پخش زنده
امروز: -
مدیرکل راهآهن شمالشرق ۲ از ساخت بندر خشک در اراضی اینچهبرون خبر داد و گفت: ایران از سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی در این بندر استقبال میکند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛نشست دو جانبه راه آهن های جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور مدیر کل راه آهن شمالشرق ۲ و هیئت ترکمن به ریاست مراد بایرامف رئیس بخش اقتصاد و تامین مالی راه آهن ترکمنستان در ساختمان مرکزی راه آهن برگزار شد.
در این نشست محمد رضا قربانی مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ با اشاره به افتتاح خط نرمال در آذر ماه۹۳ با حضور روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان گفت: نزدیک سه سال است که از طریق مرز اینچه برون و به وسیله خط نرمال مراودات تجاری و بازرگانی با راه آهن ترکمنستان برقرار است.
وی بابیان اینکه در این مدت دو طرف بیشترین استفاده از این خط نرمال را داشته اند خواستار احداث خط عریض در این منطقه شد و گفت: نزدیک به سه ماه است که عملیات خط عریض در این منطقه به پایان رسیده است و ایران آماده اتصال به خط عریض ترکمنستان است.
قربانی یکی از مشکلات مبادلات میان دو طرف را نبود بوژی نرمال در ترکمنستان دانست و اظهار داشت: این کمبود موجب شده است تعداد واگن هایی که در این دو خط مبادله می شود کمتر از میزان مورد نظر باشد.
وی با تاکید بر اینکه آماده سازی خط عریض بهترین فرصت برای حل مشکل بوژی است، از تبدیل ۱۲۵۰ هکتار از اراضی اینچه برون به بندر خشک خبر داد و افزود: در حال حاضر دو شرکت قزاق و ایرانی در اینچه برون در این زمینه در حال فعالیت و ساخت انبار و سیلو هستند.
مدیرکل راه آهن شمالشرق ۲ تصریح کرد: تلاش می کنیم تا با هزینه ۱۰۲ میلیارد تومانی بخش سرمایه گذاری بندر خشک را راه اندازی کنیم و با این اقدام ۳۰۸ هکتار آماده راه اندازی سیلو و دیگر اقدامات می شود.
وی با اعلام اینکه از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در بندر خشک اینچه برون استقبال می کنیم تصریح کرد : به همین دلیل از طرف ترکمن خواستار اتصال سریعتر خط عریض هستیم.
استقبال ترکمنستان در مشارکت برای احداث بندرخشک
مراد بایرامف رئیس بخش اقتصاد و تامین مالی راه آهن ترکمنستان همدر این نشست با استقبال از مشارکت این کشور در ا حداث بندر خشک تاکید کرد: این امر موجب افزایش حمل و نقل بار و کالا است که به سود هر دو کشور تمام می شود.
وی با تاکید بر اینکه ترکمنستان نهایت تلاش خود را برای اتصال به خط آهن ایران می کند، گفت: در این نشست قابلیت ها و راهکارهای افزایش حمل بار را مورد توجه قرار گرفت، هر چند می دانیم که به لحاظ تحریمها واریز پول برای ایران با مشکلاتی مواجه است اما خواستار چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر در این زمینه هستیم تا مشکلات مالی و بدهی های ایران به این کشور برطرف شود.