پخش زنده
امروز: -
اتفاق ویژه چهارمین روز سیمرغ سی و ششم در پردیس ملت نمایش «به وقت شام» بود که اهالی رسانه را به وجد آورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ روز چهارم سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانهها با اکران «امیر» آغاز شد؛ نخستین تجربه کارگردانی نیما اقلیما که بسیاری از افراد تماشای آن را در نیمههای فیلم رها کردند.
فضایی تلخ و سرد، تدوینی متوسط و قابهایی سؤال برانگیز از نقاط ضعف این فیلم محسوب میشد، البته بازی میلاد کی مرام و سحر دولت شاهی خوب و به اندازه بود و از نقاط مثبت کار به حساب میآمد.
در کل نیما اقلیما تلاش کرده بود اثری متفاوت در فرم و روایت ارائه دهد، اما نتوانسته بود.
«خجالت نکش» دیگر فیلمی بود که در پردیس ملت به نمایش در آمد، یک کمدی اجتماعی که با نگاهی طنز به مسئله جمعیت میپردازد.
در این فیلم رگههای سیاسی نیز به چشم میخورد، اگر چه فیلمنامه در نیمههای فیلم افت پیدا میکند، کارگردانی نیز ضعفهایی دارد و لهجه شخصیتها خوب از آب در نیامده است و توی ذوق میزند، اما رضا مقصودی در نخستین اثر سینمایی خود تلاش کرده است یک کمدی موقعیت خلق کند و همین اتفاق خوبی به حساب میآید.
اما پردیس سینمایی ملت در سومین نوبت چهارمین روز خود به احترام یک فیلم ایستاد.
«به وقت شام» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیاست که به لحاظ قصه، تکنیک و جلوههای ویژه بصری یک سر و گردن از سینمای ایران بالاتر است.
جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، قصه عشق، ایثار و فداکاری است؛ این اثر قصه پدر و پسر خلبانی را روایت می کند که برای کمک به سوریه خطر را به جان میخرند، راهی تَدمُر میشوند و دست روزگار آنها را به اسارت داعش در میآورد.
شخصیتها به گونهای ملموس برای مخاطب طراحی شده اند و داستان به شکلی هنرمندانه پیش میرود، لحظاتی نفس در سینه حبس و اشک از چشم مخاطب جاری میشود.
دیالوگهای درخشان و کلیدی در فیلم شنیده میشود که میتواند به بسیاری از پرسشها درباره کمک به سوریه پاسخ دهد.
«به وقت شام» نسخه تلطیف شده از داعش و اتفاقات منطقه را ارائه میدهد.
جدای از فیلمنامه و کارگردانی درجه یک ابراهیم حاتمی کیا در «به وقت شام»، بازیهای درخشان بازیگران ایرانی و خارجی فیلم، تدوین و فیلمبرداری فوق العاده، موسیقی متن زیبا و دلنشین و جلوههای ویژه نیز جای تحسین دارد؛ جایی که خالق «به وقت شام» میگوید: این فیلم کار هنرمندان ایرانی است و یک دلار نیز به خارجیها نداده است.
«به وقت شام» فیلمی تأثیرگذار، با کیفیت و به جرأت بهترین فیلم چند سال اخیر سینمای ایران است، فیلمی که از دل ابراهیم حاتمی کیا برآمده است و بر دل مخاطبش مینشیند.
در نشست پرسش و پاسخ این فیلم که همچون فیلم «لاتاری» شلوغ بود، بیشتر افرادی که بلندگو به دست میگرفتند به تحسین فیلم لب میگشودند.
حاتمی کیا نیز در این نشست گفت: یک روز کل گروه را جمع کردم گفتم باید بنشینید فیلمهایی را که داعشیها ساختند نگاه کنید صحنههایی که سر میبرند، در آب خفه میکنند و...
وی افزود: «به وقت شام» یک فیلم داستان گو است، ماجرا دارد و در دل فیلم حرفهایی زده میشود، نظر مردم از همه چیز برای من مهمتر است.
وی درباره تقاضای همسر یکی از جانباختگان حادثه کشتی سانچی گفت: من مدتها در کشتی کار میکردم و به ساختن این فیلم هم فکر میکنم، البته الان درباره آینده نمیتوانم نظر بدهم.
هادی حجازی فر نیز درخصوص مطلبی که درباره رضایت نداشتن از نقشش در فیلم منتشر شده بود، افزود: من همیشه آرزو داشتم با ابراهیم حاتمی کیا کار کنم، اما برای بازی در این فیلم میترسیدم فیلم را خراب کنم که پس از صحبتهای کارگردان حل شد؛ فعل داشتم و دارم خیلی متفاوت است و من ترس داشتم، اما الان نقشم را بسیار دوست دارم.
امروز نیز سینمای رسانههای جشنواره میزبان ۳ اثر است.
«مغزهای کوچک زنگ زده»، «امپراتور جهنم» و «عرق سرد» فیلمهایی هستند که امروز روی پرده میروند.
با اعلام ۹ فیلم برتر، ۴ فیلم «به وقت شام»، «تنگه ابوغریب»، «سرو زیر آب» و «لاتاری» جزو فیلمهای برتر از نگاه مخاطب هستند، فیلمهایی که منتقدان نیز روی خوب بودن آن مهر تأیید میزنند.