به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ خطبه فدکیه ؛ عالی ترین معیار و ساختار برای حکومت اسلامی همین خطبه فدکیه کافی است که به راحتی ارکان نظام اسلامی را در جامعه استخراج و پیاده کنیم.
با عمل به این رهنمودها و دستورات الهی در این خطبه می توان به عزت دنیایی و جهانی دست یافت و عزت بین المللی و جهانی هم از دستاوردهای ان خواهد بود.
حضرت فاطمه زهرا (س) راهنمای کامل حرکت انسان ها در مسیر تعالی انسانی و خدایی شدن هستند و وجودی سرتاسر نوری که عقلانیت را دچا حیران کرده است و آیا می توان ایشان را در محدوده واژه انسان تفسیر کرد یا فرشته ای در نمایش انسانی کامل و مبداء فیض بی نهایت.
آن حضرت در تمامیت سیره و صورت خود رنگ خدایی را ترسیم کرده اند و این درس اموزی همچنان ادامه دارد و ترجمان سوره حجاب فقط یک ویژگی از مختصات سیره آن حضرت است و تا بی نهایت درسی که باید آموخت ، یاد گرفت و زندگی کرد و دستاوردهای خدایی داشته است و دارد.
امروز ما برای زندگی دنیوی دین مدارانه خود به این شناخت پرمعرفت از این سیره نیاز داریم و هم برای اینکه در مسیر آخرت و در صراط مستقیم باشیم.
خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها به تنهایی یک منشور نظام اسلامی و دینی و الگویی برای حکوت داری دینی است و کسانی که در توهم نظام لیبرالیسم پوسیده غربی و شرقی هستند ، کافی است به این خطبه توجه کنند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با اصل قدرت ولایت فقیه ، ترجمان بخشی از این خطبه است و حراست از تمامیت قانون اساسی نیز همان حراست از خطبه فدکیه است.
توصیه می کنیم کسانی که به بشکه اطلاعات تزریقی غربی ها و شرقی ها در عرصه علوم انسانی تبدیل شده اند یک بار با دقت این خطبه را بخوانند تا بفهمند که دین اسلام برای همه جهان و بشریت برنامه و نظام خردمندانه دارد و در این حال بی نیاز از ایدئولوژی غربی و شرقی است.
باید این خطبه را در همه ادارات نصب و عمل کنیم و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران همواره از ان درس بگیرند.
حضرت زهرا (س) ، حجت خداوند متعال بر ائمه علیهم السلام است و برکت وجود ایشان بر همه ارکان هستی مستولی است.
خطبه فدکیه فقط یک درس از بی نهایت درسی است که می توان از سیره ان حضرت گرفت.
شرح خطبه فدکیه :
زمانی که خبر غصب فدک به ایشان می رسد ، با گروهی از زنان فامیل و همراهان خود به سوی مسجد روانه شد، در حالی که راه رفتن ایشان همانند راه رفتن پیامبر خدا بود وارد مسجد پیامبر (ص) شد ، سپس لحظه ای سکوت کردند تا صدای همه مردم خاموش شد.
حضرت زهرا (س)، کلام خود را با حمد و ثنای الهی و درود بر رسول خدا اغاز فرمود.
مردم که به فکر جایگاه ان حضرت افتادند و در دوزخ بی بصیرتی بودند بازهم گریه کردند
اما دوباره سکوت برقرار شد.
حضرت زهرا (س) بعد از تبیین اصل توحید و نبوت و ضرورت شکرگزاری به پاس نعمت های الهی به تبیین اصل امامت پرداختند و در ادامه بع معاد می رسند و اینکه همه باید در روزی پاسخگوی عمل خود در درگاه الهی باشند.
ان حضرت فرمودند :
وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَه ...
وَ اَشْهَدُ اَنَّ اَبیمُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اِخْتارَهُ قَبْلَ اَنْ اَرْسَلَهُ، وَ سَمَّاهُ قَبْلَ اَنْ اِجْتَباهُ، وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ اَنْ اِبْتَعَثَهُ، اِذ الْخَلائِقُ بِالْغَیْبِ مَکْنُونَةٌ، وَ بِسَتْرِ الْاَهاویلِ مَصُونَةٌ، وَ بِنِهایَةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ، عِلْماً مِنَ اللَّهِ تَعالی بِمائِلِ الْاُمُورِ، وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ، وَ مَعْرِفَةً بِمَواقِعِ الْاُمُورِ.
و گواهی می دهم که معبودی جز خداوند نیست و شریکی ندارد...
و گواهی می دهم که پدرم محمّد (ص) بنده و فرستاده اوست، که قبل از فرستاده شدن او را انتخاب، و قبل از برگزیدن نام پیامبری بر او نهاد، و قبل از مبعوث شدن او را برانگیخت، آن هنگام که مخلوقات در حجاب غیبت بوده، و در نهایت تاریکیها به سر برده، و در سر حد عدم و نیستی قرار داشتند، او را برانگیخت بخاطر علمش به عواقب کارها، و احاطهاش به حوادث زمان، و شناسائی کاملش به وقوع مقدّرات.
حضرت زهرا (س) در ادامه به تبیین اهداف بعثت می پردازند : اِبْتَعَثَهُ اللَّهُ اِتْماماً لِاَمْرِهِ، وَ عَزیمَةً عَلی اِمْضاءِ حُکْمِهِ، وَ اِنْفاذاً لِمَقادیرِ رَحْمَتِهِ، فَرَأَی الْاُمَمَ فِرَقاً فی اَدْیانِها، عُکَّفاً عَلی نیرانِها، عابِدَةً لِاَوْثانِها، مُنْکِرَةً لِلَّهِ مَعَ عِرْفانِها.
فَاَنارَ اللَّهُ بِاَبی مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و الِهِ ظُلَمَها، وَ کَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَها، وَ جَلی عَنِ الْاَبْصارِ غُمَمَها، وَ قامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدایَةِ، فَاَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغِوایَةِ، وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعِمایَةِ، وَ هَداهُمْ اِلَی الدّینِ الْقَویمِ، وَ دَعاهُمْ اِلَی الطَّریقِ الْمُسْتَقیمِ.
ثُمَّ قَبَضَهُ اللَّهُ اِلَیْهِ قَبْضَ رَأْفَةٍ وَ اخْتِیارٍ، وَ رَغْبَةٍ وَ ایثارٍ، فَمُحَمَّدٌ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و الِهِ مِنْ تَعَبِ هذِهِ الدَّارِ فی راحَةٍ، قَدْ حُفَّ بِالْمَلائِکَةِ الْاَبْرارِ وَ رِضْوانِ الرَّبِّ الْغَفَّارِ، وَ مُجاوَرَةِ الْمَلِکِ الْجَبَّارِ، صَلَّی اللَّهُ عَلی أَبی نَبِیِّهِ وَ اَمینِهِ وَ خِیَرَتِهِ مِنَ الْخَلْقِ وَ صَفِیِّهِ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ.
حالا نوبت به ایجاد هوشیاری و بیداری عوام و خواص بی بصیرت و کم بصیرت و عده ای بی هدف
می رسد که تابع خواص بی بصیرت ها شدند و یار منافقان و ریاکاران و پشتیبانان ظالمان.
حضرت زهرا (س) خطاب به حاضران در ان مسجد فرمودند:
فیکُمْ، وَ عَهْدٍ قَدَّمَهُ اِلَیْکُمْ، وَ بَقِیَّةٍ اِسْتَخْلَفَها عَلَیْکُمْ: کِتابُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ الْقُرْانُ الصَّادِقُ، و النُّورُ السَّاطِعُ وَ الضِّیاءُ اللاَّمِعُ، بَیِّنَةً بَصائِرُهُ، مُنْکَشِفَةً سَرائِرُهُ، مُنْجَلِیَةً ظَواهِرُهُ، مُغْتَبِطَةً بِهِ اَشْیاعُهُ، قائِداً اِلَی الرِّضْوانِ اِتِّباعُهُ، مُؤَدٍّ اِلَی النَّجاةِ اسْتِماعُهُ.
بِهِ تُنالُ حُجَجُ اللَّهِ الْمُنَوَّرَةُ، وَ عَزائِمُهُ الْمُفَسَّرَةُ، وَ مَحارِمُهُ الْمُحَذَّرَةُ، وَ بَیِّناتُهُ الْجالِیَةُ، وَ بَراهینُهُ الْکافِیَةُ، وَ فَضائِلُهُ الْمَنْدُوبَةُ، وَ رُخَصُهُ الْمَوْهُوبَةُ، وَ شَرائِعُهُ الْمَکْتُوبَةُ.
خداوند ،
خاتم پیامبران را برانگیخت تا امرش را کامل و حکم قطعی را امضا و مقدّراتش را اجرا کند ، و آن حضرت امّتها را دیدند که آئینهای مختلفی دارند و در پیشگاه آتشهای افروخته معتکف شده و بتهای تراشیده شده را می پرستند و خداوندی را که شناخت آن در فطرتشان قرار دارد ، انکار می کنند.
پس خدای بزرگ با فرستادن پدرم محمد صلی اللَّه علیه و آله تاریکیهای آن را روشن و تیرگی
قلب ها را برطرف، و موانع رؤیت دیدهها را حذف کرد ، و پدرم با هدایت در میان مردم قیام کرد و آنان را از گمراهی رهانید، و بیدارشان کرد و انها را به دین استوار و محکم رهنمون شد و به راه راست دعوت کرد.
اما سرانجام پدرم رحلت کرد و خداوند او را به سوی خود فراخواند، فراخواندنی از روی مهربانی و آزادی و رغبت و میل، پس آن حضرت از رنج این دنیا در آسایش بود و فرشتگان نیکوکار در گرداگرد او هستند و خوشنودی پروردگار آمرزنده او را فراگرفتو در جوار رحمت او قرار دارد، پس درود خدا بر پدرم، پیامبر و امینش و بهترین خلق و برگزیدهاش باد، و سلام و رحمت و برکات الهی بر او باد.
آن گاه حضرت فاطمه علیهاالسلام رو به مردم کرد و فرمود:
شما ای بندگان خدا پرچمداران امر و نهی او، و حاملان دین و وحی او، و امینهای خدا بر یکدیگر، و مبلّغان او بسوی امّتهایید، زمامدار حق در میان شما بود و پیمانی است که از پیشاپیش بسوی تو فرستاده و بقیه اللهی است که برای شما باقی گذارد و آن کتاب گویای الهی و قرآن راستگو و نور فروزان و شعاع درخشان است، که بیان و حجّتهای آن روشن، اسرار باطنی آن آشکار، ظواهر آن جلوهگر است ، پیروان آن مورد غبطه جهانیان بوده و تبعیّت از او خشنودی الهی را باعث میشود، و شنیدن آن راه نجات است. با آن میتوان به حجّتهای نورانی الهی، و واجباتی که تفسیر شده، و محرّماتی که از ارتکاب آن منع شده است و نیز به گواهیهای جلوهگرش و برهانهای کافیش و فضائل پسندیدهاش، و رخصتهای بخشیده شدهاش و قوانین واجبش دست یافت.
در اینجا ان حضرت وظایف و رسالت های انسان را مطرح و تبیین می کند و اینکه انسان در برابر
این رسالت ها باید پاسخگو باشد و انسان نمی تواند خود را از همه وظایف فطری و اوامر الهی
مبرا بداند یا مانند الگوهای غربی در دام شیطان بیفتد و در استبداد هواهای نفسانی شیطانی گرفتار شود و اسم ان را هم آزادی بگذارد در حالی که عین استبداد کامل شیطانی و حرام است.
سبک زندگی را باید از این خطبه یاد گرفت.
** نقشه راه جامعه اسلامی و دینی و مدینه فاضله
در ادامه بهترین و درس آموزترین بخش خطبه حضرت زهرا (س) بسیار ارزشمند تر است و نقشه راه حکوت اسلامی ، جامعه دینی و مدینه فاضله و شهروندان دیندار و زندگی فردی و جمعی دینی را معرفی می کند.
همین بخش به تنهایی کافی است که ارکان نظام اسلامی را تشخیص دهیم و استخراج کنیم.
آن حضرت می فرمایند :
فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ.
وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ، وَ بِرَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السَّخَطِ، وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساءً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ، وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِیَةَ الْمَکائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ.
اَنْتُمْ عِبادَ اللَّهِ نُصُبُ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، وَ حَمَلَةُ دینِهِ وَ وَحْیِهِ، وَ اُمَناءُ اللَّهِ عَلی اَنْفُسِکُمْ، وَ بُلَغاؤُهُ اِلَی الْاُمَمِ، زَعیمُ حَقٍّ لَهُ.
پس خدای بزرگ ایمان را برای پاک کردن شما انسان ها از شرک ؛ و نماز را برای پاکی از تکبّر ؛ و زکات را برای تزکیه نفس ؛ و افزایش روزی و روزه را برای تثبیت اخلاص واجب کرده است.
خداوند متعال حج را برای استحکام دین ؛ و عدالتورزی را برای التیام قلبها ؛ و اطاعت ما خاندان را برای نظم یافتن ملتها؛ و امامت ما را برای رهایی از تفرقه ؛ و جهاد را برای عزت اسلام؛ و صبر را برای تحصیل پاداش امر فرموده است.
وَ النَّهْیَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْکَ السِّرْقَةِ ایجاباً لِلْعِصْمَةِ، وَ حَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْکَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبوُبِیَّةِ. فَاتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُنَّ اِلاَّ وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ اَطیعُوا اللَّهَ فیما اَمَرَکُمْ بِهِ وَ نَهاکُمْ عَنْهُ، فَاِنَّهُ اِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.
خدواند فریضه امر به معروف را برای مصلحت و آرامش جامعه، و نیکی به پدر و مادر را برای رهایی از غضب الهی، و صله ارحام را برای طولانی شدن عمر و افزایش جمعیت، و قصاص را وسیله حفظ خونها، و وفای به نذر را برای برای دریافت مغفرت الهی ، و دقت در دادو ستد و مقیاس و وزن را برای رفع کمفروشی واجب کرده است.
و نهی از شرابخواری را برای پاکیزگی از زشتی، و حرمت نسبت ناروا دادن را برای عدم دوری از رحمت الهی، و ترک دزدی را برای پاکدامنی قرار داد، و شرک را حرام کرد تا در یگانهپرستی خالص شوید.
شایسته است از ( معصیت و گناه در درگاه خدا) بترسید، و مسلمان باشید و با دین اسلام از دین بروید ، و خدا را در آنچه بدان امر کرده و از آن بازداشته است ، اطاعت کنید و همانا فقط دانشمندان و اصحاب بصیرت و بیداری از خدا میترسند.
این همان سبک زندگی مسلمان و مومن اعم از زن و مرد است.
حضرت زهرا (س) در ادامه خودشان را معرفی می کند :
اَیُّهَا النَّاسُ! اِعْلَمُوا اَنّی فاطِمَةُ وَ اَبیمُحَمَّدٌ، اَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً، وَ لا اَقُولُ ما اَقُولُ غلطاً، وَ لا اَفْعَلُ ما اَفْعَلُ شَطَطاً، لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ اَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُوفٌ رَحیمٌ. فَاِنْ تَعْزُوهُ وَتَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ اَبی دُونَ نِسائِکُمْ،وَ اَخَا ابْنِ عَمّی دُونَ رِجالِکُمْ، وَ لَنِعْمَ الْمَعْزِیُّ اِلَیْهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ. فَبَلَّغَ الرِّسالَةَ صادِعاً بِالنَّذارَةِ، مائِلاً عَنْ مَدْرَجَةِ الْمُشْرِکینَ، ضارِباً ثَبَجَهُمْ، اخِذاً بِاَکْظامِهِمْ، داعِیاً اِلی سَبیلِ رَبِّهِ بِالْحِکْمَةِ و الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، یَجُفُّ الْاَصْنامَ وَ یَنْکُثُ الْهامَّ، حَتَّی انْهَزَمَ الْجَمْعُ وَ وَ لَّوُا الدُّبُرَ.
ای مردم! بدانید که من فاطمه هستم و پدرم محمد (ص) است، آنچه ابتدا گویم در پایان نیز میگویم، گفتارم هیچ گونه انحرافی از مسیر حق ندارد و ظلمی در آن نیست، پیامبری از میان شما برانگیخته شد که رنجهای شما بر او گران آمده و دلسوز بر شماست و بر مؤمنان مهربان و عطوف است.
پس اگر او را بشناسید میدانید که او در میان زنانتان پدر من بوده، و در میان مردانتان برادر پسر عموی من است، چه نیکو بزرگواری است آنکه من این نسبت را به او دارم.
رسالت خود را با انذار انجام داد، از پرتگاه مشرکان کنارهگیری کرد، شمشیر بر فرقشان نواخت، گلویشان را گرفت و با حکمت و پند و اندرز نیکو بسوی پروردگارشان دعوت کرد، بتها را نابود ساخت و سر کینهتوزان را شکست تا جمعشان منهزم شد و از میدان گریختند.
حضرت زهرا (س) در بخش دیگری از این خطبه فرمود :
فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوی اَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ، وَ نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ، وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ، وَ هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ، فَخَطَرَ فی عَرَصاتِکُمْ، وَ اَطْلَعَ الشَّیْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ، هاتِفاً بِکُمْ، فَأَلْفاکُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ، وَ لِلْغِرَّةِ فیهِ مُلاحِظینَ، ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفافاً، وَ اَحْمَشَکُمْ فَاَلْفاکُمْ غِضاباً، فَوَسَمْتُمْ غَیْرَ اِبِلِکُمْ، وَ وَرَدْتُمْ غَیْرَ مَشْرَبِکُمْ.
هذا، وَ الْعَهْدُ قَریبٌ، وَالْکَلْمُ رَحیبٌ، وَ الْجُرْحُ لَمَّا یَنْدَمِلُ، وَ الرَّسُولُ لَمَّا یُقْبَرُ، اِبْتِداراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ، اَلا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا، وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکافِرینَ.فَهَیْهاتَ مِنْکُمْ، وَ کَیْفَ بِکُمْ، وَ اَنَّی تُؤْفَکُونَ، وَ کِتابُ اللَّهِ بَیْنَ اَظْهُرِکُمْ، اُمُورُهُ ظاهِرَةٌ، وَ اَحْکامُهُ زاهِرَةٌ، وَ اَعْلامُهُ باهِرَةٌ، و زَواجِرُهُ لائِحَةٌ، وَ اَوامِرُهُ واضِحَةٌ، وَ قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُمْ، أَرَغْبَةً عَنْهُ تُریدُونَ؟ اَمْ بِغَیْرِهِ تَحْکُمُونَ؟ بِئْسَ لِلظَّالمینَ بَدَلاً، وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْاِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ، وَ هُوَ فِی الْاخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینِ.
و آن گاه که خداوند برای پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر
شد و جامه دین کهنه، و سکوت گمراهان شکسته، و پست رتبهگان با قدر و منزلت شدند، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد و وارد خانههایتان شد و شیطان سر خویش را از مخفیگاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوی دعوت او هستید، و برای فریب خوردن آمادهاید، آنگاه از شما خواست که به نفع شیطان قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانی این کار را انجام میدهید، شما را به غضب واداشت و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و به جایی رفیتد که حق نداشتید و حق دیگران را غصب کردید.
این در حالی بود که زمانی نگذشته بود، و موضع شکاف زخم هنوز وسیع بود، و جراحت التیام نیافته، و پیامبر به قبر سپرده نشده بود، بهانه آوردید که از فتنه میهراسید، آگاه باشید که در فتنه قرار گرفتهاید، و براستی جهنم کافران را احاطه کرده است.
این کار از شما بعید بود، و چطور این کار را کردید، به کجا روی میآوردید، در حالی که کتاب خدا رویاروی شماست، امورش روشن، و احکامش درخشان، و علائم هدایتش ظاهر، و محرّماتش هویدا، و اوامرش واضح است، ولی آن را پشت سر انداختید، آیا بیرغبتی به آن را خواهانید؟ یا بغیر قرآن حکم میکنید؟ که این برای ظالمان بدل بدی است، و هرکس غیر از اسلام دینی را جویا باشد از او پذیرفته نشده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود.
و شما اکنون گمان میبرید که برای ما ارثی نیست، آیا خواهان حکم جاهلیت هستید، و برای اهل یقین چه حکمی بالاتر از حکم خداوند است، آیا نمی دانید؟ در حالی که برای شما همانند آفتاب درخشان روشن است، که من دختر او هستم.
ای مسلمانان! آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من بگیرند، ای پسر ابی قحافه، آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببری و از ارث پدرم محروم باشم. امر تازه و زشتی آوردی، آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک کرده و پشت سر می اندازید، آیا قرآن نمیگوید «سلیمان از داود ارث برد»، و در مورد خبر زکریا آنگاه که گفت: «پروردگار مرا فرزندی عنایت فرما تا از من و خاندان یعقوب ارث برد»، و فرمود: «و خویشاوندان رحمی به یکدیگر سزاوارتر از دیگرانند»، و فرموده: «خدای تعالی به شما درباره فرزندان سفارش میکند که بهره پسر دو برابر دختر است»، و میفرماید: «هنگامی که مرگ یکی از شما فرارسد بر شما نوشته شده که برای پدران و مادران و نزدیکان وصیت کنید، و این حکم حقّی است برای پرهیزگاران».
سپس آن حضرت رو به سوی قبر پیامبر کرد و فرمود:
بعد از تو خبرها و مسائلی پیش آمد، که اگر بودی آنچنان بزرگ جلوه نمیکرد.
ما تو را از دست دادیم مانند سرزمینی که از باران محروم شود و قوم تو متفرّق شدند، بیا بنگر که چگونه از راه حق منحرف شدند.
هر خاندانی که نزد خدا منزلت و مقامی داشت نزد بیگانگان نیز محترم بود، غیر از ما.
مردانی چند از امت تو همین که رفتی، و پرده خاک میان ما و تو حائل شد، اسرار سینهها را آشکار کردند.
بعد از تو مردانی دیگر از ما روی برگرداندند و خفیفمان کردند و میراث ما دزدیده شد.
تو ماه شب چهارده و چراغ نوربخشی بودی، که از جانب خداوند بر تو کتابها نازل می شد.
و ... حضرت فاطمه علیهاالسلام در پایان فرمودند : خدا مرا کافی است، آنگاه سکوت کرد.
درس هایی از زندگی حضرت زهرا (س)
1) سبک زندگی ایمانی کامل
2) فرد گرایی دین مدارانه و جمع گرایی متعهدانه
3) دین مداری خردمندانه و عقل گرایی الهی
4) ولایتمداری کامل
5) امر به معروف و نهی از منکر
6) اقامه شعائر الهی و مذهبی
7) مقابله با تفرقه
8) وحدت امت
9) نظام مقاومتی و آسیب ناپذیر در برابر دشمنان
10) تعامل با دیگران بر اساس عزت
11) مقابله با تسامح و تساهل سازگار با مدل های غربی
12) تهذیب اجتماعی و تقوای سیاسی
13) جهاد سخت و نرم در برابر دشمنان دین
14) حمایت از اصل ولایت فقیه به عنوان استمرار رسالت و امامت در عصر غیبت
15) دفاع صریح از اصول دین اسلام
16) تقویت نهادهای حامی انقلاب اسلامی
17) اقتصاد مقاومتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک واجب عینی است
18) سیاست نه شرقی و نه غربی همواره ارزشمند است و ... تا بی نهایت.
یادداشت : اسماعیل محمدی ابن خلدون