پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان عقد قرادادهای خارجی باید به شرایط قطعه سازان و صادرات خودرو توجه شود.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛عزیز اکبریان در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو گفت: خودروسازان بدون قطعه سازان وجود ندارند در حالیکه قطعه سازان با توجه به نوسانات ارز و طولانی شدن پرداخت های شرکت های خودروساز زمین گیر شده اند .
وی افزود: ما معتقدیم رقابت پذیری تنها در داخل کشور موفقیتی برای خودروسازی محسوب نمی شود. ما در صنعت خودرو باید قدرت رقابت با شرکت های خارجی را به دست آوریم و این تنها با به همکاری گرفتن شرکت های دانش بنیان و نوپا امکان پذیر است.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: در زمان عقد قراردادهای خارجی باید به شرایط قطعه سازان و صادرات خودرو توجه کرد و نباید در قراردادهای خارجی بخش صادرات خودرو تنها روی کاغذ نوشته شود و در عمل اتفاقی در این حوزه نیفتد.
با مجوز تولید خودرو تنها واردات انجام می شود
رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: این هنر نیست که ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت هر روز یک مجوز برای شرکتی که به اسم خودرو تولید می کند صادر کنیم و در عمل، تنها باعث واردات بیشتر خودرو شویم.
وی افزود: خودرو سازی باید خصوصی شود و تنها مدیریت کلان آن به عهده دولت باشد نه اینکه دولت سرمایه گذار را وادار به سرمایه گذاری در مکان های آمایش نشده کند.
وی گفت: کمیسیون صنایع مجلس باخبر است که سرمایه گذاران تحت فشار قرار می گیرند تا در مکان هایی که دولت با مشکل اشتغال مواجه است، سرمایه گذاری در حوزه خودرو انجام دهند اما کمیسیون صنایع با این کار مخالف است و شدیدا در مقابل آن مقاومت می کنیم.
اکبریان افزود: دولت باید مشکل اشتغال را با طرح های دیگری مثل معادن، صنایع کوچک، صنایع دستی و غیره برطرف کند نه اینکه هرکجا امکانش را داشت یک تابلوی خودروسازی بر روی دیوار نصب کنند و سرمایه و کیفیت صنعت خودرو را دچار لطمه هایی غیر قابل جبران کند.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: کمیسیون صنایع حامی هر سرمایه گذاری است که درخواست سرمایه گذاری در حوزه خودرو داشته باشد و برای پیشرفت این صنعت آماده همکاری با هر دستگاهی است.
آغاز به کار همایش بین المللی صنعت خودرو
رئیس این همایش در ابتدای مراسم افتتاحیه گفت: ظرفیت سازی به میزان دو میلیون دستگاه در سال در صنعت خودرو و هدفگذاری انجام شده در افق 1404 مبنی بر دستیابی به تولید 3 میلیون دستگاه خودرو و صادرات 6 میلیارد دلار قطعه، ایجاب می کند زیر ساخت اصلی این صنعت که همان زنجیره تامین و ارزش آن است مورد توجه جدی قرار گیرد.
بهزاد اعتمادی افزود: صنعت قطعه سازی کشور همگام با تحولات صنایع خودرو سازی شکل گرفته و در همین راستا بالغ بر 2 هزار قطعه ساز و مجموعه ساز در کشور ایجاد و اشتغال قابل توجهی فراهم شده است.
وی تاکید کرد: پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو بر آن است تا با ارائه آخرین دستاوردهای علمی، تجربیات موفق صنعتی و همفکری جمعی و با تاکید بر عناوین کلیدی همچون: ایفای نقش تولیدکنندگان مواد و قطعات در طراحی و تکوین محصول، همپایی با فناوریهای روز، بهبود ساختار صنعت قطعه سازی، اصلاح و ارتقاء سطح روابط قطعه ساز و خودروساز، ارتقاء رقابت پذیری و سطح تعامل بین الملل صنعت خودرو ایران، زمینه اتصال قطعه سازان کشور به زنجیره تامین بین المللی را مهیا کند.
پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با حضور خودروسازان داخلی و شرکای خارجی آنها وکارشناسان صنعت خودرو از کشورهای مختلف به مدت دو روز در سالن همایش های برج میلاد تهران درحال برگزاری است.