به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ علی امام با اشاره به کاهش 50 درصدی اعتبارات مستقیم دولت به متروی همه کلانشهرها، گفت : تا سال 96 سهم شهر تهران از این بودجه 108میلیارد تومان بوده که در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال 97 به 65 میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: طبق قانون حمایت از سامانه های ریلی درون شهری که مصوب سال 1383 است، دولت موظف شده تا 50 درصد از هزینه های ساخت و توسعه حمل و نقل ریلی را در کلانشهرها تقبل کند. اما متاسفانه هیچ گاه این قانون در دوره های مختلف و به طور کامل اجرا نشده است.
مدیر عامل شرکت متروی تهران تصریح کرد : به عنوان مثال بودجه مصوب شورای شهر تهران در سال جاری 2 هزار و 300 میلیارد تومان است اما بودجه ای که همان سال و توسط دولت در مجلس تصویب شد، 108 میلیارد تومان است.
این در حالی است که دولت باید مبلغی حداقل معادل مبلغ تصویب شده در شورای شهر را مصوب کرده و در اختیار ما قرار می داد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در بودجه مصوب مجلس مبلغ بسیار ناچیزی به نسبت بودجه مصوب در شورای شهر تهران دیده شد.
وی تاکید کرد: اگر دولت و نمایندگان مردم در مجلس با این روند ادامه دهند، پرونده تکمیل قطار شهری کلانشهرها و به ویژه تهران به عنوان پایتخت کشور به این زودی بسته نخواهد شد.
علی امام ضمن بیان اینکه کاهش اعتبارات دولت به متروی کلانشهرها بر روی روند تکمیل خط 6 و 7 مترو تاثیر گذار خواهد بود، اظهار کرد: برای تکمیل صد درصدی خطوط 6 و 7 به حدود 5 هزار میلیارد تومان بودجه نیازمندیم. اما با توجه به رقم ناچیز بودجه تخصیصی دولت و در صورتی که حمایت کافی از سوی نمایندگان مردم در مجلس صورت نپذیرد، تنها با سهم شهرداری تهران نمی توان روند تکمیل این خطوط را طی کرد.
وی با بیان اینکه اگر بودجه لازم تامین شود، از نظر فنی و اجرایی آمادگی تکمیل خطوط 6 و 7 را تا پایان سال 97 را داریم، گفت : با وجود آمادگی ما برای تکمیل خطوط 6 و 7 شرایط نشان می دهد امکان تامین بودجه مورد نیاز نه از سمت دولت (با توجه به میزان بودجه تخصیص یافته به این حوزه) و نه از سمت شهرداری تهران (با توجه به محدودیت های بودجه ای) امکان پذیر نخواهد بود.