گزارش مکتوب ... خلبان حماسه ساز C-130 از سمنان
19 بهمن 1357 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بود ، روزی که صدها نفر از همافران ، به امام خمینی (ره) سلام نظامی دادند و به سیل خروشان ملت پیوستند .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آن پیمان ابدی همافران با بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهانه ای شد تا برگی از تاریخ پر افتخار حماسه سازی تیز پروازان سمنانی را ورق بزنیم و با " امیر سرتیپ عباس احمدی " خلبانی از استان سمنان گفت و گو کنیم .
امیر سرتیپ خلبان عباس احمدی یکی از حماسهسازان دفاع مقدس و از همرزمان شهدای نیروی هوایی است.
خلبانی که با هواپیمای C-130 خاطرههایی در ذهن دارد که بعداز 36 سال هنوز با آن زندگی میکند. همین روزها سالگرد تولد امیر سرتیپ احمدی است ، او 21 بهمن 1330 در سمنان به دنیا آمد.
پدر و مادرش به عشق قمربنیهاشم (ع) نامش را عباس گذاشتند. تحصیلات ابتدایی را در دبستان مهران سمنان و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان دهخدای سمنان به اتمام رساند.
در کنکور نیروی هوایی شرکت کرد و در سال 1349 وارد دانشگاه افسری شد
این خلبان جان بر کف از روند تحصیلش گفت که در رسته تعمیر و نگهداری هواپیما با درجه ستوان سومی دانشآموخته شده است .
وی افزود : تا پیش از سال 1355، دورههای مختلف تخصصی تعمیر و نگهداری را گذراندم و طی کردن دوره تخصصی معلمی تعمیر و نگهداری انتخاب شدم.
در همان ایام بنا بر اعلام نیاز نیرو برای آموزش خلبانی، انتخاب شدم . یک سال در ایران و دو سال در آمریکا آموزش دیدم . در این دورههای پروازی با هواپیمای سبک و هواپیمای جت آموزشی آشنا شدم و جزء دانشجویان ممتاز ایرانی در آمریکا بودم .
بازگشت به وطن در اولین ماه انقلاب...
وقتی انقلاب پیروز شد در آمریکا و در حال پشت سر گذاشتن دوره بودیم و با شنیدن خبر پیروزی انقلاب قصد داشتیم به ایران بازگردیم.
اما فرودگاه مهرآباد بسته بود و پروازی به ایران انجام نمیشد. اوایل اسفند بود که موفق شدیم به ایران برسیم و خدمت در راه وطن را آغاز کنیم .
خدمتی که از جبهههای دفاع مقدس و در کسوت فرمانده گردان 72 ترابری، معاونت عملیات تیپ ترابری، جانشینی فرمانده تیپ ترابری و فرماندهی تیپ ترابری منطقه هوایی شیراز تا امروز ادامه داشت.
در اوایل جنگ نیروهای رژیم بعث حملات سنگینی از زمین و هوا به مواضع ما داشتند . حتی در اولین روزهای جنگ ، به پایگاههای هوایی اهواز، تهران و همدان حمله شد .
نیروی هوایی ایران در آن موقع با افزایش ماموریتهای هوایی و حمله به تانکها، مکانهای استقرار و عملیات نیروهای پیاده دشمن توانست تا حد زیاد مانع پیشروی دشمن شود.
در ماههای اول جنگ، نیروی هوایی چنان ضربهای به نیروی دریایی دشمن وارد کرد که ضمن متلاشی شدن توان این نیرو، دشمن نتوانست هرگز حساب ویژهای روی نیروی دریایی خود باز کند.
حفاظت و حراست از نفتکشها از دیگر افتخارات نیروی هوایی در حماسه دفاع مقدس است که نقش ارزنده آن را تا امروز در صنعت نفت شاهد هستیم.
در دوران دفاع مقدس، با هواپیمایC-130 خدمت کردم. هواپیمایی 4 موتوره برای کارهای مختلفی استفاده می شد ، از جابجایی پیکرهای مطهر شهدااز منطاق عملیاتی به تهران گرفته تا کمکرسانی و جابجایی تجهیزات مثل نفربر و آمبولانس، اعزام رزمندگان به مناطق عملیاتی و جابجایی اسرای جنگی
بعد از جنگ هم در مانورهای عملیاتی مختلفی با حضور فرمانده کل قوا شرکت کردم که مایه افتخار من است.
امدادرسانی به مسلمانان دیگر کشورها را هم با همین هواپیمایC-130 (هواپیمای باری-نظامی هرکولس) انجام دادیم.
* خاطره پروازی که نصیب نشد ...
در یکی از ماموریتهای زمان دفاع مقدس قرار بود ، مهمات را از بندرعباس به همدان منتقل کنیم. زمانی که از بندرعباس تیک آف کردیم به ما اطلاع دادند که محل فرود تغییر کرده است و باید در محل دیگری بنشینیم.
بر اساس هماهنگیهای انجام شده با سکوت کامل رادیویی و با خاموش کردن سیستمهای راداری به سمت مقصد تعیینشده پرواز کردیم.
در طول مسیر با کمک دانشهای پروازی در خصوص پرواز بدون رادار به پرواز ادامه دادیم.
در محل جدید نشستیم، یک مدت که گذشت، لودمسترها و پرسنل زمینی مشغول تخلیه بودند که ناگهان صدای آژیر قرمز بلند شد .
چند دقیقه بعد ، رژیم بعث ، جلوی چشمانمان محل قبلی که قرار بود در آنجا کار تخلیه انجام شود و این چنین بود که باز هم پرواز شهادت قسمتمان نشد.
بعداز بازنشستگی در هواپیماسازی ایران در پروژههای تست پرواز IRAN-140 شبیهسازی هواپیمای IRAN-140 پروژه بهبود هواپیمای C-130 شدم.
امیر سرتیپ خلبان عباس احمدی در پایان این گفت و گو تاکید کرد : امروز ایران اسلامی در سایه تلاش و کوشش جوانان برومند به حدی از قدرت رسیده است که در تمامی سطوح دانش فنی و اجرایی در منطقه تاثیرگذار و غیر قابل انکار است.
این جایگاه نتیجه و محصول رشادتهای غیور مردانی است که امروز تنها عکس و خاطرهای از آنها برایمان باقی مانده است. باید تلاش کنیم تا به درستی از این میراث گهربار حفاظت کنیم.