ریشه نا رضایتی توده مردم به سال ۱۳۳۲ برمی گردد. وابستگی تمام عیار به غرب، به ویژه آمریکا و بیاختیاری پادشاهان پهلوی در تصمیمگیریهای اصلی کشور، افزایش اختلاف طبقاتی، فقر و فحشاء، تنشهای اجتماعی، به تاراج بردن اموال بیت المال توسط خانواده سلطنتی، به یغمارفتن اموال و مخازن و منابع عمومی توسط خارجیها و فساد مالی در میان قدرتمندان حکومتی از پایههای اصلی نارضایتیمردم بود که منجر به انقلاب سال ۱۳۵۷ شد. شاه نمیخواست متقاعد شودکه فعالیت اقتصادی خاندان سلطنتی را محدود کند به همین علت ظلم و تبعیض نظام ملک الطوایفی بیداد میکرد.
اختناق از جمله دلایل بیداری و عوامل شکل گیری کودتای ۲۸ مرداد و در پی آن جرقههای امید بخش انقلاب اسلامی پدیدار شد.
در آن زمان شاه برای خاموش کردن صدای مردم همچون فرمانروایی خودکامه و مستبد حکومت میکرد. البته او خود را پادشاهی اصلاحاندیش میدانست و به مردم هم اینچنین تلقین میکرد، ولی اگر فرد یا گروهی با وی مخالفت میکردند به هر شیوهای آنها را به وسیله مهرهها و ماموران سازمان امنیت که در بین مردم به خبرچینی و سانسور اخبار و رسانهها مشغول بودند سرکوب و شکنجه میکرد.
مخالفت با سیاستهای محمد رضا شاه پهلوی از دهه ۱۳۳۰ شمسی و مسئله ملی شدن صنعت نفت تا حدودی شکل گرفته بود. گروههای چندی با شعارها و مرامهای مختلف فعالیت میکردند که یکی از آن گروهها جمعیت فدائیان اسلام به رهبری سید مجتبی نواب صفوی بود.
این گروه معتقد بودند که حرکت کلی حکومت شاهنشاهی بر خلاف دین اسلام و مذهب تشیع است.
جنبشهای انقلابی نظیر جمعیت فدائیان اسلام و دیگر حرکتهای سیاسی اسلامی در نقاط مختلف کشور که از شهرهای مقدس قم و مشهد و سپس به دیگر شهرها سرایت کرد، آغاز شد، اصلیترین رکن شکل گیری جنبشهای اسلامی انقلابی در پرتو هدایتهای زعیم عالیقدر جهان تشیع حضرت امام خمینی بود.
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بزرگترین تحول جهانی قرن بیستم به وقوع پیوست. بنیان گذار این انقلاب با قیام خود، غرور ملتهای مستضعفی را که سالیان مدید مورد ظلم قرار گرفته بودند، به آنان باز گرداند.
انقلاب اسلامی ایران از بطن مردم و بدون هیچگونه مرزبندی طبقاتی و گروهی شکل گرفت، مبنا و پایه آن بر اساس اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله بود. جوانان انقلابی با شعارهای «الله اکبر خمینی رهبر» «لا اله الا اللّه» و شعارهای که موثر از فرهنگ عاشورایی بود به پیشواز انقلاب رفتند یکی از آن شعارها "نهضت ما حسینیه رهبر ما خمینیه " گویای اهداف و آرمانهای متعالی عاشورایی بود. رهبری انقلاب اسلامی را یکی از مردان کم نظیر تاریخ حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) که با ویژگیهای خاص و شیوههای استثنایی و به قول صاحبنظران منحصر به فرد و مقتدرانه خود از بدو تولد انقلاب اسلامی رهبری و فرماندهی همه احاد مردم را به عهده گرفتند و تا پیروزی نهایی هدایت جریان انقلاب اسلامی را به نحو احسن پیش بردند.
از اهدف مهم انقلاب اسلامی ایران برچیده شدن فساد، اجرای قوانین اسلام، استقرار حکومت اسلامی در جامعه مسلمانان، و به اهتزاز درآوردن پرچم لا اله الا الله در سراسر جهان با تکیه بر قدرت الهی و تودههای مردم است. از دستاوردهای انقلاب صدور اهداف اسلامی و جهانی شدن انقلاب است که این اتفاق رخ داده است و مشاهده میشود. جنبشهای اسلامی معاصر، حیات خود را مدیون انقلاب اسلامی هستند؛ زیرا انقلاب اسلامی به اسلام و مسلمانان حیاتی تازه بخشید، آنان را از عزلت و حقارت نجات داد و اسلام را به عنوان تنها راه حل برای زندگی سیاسی مسلمانان مطرح ساخت.
از سوی دیگر میتوان چنین اذعان داشت که مخاصمان با چنین انقلاب اسلامی و روحیه جوانان انقلابی ما آشنایی نداشته و لذا در برخورد و براندازی انقلاب نیز شیوهها و روشهای معمول به کار میگرفتند که کارآیی و تاثیر چندانی بر روح و روان و اعتقادات مردم انقلابی، ایثارگر و همیشه در صحنه را نداشته با مطالعه در سیر جریان و وقوع توطئههای اتفاق افتاده میتوان اشاره به جنگ تحمیلی، تررورها، بمب گذاری ها، تحریمها وغیره اشاره کرد.
حضور ملت، آگاه، قدرتمند، شهیدپرور به مانند کوههای استوار که همواره موجب تداوم و استحکام در صحنه انقلاب بوده هر ساله روز ۲۲ بهمن را جشن گرفته و یاد وراه شهدا را گرامی میدارد.
۲۲ بهمن ۱۳۵۷ نه تنها سرآغاز دوران جدیدی در تاریخ تحولات ایران بود، بلکه تغییرات زیادی را در سطح منطقه و در سطح بینالمللی به دنبال داشته است.
انقلاب اسلامی، ایران را از الگوی تمام عیار وابستگی خارج کرد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سازمان برنامه را آمریکاییها بنیانگذاری کردند و الگویی که آنها دنبال میکردند، وابستگی بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی در علوم و فنون و صنایع علاوه بر اینکه مستقل شدیم پیشرفتهایی نیز داشته ایم.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: ما شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را دادیم و الان وارد چهلمین سال پیروزی انقلاب میشویم.
وی در بیان ابعاد استقلال گفت:استقلال سیاسی و استقلال نظامی را به صورت صد درصد دست پیدا کردیم و در زمینه استقلال اقتصادی و استقلال فرهنگی نیز همین طور.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: به کشور ما قبل از پیروزی انقلاب در یک تقسیم کار جهانی، هم از نظر سیاسی، هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصادی نقش داده بودند. نقش ایران این بود که نفت تولید کند و بطور عمده انرژی مورد نیاز صنایع حرب را تامین کند و کارخانههایی که در ایران ایجاد میشد به طور عمده مونتاژ بود تا کالاهای مصرفی کشوری که در آن زمان ۳۵ میلیون نفر جمعیت داشت، تامین کند؛ بنابراین ما بطور عمده چیزی به نام استقلال اقتصادی نداریم.
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در ادامه به گسترش زیرساختهای اقتصادی پس از انقلاب پرداخت و گفت: یکی از این زیرساختها مسئله بنادر و شبکه برق بود که بسیار گسترده شد و ما از ۷ هزار مگا بایت برق اکنون به ۷۰ هزار مگا بایت برق رسیده ایم که نشان دهنده یک جهش فوق العاده نزدیک به چهار دهه است.
علاوه بر این در صنعت ریخته گری فلزات از جمله فولاد، مس و آلومینیوم زیرساختهای صنعتی در داخل شکل گرفت و در صنعت زیربنایی کشور کارهای بسیار قویی در دوران سازندگی انجام دادیم و خودمان را تا حدود زیادی از وابستگی به واردات مواد اولیه خارجی در صنایع خودمان آزاد کردیم و صنعت بعدی ما که صنایع تکمیلی است غالبا وابسته به تولیدات داخلی است.
وی افزود: دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب زیرساختهای صنعتی شکل گرفت و علاوه بر این سراغ صنایع هایتک رفتیم و دیگر امروز صنعت هوا و فضا، نانو تکنولوژی و بایو تکنولوژی را داریم.
در زمینه سلولهای بنیادین در جهان جایگاه خوبی را احراز کردیم و امکان پرتاپ ماهواره به فضا را پیدا کردیم که بسیار مهم است و حکایت از پیشرفته بودن علوم و فنون و صنایع در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارد.
وی تاکید کرد: کشورهایی که امروز تحت عنوان کشورهای جهان سوم تعریف میشوند، غالبا به ایران به چشم یک کشور در حال پیشرفت کم نظیر نگاه میکنند.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) به مهمترین مولفههای استقلال اقتصادی کشور که باید مورد توجه قرار بگیرد اشاره و بیان کرد: برای اینکه بتوانیم گامهای بعدی را برداریم، رهبر معظم انقلاب، سیاستهای اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند: و در دستور کار دولت قرار گرفته و باید هر سه قوه راجع به این مسئله فعالیت کنند.
وی متذکر شد: تمام تولیداتمان را باید به سمت دانش بنیان کردن ببریم، یعنی همانطور که نخبگی جوانان ما موجب شده در چند عرصه صنعتی و فناوری پیشرفته جایگاه خوبی را بدست بیاوریم یقینا در سایر عرصهها هم این نخبگی میتواند اثرگذار باشد و عقب ماندگیها را جبران کند و ظرفیتهایی که بصورت بالقوه است بصورت بالفعل در بیاید.
وی ادامه داد: اگر نخبگان جامعه در این ظرفیتها سرمایه گذری کنند و اگر دانشگاههای فنی و مهندسی با صنعت ارتباط برقرار کنند و پارکهای علم و فناوری تقویت شوند و شرکت های دانش بنیان در دانشگاهها شکل بگیرد یقینا کمک بسیار بالایی در آینده صنعت ما خواهد داشت چراکه تولیدات صنعتی مبتنی بر دانش بنیان بودن از نظر ارزش افزوده چندین برابر تولیدات ناشی از غیر فناوریهای دانش بنیان اند و برای صادرات بسیار مهم هستند.
ریشههای انقلاب اسلامی ایرانانقلاب، پدیدهای اجتماعی است و هر پدیده اجتماعی، در نظام قانونمند جهان هستی، از قواعد و قوانین علّی پیروی میکند و ریشهها و عواملی دارد؛ بنابراین نمیتوان پیروزی انقلاب اسلامی را، امری تصادفی دانست.
همانگونه که بقا و استمرار آن را نیز نمیتوان بدون علت تلقی کرد. انقلاب اسلامی ایران، همچون سایر انقلابهای بزرگ جهان قطعاً زمینههای عینی و مادی فراوانی داشته است.
همچنین عوامل ذهنی، باورها و تجربههای افراد جامعه که در شکلگیری اصل نهضت و جهتگیری آن تأثیر داشتهاند و در نهایت، رهبری نهضت، بهعنوان کانون ترکیب و انسجام همه عوامل و جهتدهنده نیروی عظیمی که روحیه انقلابی را در ملت ایجاد میکند، عامل مهم دیگری است که باید در سلسله عوامل پیروزی یک انقلاب، ملاحظه و بررسی شود.
نیروهای مؤثر جامعه و کسانی که حاضر بودند برای تحقق آرمانهایشان، حتی دست از جان بشویند و همهچیز خود را فدا کنند، به این جمعبندی رسیده بودند که بجز با انگیزه و آرمانهای اسلامی، نمیتوان مشکلات و دشواریهای جامعه را حل کرد و نظام سلطنتی، عامل اصلی همه مشکلات و معضلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است.
بنابراین، بهتدریج اندیشه تغییر و دگرگونی نظام سلطنتی، جایگزین شعارهای دیگر که در نهضتهای قبلی مطرح بود، شد. از طرف دیگر، قدرتهای بزرگ بههیچوجه مصلحت ملتها را نمیخواهند و اگر گاهی با خفقان و نابرابری و تضییع حقوق مردم، مقابلهای میکنند، فقط برای جلب نظر مخالفان رژیم حاکم و تعدیل وضعیت موجود است. بنابراین، امیدی به قدرتهای مسلط و شیوههای رایج برای اصلاح بنیادی جامعه نمیتوان داشت.
همچنین اگر نهضت و حرکت مؤثری بخواهد شکل یابد و به راه خود ادامه دهد و دچار انحراف، توقف، رکود و سازش نشود؛ رهبری آن باید در دست افراد صالح و شایسته و مؤمن و مورد اعتماد باشد. بنابراین، در باور و ذهنیت تجربه تاریخی مردم، نقش رهبری، جایگاه مهمی را بهدست آورده بود. آخرین نکته مهم اینکه بدون باور، هدف، انگیزه و تلقی مشترک بین آحاد جامعه و پذیرش عمومی انقلاب نمیتوان به تحولی اساسی و انقلابی ریشهدار و پایدار، دست یازید.
نکته دیگر در اینرابطه وجود امکانات ذهنی و سرمایه فرهنگی جامعه است.
هر انقلابی به پشتوانهای فکری و ذهنی نیاز دارد که بتواند اولاًَ انگیزه کافی برای جنبش و نهضت را در تودههای مردم ایجاد کند؛ دوم، اهداف و آرمانهای انقلاب را توجیه و تبیین نماید و سوم در صحنه عمل و در جامعه، وحدت و انسجام بین نیروهای انقلاب را تحقق بخشد.
بدون پشتوانه ذهنی و اعتقادی، حتی واقعیات و عوامل عینی انقلاب هم نمیتواند به عامل انقلاب تبدیل شود؛ یعنی وقتی بنابر چارچوب اعتقادی پذیرفتهشده برای تودهها، واقعیات جامعه که عوامل عینی انقلاب بهشمار میروند، نامطلوب تلقی شوند، بالفعل عامل انقلاب نخواهد شد.
پس پشتوانه و ریشه اعتقادی انقلاب، نقش بسیار مهمی را و چهبسا نقش اول را در تحقق و پیروزی یک انقلاب دارد.
در انقلاب اسلامی ایران، این پشتوانه، اعتقاد راسخ و ریشهدار مردم مسلمان ایران به اسلام بود. اسلام در روح و جان و عواطف مردم ایران ریشه عمیق دارد و بهعنوان سرمایهای عظیم در جریان انقلاب اسلامی ایران، قدرت و عمق خود را نشان داد.
مسلمانان ایران خود را تابع اهل بیت پیامبراکرم (ص) میدانند؛ بهطوریکه در سنتهای دینی ریشهدار جامعه ایران، علاقه و محبت اهلبیت و اطاعت از آنها بهعنوان یک وظیفه مهم اسلامی، کاملاً ملموس و مشهود است. این واقعیت و تأثیر آن در زمینهسازی ذهنی و اعتقادی انقلاب اسلامی ایران، در عموم تحلیلهای واقعبینانهای که تحلیلی درباره انقلاب اسلامی ایران داشتهاند، مورد توجه قرار گرفته است. برای نمونه، واقعه کربلا و حماسه جاودانه حسین بنعلی (ع) و یاران فداکارش اثر عمیقی در متن زندگی و سنتهای مذهبی داشت و سرمایه عظیمی در انقلاب اسلامی ایران بهشمار میرفت. این سخن معروف امام خمینی (ره) که ما هر چه داریم از کربلا داریم، اشاره به این واقعیت مهم دارد. شعارهای انقلاب اسلامی و الهامهایی که نهضت کربلا در جریان انقلاب اسلامی القا میکرد، در بررسی این بخش از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.
زمینهها و عوامل عینی موجب پیدایش انقلاب اسلامی ایران، یعنی واقعیات تلخی که نظام شاهنشاهی را در نگاه تودههای مردم، حکومتی نامطلوب و ناپذیرفتنی کرده بود، موارد مختلفی را شامل میشد.
در زمینه اقتصادی، فساد مالی دستگاه حاکم، حیف و میل منابع ملی و توزیع ثروت ملی در بین خاندان سلطنتی و وابستگان آن و فشار اقتصادی تحملناپذیر بر مستضعفان و محرومان، عامل مهمی بهشمار میآمد که برای همه افراد جامعه ملموس بود.
در زمینه سیاست خارجی، وابستگی شدید حکومت شاه به ابرقدرتها بهخصوص آمریکا، دخالت منطقهای این کشور و استفاده از منابع ثروت ایران، برای ملت مسلمان پذیرفتنی نبود. در سیاست داخلی نیز وجود استبداد محض، گرچه در پوشش قانون اساسی مشروطه، نبود انتخابات آزاد و مردمی، خفقان شدید و حاکمیت دستگاه امنیتی خشن و فاسد، تبعیضهای فاحش اجتماعی و مصونیتهای غیر مشروع، واقعیات تلخی بود که تحمل آن دشوار مینمود.
در زمینه فرهنگی، ترویج فساد از طریق رادیو، تلویزیون، سینما، مجلات، کتاب و تبعیت از غرب در سیاستهای فرهنگی برای سستکردن پایههای اعتقادی و اخلاقی جامعه، تبلیغ و زمینهسازی بیبند و باری در فضای آموزشی و فرهنگی، مبارزه آشکار و پنهان با مقدسات و ارزشهای مقبول جامعه اسلامی و حتی تغییر تاریخ هجری به تاریخ شاهنشاهی، عوامل مهمی بود که برای بسیج تودهها علیه رژیم حاکم پهلوی تاثیر عمدهای داشت.
انقلاب یک واقعیت است و برای تحقق آن، نیروها و عوامل واقعی و عینی لازم است. زمینههای یک انقلاب تا وقتی در عینیت مورد بهرهبرداری واقع نشود، نمیتواند این حرکت را تحقق بخشد. نیروی اصلی و حقیقتی عملکننده و ایجادکننده انقلاب، مردم و تودههای جامعه هستند. اگر مردم نخواهند، انقلابی محقق نخواهد شد. اما مردم، آحاد پراکندهای هستند که به محوری جامع و قوی، برای وحدت حقیقی و واقعی نیاز دارند. اینجاست که رهبری یک انقلاب، بهعنوان یکی از عوامل مهم که اهمیت و تأثیر سایر عوامل هم تا حدود زیادی وابسته بدان میشوند، اهمیت خود را نشان میدهد.
حضرت امام خمینی (ره) درجریان انقلاب اسلامی ایران، مانند معمار چیرهدستی که مصالح ساختمان را خوب میشناسد، از نقشهها بهخوبی اطلاع دارد و امکانات بالقوه و بالفعل انقلاب را بهدرستی ارزیابی کرده است.
با بهکارگیری همه عوامل و زمینههای موجود و با جمعکردن و استفاده از هرآنچه بهکار پیروزی انقلاب و بهبار نشستن آن میآید، به بهترینوجه ممکن، بزرگترین خدمتی را که یک رهبر میتواند در خطیرترین موقعیتها برای ملت خود بنماید، انجام داد.
ویژگی مهم در رهبری امام خمینی (ره) عبارت بود از اینکه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی و امام خمینی، ریشه و سابقهای دیرینه و اعتقادی داشت. در سال ۱۳۴۱ که اولین حرکتهای صریح انقلابی آغاز شد، حضرت امام فقیهی متبحر، مفسری محقق، عارفی وارسته، فیلسوفی توانا و مجتهدی جامعالشرایط بود. انگیزه شروع نهضت برای امام از سر جوانی، غرور و خامی نبود.
ایشان برای کسب قدرت و شهرت، حرکت خود را شروع نمیکرد، دنیا طلبی برای او مطرح نبود. او انسانی خود ساخته و متخلق، عابد، عارف، وارسته و عالمی بود که بجز با انگیزهای الهی و معنوی، دست به حرکت سیاسی نزد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، پذیرفتن رهبری این نظام نوپا که با انبوهی از مشکلات و توطئههای داخلی و خارجی مواجه بود، بجز با انگیزه انجام وظیفه و خدمت به خلق در راه خدا، انجام نشد.
اندیشه انقلاب اسلامی در امام خمینی (ره)، مبتنی بر عرفان و علم و تقوای عمیق الهی بود و این خصوصیت در هیچ نهضت و حرکت انقلابی دیگری، جز نهضت انبیای عظام الهی مشاهده نمیشود.
شیوه حرکت امام خمینی (ره)، با همه شیوههای شناخته شده انقلابی، تفاوتی آشکار داشت.
امام خمینی (ره) برای نهضت انقلابی خود نه به تشکیل حزب سیاسی دست زد و نه راه مبارزه مسلحانه و چریکی را انتخاب کرد و نه با قدرتهای جهانی زدوبند و مصالحه کرد. او راه فرهنگی عمیق و مؤثری را انتخاب کرد که نمونه آن را فقط در نهضتهای انبیا میتوان مشاهده کرد و البته این درسی بود که او در خلال سالها انس و عبادت و عرفان، از مکتب اسلام آموخته بود. امام با تربیت شاگردان و مریدانی که فکر دینی و اسلامی ناب و عمیق را به آنان آموخته بودند، نهفقط از نظر ذهنی و علمی که از نظر عملی و تربیتی نیز آنان را تحت تأثیر شدیدترین جذبههای الهی، عرفانی و اخلاقی خود داشت و بر همین اساس توانست انقلاب فرهنگی و معنوی عمیقی درمردم ایجاد کند. انتقال اندیشههای امام به مردم، بهخصوص به ذهن روشنفکران و علمای متعهد در طول ۱۵ سال بهتدریج و با استفاده از زمینههای فرهنگی و ریشهداری که بدان اشاره شد، انجام گرفت. این شیوه، نهتنها حرکت امام را به یک حرکت و نهضت فراگیر تبدیل ساخت، بلکه حتی موجب شد تمامی احزاب و گروههای متفرق و پراکندهای که با آرمانهای نهضت اسلامی هم چندان هماهنگی نداشتند، در این حرکت جذب و بهکار گرفته شوند. همین شیوه، چنان ریشههای انقلاب اسلامی را محکم و استوار کرده است که پس از طوفانهای عظیم، همچنان سرپا مانده و بالندگی و رشد خود را ادامه میدهد.
انقلاب اسلامی ایران، احیا کننده ادیان الهی در جهانانقلاب اسلامی ایران، بدون شک یکی از مهمترین و فراموش نشدنیترین پدیدههای قرن بیستم به شمار میآید که همچنان با انفجار نور همراه است.
این انقلاب یک عصر طلایی را برای اسلام به ارمغان آورد و به عنوان نمونهای تسلی بخش برای تمام مسلمانان جهان در آمده است.
انقلابی که مسلمانان کشورهای دیگر را بر آن داشته است که پرچم، فرهنگ و سنت اسلامی را برافراشته و از آن حمایت کنند و بدین ترتیب راه گم گشته را بازیافته و در جستجوی راه رستگاری دنیوی و معنوی باشند. پس، انقلاب شکوهمند اسلامی، تنها پیروزی مسلمانان ایران نیست بلکه پیروزی مسلمانان سراسر جهان است و لذا امروز میبینیم که گرایش اسلامی در دنیا رو به رشد است. هر جایی که جای پایی از مسلمانان هست ـ. چه در سطوح فرهنگی و چه حرکات سیاسی ـ. موج اسلام خواهی به طور خودجوش در آن وجود دارد. هر جا که مسلمانان، حق جویان و حق پویان و اصلاح طلبان جوامع بشری معرفت بیشتری نسبت به امام پیدا کردند و قلوب خود را عاشق و شیدای او ساختند و خود مرید و پیرو صادق او گشتند بر سرعت حرکت خود افزودند و مبارزه خود را بعد وسیع تری بخشیدند و این بدان جهت است که امام (ره) به کهن ترین، اصیلترین و ریشه دارترین و پرسابقهترین نهادهای جاودانه بشری ـ. یعنی ادیان الهی و پیامبران آسمانی ـ. تکیه داشتند.
این یک حقیقت است که جمهوری اسلامی ایران نه تنها از آیین خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) پیروی میکند بلکه در عین حال، احیاگر نام همه پیامبران خدا و زنده کننده آیین آنها در سراسر جهان است و به همین دلیل است که میبینیم انقلاب اسلامی ایران، نه تنها در خیزش و جنبش اسلامی ایران در سراسر جهان اسلام مؤثر بوده است بلکه موجب برانگیخته شدن احساسات دینی در میان همه ادیان جهان و پیروان آن ادیان شده است.
پس کار امام خمینی، صرفاً سرنگون سازی یک نظام سیاسی و برپاسازی یک نظام سیاسی دیگر نبود، بلکه فریاد حقیقت خواهی و خداجویی و ظلم ستیزی و عدل گرایی کل بشریت محروم و مظلومی بود که قرنها زیر شلاق ستم دوران، استخوان خرد کرده بود و فریاد این رادمرد آنها را به حرکت آورد، زنده کرد، هوشیار ساخت و مصمم و استوار گردانید تا هر چه زودتر بنیان ظلم و ستم را از سر خویش بردارند و این نکته را باور داشته باشند که میتوان آرمانهای اسلام را در نظام حکومتی شکل بخشید.
این گزارش به نقل از سایت رادیو تهران حاکی است، این فریاد آن چنان لرزشی بر اندام ستمگران افکند و خواب راحت را از آنان ربود که هر روز با ترفندی تازه برای مقابله با حرکت ملتها به میدان میآیند تا چهره اسلام و حکومت اسلامی را خدشه دار کنند و بارزترین نیرنگ آنان در پی اثبات این امر است که نشان دهد حرکات مکتبی و اصولی از جمله اسلام و حرکتها و نهضتهای اسلامی قادر نیستند نیازهای مردم را برطرف کنند و آنها را به سوی یک جامعه ایده آل سوق دهند، آنها برای اثبات مدعای خویش به طرح نظریهای دیگر به نام نظم نوین جهانی میپردازند و بر اساس آن چنین ادعا میکنند که میخواهند جهان را به سوی یکپارچگی سیاسی و فرهنگی سوق دهند و بدین ترتیب همه تهدیدها بر علیه صلح و امنیت بین المللی از بین خواهد رفت، همان طور که این اصول را در کتاب «استراتژی امنیت ملی آمریکا در نظم نوین جهانی» نوشته جرج بوش چنین میخوانیم: هدف آمریکا، برقراری روابط سالم و مبتنی بر همکاری در موضع برتر سیاسی با متحدان و کشورهای دوست میباشد و برای ایجاد و حفظ این روابط ما در تلاش هستیم تا:
۱ ـ. منافع مشترک کشورهای آزادی را که نسبت به دموکراسی و حقوق فردی تعهد مشترک دارند تقویت و گسترش دهیم.
۲ ـ. مشارکت متعادل تری با متحدان خود و مشارکت بیشتری را در رهبری و مسئولیتهای جهانی به وجود آوریم.
۳ ـ. نهادهای بین المللی همچون سازمان ملل را تقویت کنیم تا بتوانند به طور مؤثرتری در حفظ صلح و نظم جهانی و پیشرفتهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عمل کنند و ....
اما همه آزادیخواهان جهان میدانند همه اینها فریب است و امریکا هرگز با جامعه بشریت صداقت نداشته است و راه شیطان را میپیماید.
پیامهای حماسه سیونهم؛ انقلاب به مردم تعلق داردراهپیمایی جشن ورود انقلاب اسلامی ایران به ۴۰ سالگی که در سراسر کشور بهطور عمومی و با شرکت تمامی اقشار ایران برگزار شد، معنا و مفهوم جدی و بسیار قابل اعتنایی دارد و باید به این معنا و مفهوم و پیامها توجه کرد.
دکتر غلامرضا خواجه سروی - استاد دانشگاه گفت: اولین پیامی که این راهپیمایی بزرگ دارد این است که مردم ایران با حضورشان در خیابانهای سراسر کشور میخواهند بگویند این انقلاب به ما تعلق دارد. گرچه این راهپیمایی در سال ۵۷ به پیروزی رسیده و نسل اول انقلاب تا حد زیادی رو به کهولت و پیری رفت؛ اما در نهایت این انقلاب به همه مردم ایران تعلق دارد و همچنان همه اقشار جامعه با صدای بلند اعلام میکنند ما انقلاب را از آن خود میدانیم.
وی افزود: دومین پیام این است که جامعه ایران اعلام کردند همچنان به انقلاب ایران علاقهمندند و آن را دوست میدارند و حاضر هستند به پای انقلاب بایستند و از آن حمایت کنند.
غلامرضا خواجه سروی اظهار کرد: سومین پیام مردم این بود که ما ماهیت و هویت انقلاب اسلامی را گره خورده با ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ایران میدانیم و هر دو مفهوم را در کنار یکدیگر میبینیم و از آن نگهداری و پاسداری خواهیم کرد.
پیام چهارم این است که انقلاب و جمهوری اسلامی یک اصل مقدس است گرچه عملکرد برخی مسئولان و متصدیان امور اجرایی کشور مورد اعتراض بوده و کمبودها هم قابل مشاهده است، اما این درک وجود دارد که همچنان انقلاب و جمهوری اسلامی از سوی جامعه ایرانی ضمن حفظ نگاه انتقادی و پیگیری مطالبات، مورد حمایت واقع میشود.
این استاد دانشگاه گفت: پیام پنجم این است که ملت ایران به جهان اعلام میکند بر اثر انقلاب اسلامی به این خودآگاهی رسیده است که به هیچ بیگانهای اجازه دخالت در امور داخلی کشور نمیدهد و از انقلاب و ایران حفاظت میکند و به دخالت هیچ بیگانهای نیازی ندارد و میتواند روی پای خود بایستد. پیام ششم قابل برداشت از این حضور گسترده این است که همچنان شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی زنده است و ملت ایران معتقد است که بخشهای محقق شده این شعارها باید حفظ شود و بخشهایی که هنوز محقق نشده باید تحقق پیدا کند.
خواجه سروی اظهار داشت: علاوه بر آن این حضور پیام هفتمی هم دارد و آن هم قدردانی از همه کسانی است که در راه پیروزی و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی زحمت کشیدند مخصوصا شهدا و جانبازان و خانوادههای شهدا و همه کسانی که در این مسیر متحمل زحمت شدند.
هشتمین پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن این است که مردم میخواهند به مسئولان بویژه مسئولان اجرایی کشور این پیام را منتقل کنند که ملت ایران وظایف خود در قبال انقلاب را تا به امروز بخوبی انجام داده و مسئولان نیز باید به وظایف خود عمل کنند و عمل نکردن به وظیفه و ناراضیتراشی و صدماتی که از این ناحیه به کشور و نظام وارد میشود به هیچ وجه قابل قبول نیست.
غلامرضا خواجه سروی گفت: نهمین پیام راهپیمایی این است که هر گاه دخالت و فشارهای بیگانگان بر کشور ما زیاد شده انسجام مردم به نسبت قبل بیشتر شده و این نشاندهنده این است که مردم ایران همچنان استکبارستیز و براین باور هستند که باید با قدرتهای زورگوی جهان مبارزه کرد و اجازه نداد که پای آنها به کشور باز شود و بالاخره دهمین پیام اینکه مردم تاکید دارند که باید از ثمره انقلاب اسلامی که تحقق مردم سالاری دینی است پاسداری کرد.
ملت ایران پای انقلاب اسلامی ایستاده است و درک میکند در چه زمان و کجا و چگونه حضور خود را در مقاطع حساس اعلام و مواضع محکمی را اتخاذ کند. این حضور همچنان نشان دهنده آن است که ملت ایران، آمریکایی را که در لباس گرگ است، نمیپذیرد و تنها زمانی رضایت خواهد داد که آنها از قالب فعلی خود خارج شوند و به قول حضرت امام (ره)، آدم شوند؛ بنابراین آمریکا باید این درک را داشته باشد که از موضع قلدری و زورگویی با ملت ایران سخن نگوید.
حاشیههای حضور فرمانده ناجا در راهپیمایی ۲۲ بهمنگفت و گوی صمیمانه فرمانده ناجا با سرباز ارتش تا اصرار نسل چهارمیهای انقلاب برای عکس یادگاری ... بخشی از حواشی حضور سردار " اشتری " در راهپیمایی ۲۲ بهمن بود.
روز یکشنبه ۲۲ بهمن و همزمان با سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، جشن انقلاب برگزار شد و بار دیگر مردم در گرامی داشت ایام الله مبارک فجر، در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند و حماسه دیگری آفریدند.
مرد، زن، پیر، جوان، کودک و ... همه و همه بار دیگر برای تجدید بیعت با آرمانهای نظام، انقلاب و مقام معظم رهبری به خیابانها آمدند و ندای " الله اکبر؛ جانم فدای رهبر" سر دادند.
راهپیمایی ۲۲ بهمن؛ نمایش دیگری از" وحدت ملی" و" پشتیبانی مردمی از نظام و انقلاب اسلامی" بود و چه زیبا این مردم همیشه در صحنه " بهمن تماشایی "را رقم زدند، چه خوش درخشیدند و بار دیگر دشمنان نظام و انقلاب را ناامید کردند.
نیروهای پلیس هم، چون همیشه در کنار مردم حماسه خلق کردند و نه تنها از ساعتها پیش از شروع رسمی مراسم راهپیمایی بلکه از روزها قبل، با حضور پررنگ در مسیر راهپیمایی و خیابان ها، با آمادگی کامل نظم و امنیت آفرین بودند.
سردار " حسین اشتری " فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز به همراه تعدادی از معاونان و روسای پلیسهای تخصصی، از دقایق اولیه مراسم به خیل عظیم مردمی پیوست و در راهپیمایی شرکت کرد.
مردم با دیدن فرمانده ناجا، ابراز ارادت میکردند و در طول مسیر شاهد گپ و گفت: صمیمانه سردار" حسین اشتری" با راهپیمایان بودیم.
اصرار نسل چهارمیهای انقلاب برای سلفی گرفتن با فرمانده ناجاابراز علاقه جوانان به فرمانده ناجا بسیار دیدنی بود، به طوری که بسیاری از نسل سومی و چهارمیهای انقلاب اصرار زیادی برای گرفتن عکس یادگاری (سلفی) با فرمانده ناجا داشتند و گوشیهای لنزدار و دوربینها چه صحنههایی از لبخند جوانان این سرزمین در کنار سردار " اشتری " ثبت کرد.
ادای احترام به رئیس پلیس کشوردر مسیر راهپیمایی دو کودکی که لباس نظامی و انتظامی بر تن داشتند بلافاصله با مشاهده فرمانده ناجا، احترام نظامی جالبی کردند و سردار اشتری هم با تواضع تمام، دو کودک را در آغوش کشید و بوسید.
دیده بوسی و گپ و گفت: فرمانده ناجا با برخی از همرزمان دوران دفاع مقدس نیز از لحظات به یادماندنی و شیرین این راهپیمایی بود، به طوری که یکی از همرزمان در حالی که دستان فرمانده ناجا را در دست داشت بخشی از مسیر را همراه سردار " اشتری " پیمود.
فرمانده نیروی انتظامی با مشاهده مسئولان کشوری و لشکری در طول مسیر، بی آنکه خود آنان متوجه حضور سردار در خیل عظیم جمعیت باشند به سمت آنان میرفت و سلام و احوالپرسی میکرد.
یک گروه از جوانان انقلابی با دیدن سردار اشتری با واژههایی " سردار عزیز مایی "، " عزتت روز افزون سردار "، " افتخار مایی سردار" علاقه و ارادت خود را به فرمانده نیروی انتظامی به نمایش گذاشتند.
پدری در حالی که همسر و کودکانش در راهپیمایی وی را همراهی میکردند، اصرار داشت با فرمانده ناجا عکس یادگاری بگیرد و سردار اشتری به درخواستهای مردمی پاسخ میداد.
درد دلهای سرباز ارتش برای فرمانده ناجاسربازی از ارتش جمهوری اسلامی ایران، به محض دیدن فرمانده ناجا، به سمت وی آمد و ادای احترام نظامی کرد و حرفهایی در گوش فرمانده ناجا زمزمه ... سردار "پدرانه" و با جان و دل، گوش سپرد... سرباز در حالی که ذوق زده بود، کاغذی از همراهان سردار گرفت و با عجله مطالبی را به همراه شماره تماس و نشانی روی کاغذ نوشت و به دست فرمانده ناجا داد.
سردار در حالی که دست سرباز را در دست داشت میگفت:: "نگران نباش، پیگیری میکنم"، شوق سرباز برایم جالب بود پرسیدم؛ تقاضایی داشتی؟، گفت:: مشکلی دارم که مطرح کردم.
گفتم: سردار چه گفت:؟
گفت:سردار قول داد گرفتاریم را حل کند، همین که درد دلم را شنید، وقت گذاشت و برایم ارزش قائل شد ... تا همیشه مدیونش هستم، خدا سردار را برای ما حفظ کند.
خدا قوت سردار اشتری به ماموران پلیسمسیر راهپیمایی پر از اتفاقات شیرین بود ... رسانههای خبری با دیدن سردار تقاضای مصاحبه داشتند و برغم تعدد مصاحبهها و شلوغی مسیر، سردار" صبورانه" میایستاد و به خبرنگاران و اصحاب رسانه " خدا قوت " میگفت و پاسخگو بود.
سردار اشتری همچنین به ماموران پلیس مستقر در مسیر راهپیمایی خدا قوت میگفت و از تلاش سبزپوشان تشکر میکرد.
نمایشگاه فرهنگی - انتظامی معاونت اجتماعی ناجا و غرفه سایر ردههای پلیس تخصصی هم در ضلع شمالی میدان انقلاب برپا بود و میزبان راهپیمایان.
اجرای برنامههای فرهنگی و هنری، برگزاری مسابقه ویژه کودکان، بازی و سرگرمی، نمایش تجهیزات و توانمندی پلیسهای تخصصی و ... بخشی از برنامههای پلیس در نمایشگاه" فجر" بود و فرمانده ناجا نیز در حاشیه شرکت در راهپیمایی از غرفههای پلیس بازدید و به کودکان و نوجوانان حاضر در غرفه راهنمایی و رانندگی ناجا، هدایایی به رسم یادبود اهدا کرد.
همچنین سردار " حسین اشتری " در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن با تبریک ایام الله مبارک فجر، اظهار داشت: شاهد حضور پرشور و میلیونی امت اسلامی در راهپیمایی ۲۲ بهمن بودیم و مردم بار دیگر با این حماسه حضور با آرمانهای نظام، انقلاب و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تجدید بیعت کردند.
وی با بیان اینکه این حضور پرشور مشتی محکم بر دهان سران استکبار و دشمنان نظام و انقلاب بود، افزود: امروز؛ روز تجلی "وحدت ملی " است و مردم کشورمان بار دیگر ثابت کردند که به آرمانهای نظام و انقلاب پایبند هستند و در هر شرایطی پشتیبان انقلاب اسلامی میباشند.
سردار اشتری گفت: این حضور پرشور باعث دلگرمی دوستداران انقلاب و موجب ناامیدی دشمنان نظام اسلامی است و باید قدر این مردم همیشه در صحنه را بدانیم.
آری! این مردم همیشه در صحنه، بار دیگر وفاداری به نظام و انقلاب و رهبری را در مقابل چشم رسانههای خبری و خارجی جانانه به نمایش گذاشتند و ثابت کردند پای این انقلاب تا همیشه هستند ...
دشمن به تماشای حماسه مردم نشست و چه خوش فرمودند: مقام معظم رهبری که " ۲۲ بهمن امسال، تماشایی خواهد بود " و چه تماشایی بود " بهمن امسال ".
۲۲ بهمن از زمان انقلاب تاکنون، منحصر به فرد بوده است
تحلیلگر مسایل سیاسی گفت:: حضور مردم پایتخت در روز ۲۲ بهمن حاوی پیام مشخصی هم برای مسئولین هم برای دشمنان و هم برای دوستان انقلاب اسلامی است.
مهدی اقراریان با تاکید بر منحصر به فرد بودن یوم اللههای ۲۲ بهمن از زمان انقلاب تاکنون، حضور مردم پایتخت در روز ۲۲ بهمن را حاوی پیام مشخصی هم برای مسئولین هم برای دشمنان و هم برای دوستان انقلاب اسلامی دانست و گفت: حضور مردم این پیام را برای مسئولین داشت که مردم حساب اشتباهات یا تناقضاتی را که بعضی از مسئولین در اقدامات و اعمالشان انجام میدهند با اصل نظام و جمهوری اسلامی تفکیک میکنند و اینها را متوجه میشوند و این نشان دهنده بصیرت مردم است و صحنهای از تجلی و وحدت ملی مردم بود که به عنوان مهمترین سرمایه برای هر کشوری به منظور حفظ امنیت آن کشور مورد توجه قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه راهپیمایی ۲۲ بهمن در سرتاسر کشور برای دشمنان پیام مهمی را داشت، در بیان این پیام گفت::ای کاش دشمنان بیایند و دست از دشمنی تاریخی و دیرینه خودشان با مردم و با این کشور بردارند و این مسیر دشمنی با مردم ایران هیچ سرانجام روشنی نخواهد داشت، چون امروز میبینیم کودکان چند سالهای که در راهپیمایی هستند، شعار مرگ بر آمریکا را سر میدهند و این نشان دهنده این است که فرهنگ استکبارستیزی و مبارزه با ظلم تاریخی که علیه ملت ایران اتفاق افتاده از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود.
تحلیلگر مسایل سیاسی در باره گروه سوم بیان داشت: دوستان انقلاب اسلامی در سرتاسر عالم همه میدانند که انقلاب اسلامی در میان محرومین و مستضعفین عالم یک چراغ امیدی است که باعث دادن انرژی به این مردم میشود و آنها نیز احساس میکنند راهی که ملت ایران رفتند، میتوانند ادامه دهند.
وی نسبت به مسئولین نظام متذکر شد: باید مسئولین سپاسگزار و شکرگزار این مردم باشند و به فرموده امام خمینی مردم عصر ما از مردم دوران پیامبر و امام علی (ع) عزیزتر و پای کارتر هستند و اگر پای کار بودن مردم تا به امروز نبود شاید این انقلاب در تمام حدود ۴۰ سال گذشته با مشکلات گوناگونی مواجه میشد.
اقراریان با اظهار به اینکه مردم ما از نسلهای مختلف، پیوندهای گوناگونی با انقلاب اسلامی دارند، تصریح کرد: از نسل اول انقلاب که سالهای ۴۲ را درک کرده تا نسل دومی که در جنگ حضور داشته تا نسل سومی که امام خمینی از آنها با عنوان دبستانیها یاد کرده اند و نسل چهارم و حتی نسل پنجم یعنی کودکانی که امروز به همراه پدرو مادرشان در صحنه حضور پیدا میکنند، هرکدام از اینها از انقلاب اسلامی نکات خاصی متناسب با شرایط سنی و نسل خودشان دریافت کرده اند.
وی افزود: مهم این است که در چهلمین سال انقلاب اسلامی شاهد نسلی هستیم که دوران رژیم ستم شاهی را ندیده و درک نکرده است و تصوری که از انقلاب اسلامی دارد صرفا تحولات و اتفاقاتی است که در این چهار دهه از کشور به وقوع پیوسته و اینجا نقش رسانهها بسیار پررنگ میشود یعنی رسانهها باید بتوانند تصویر واقعی از نقاط قوت و ضعف ما در دهههای گذشته ارائه کنند.
تحلیلگر مسایل سیاسی با اظهار به اینکه این راهپیمایی و راهپیماییهایی از این دست نشان دهنده وحدت کلمه است، گفت:: اینکه هرچقدر مردم ایران با گرایشات و سلایق مختلف باشند تنها مسیر در پیش رو ما گفتگو بین گروههای مختلف است این گفتگوها با عقلانیت، سعه صدر و تحمل نگاه و نقد مخالف میتواند راه چاره باشد.