به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران؛ علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان با اعلام خبر تشکیل ستاد ویژه خدمات رسانی در شرایط آب و هوایی خاص، گفت: در دوره جدید مدیریتی قصد داریم شیوه مدیریت سنتی را که از سال های قبل در این سازمان در جریان بوده است ، تغییر دهیم چرا که سازمان تاکسیرانی یک سازمان سیاست گذار بوده است و باید به سیستم های جدید ناوبری هوشمند و کنترل مکانیزه مجهز شود.
تشکیل ستاد و عارضه یابی
قنادان گفت: ما با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی که تحت نظارت سازمان فعالیت می کنند، ستاد ویژه ای را تشکیل داده ایم تا در شرایط آب و هوایی خاص که مدل رفتار حمل و نقل شهروندان در تهران با تغییرات عمده روبرو می شود با پیش بینی های لازم ، با استفاده از یک ناوگان ذخیره عرضه و تقاضای سفر را متعادل کنیم.
با استفاده از تجارب سال های گذشته نقاط پر ترافیک و نقاطی را که ممکن است در شرایط آب و هوایی خاص با کمبود تاکسی مواجه شوند ، شناسایی کردیم و امیدواریم تا با اجرای این طرح کمبودها را به حداقل برسانیم.
وی افزود : این طرح در هفته جاری به صورت پایلوت و با بکار گیری 300 دستگاه ون اجرایی می شود.
طراحی اپلیکیشن ویژه ناوگان خدمات رسانی در شرایط آب و هوایی خاص
قنادان گفت : این ستاد با مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران مرتبط است و در نظر داریم با استفاده از اپلیکیشن نرم افزاری که به تازگی راه اندازی شده است ، نحوه و نوع فعالیت و محل استقرار این ناوگان را از طریق مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان کنترل کنیم و از طریق فراخوان، تاکسی ها را از نقاط کم تقاضا به نقاط پرتقاضا اعزام کنیم.
این اپلیکیشن علاوه بر نشان دادن محل فعالیت تاکسی ها امکان گزارش گیری برای ناظرین به منظور حضور و غیاب تاکسیران ها در نوبت کاری شان را دارد و به مرور زمان تکمیل خواهد شد.
همکاری متقابل با اتوبوسرانی برای حل گره های کور ترافیکی
قنادان ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی شبکه حمل و نقل عمومی، در برخی نقاط شهر تهران مانند پایانه تاکسیرانی میدان ونک، بار ترافیکی بسیار شدید است به شکلی که ساعت 4 تا 7 عصر جابجایی مسافر به رقمی حدود 27 هزار سفر می رسد، که این حجم از تقاضا در فرم استاندارد در حد یک حمل و نقل انبوه بر قرار دارد و نه تاکسیرانی، حال آنکه این موضوع در شرایط خاص آب و هوایی تشدید هم می شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی افزود: یکی دیگر از اهداف این ستاد تسهیل هماهنگی و همکاری مشترک با شرکت اتوبوسرانی در مواقعی است که هریک از دو ناوگان، در شرایط خاص آب و هوایی با چالش و کمبود روبرو می شود که از طریق ظرفیت کمکی متقابل گره های ترافیکی را برطرف نماییم.
نظارت مستمر مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ادامه داد : مرکز کنترل و نظارت هوشمند این سازمان به همه دوربین های نظارتی سطح شهر متصل بوده و به صورت مداوم در حال رصد و پایش سطح شهر و پایانه های تاکسیرانی می باشد و به طور اخص در شرایط آب و هوایی ویژه این مرکز در حالت آماده باش قرار گرفته و با هماهنگی واحد های گشت و نظارت و واحد های عملیاتی که در سطح شهر مستقر هستند تلاش در رفع کمبود تاکسی در برخی نقاط و اعزام ناوگان به نقاط پر تقاضا می کند.
تسهیل در نظارت بر ناوگان با مشارکت شهروندان
در ادامه مدیرعامل سازمان تاکسیرانی خاطرنشان کرد : همانگونه که با تاکسیران ها در صورت عدم حضور در روزهای برفی و بارانی برخود انضباطی صورت می گیرد، در نظر داریم از تاکسیرانان زحمتکشی که در شرایط آب و هوایی خاص خدمت رسانی کرده و از طریق شهروندان شناسایی و معرفی می شوند، نیز تقدیر کنیم.
قنادان از شهروندان خواست تا در صورت نبود تاکسی در ساعات اوج ترافیک با تلفن 48048 این سازمان تماس حاصل کنند، تا مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان با فراخوان تاکسی ها از نقاط کم تردد به نقاط پرتقاضا به درخواست های مردمی رسیدگی کند.
همچنین شهروندان می توانند با ارسال شماره پلاک تاکسی هایی که فعالیت مناسبی دارند به سامانه پیامکی سازمان، برای تقدیر از ایشان اطلاع رسانی کنند.