسئولیت های هر دستگاه از به هدر رفتن منابع و موازی کاری ها، و اقدامات مقطعی محدود به بخشی خاص از کل حوزه جلوگیری به عمل آید.
يکي از برنامه هاي محوري سال آتي در حوزه اجراي عمليات آبخيزداري و آبخوانداري در سطح کشور، بهره گيري از ظرفيت اعتبارات صندوق توسعه ملي هست. که خوشبختانه با موافقت مقام معظم رهبري و مجموعه دولت و مجلس اميدوار به اين هستيم که براي اولين بار جهت اجراي عمليات آبخيزداري 200 ميليون دلار توزيع اعتبار داشته باشيم. همچنين سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور با جلب نظر آژانس بين المللي و براساس مصوبه هيئت محترم وزيران؛ يک مرکز بين المللي يونسکو در مناطق خشک و نيمه خشک کشور راه اندازي کرده است. اين مرکز مصوبات و مجوزهاي لازم را اخذ کرده و در حال انعقاد تفاهم نامه هست تا از مدل هايي که در سطح جهان اين مجموعه نهاد بين المللي انجام شده، کشور ما بتواند بهرمند شده و سريعتر مسير توسعه را طي کند .
پژوهش خبری // پژوهشگر: علی قنبری