پخش زنده
امروز: -
بالاخره آنچه که توسط برخی افراد در مورد نرخ کرایه اسنپ پیش بینی می شد، جامعه عمل پوشید و این بار شکایت ها نه از سوی رانندگان، بلکه از طرف مسافران، متوجه مدیران این شرکت اینترنتی شده است.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما ، از زمستان سال ۱۳۹۳ که اسنپ فعالیت خود را آغاز کرد، سه سال می گذرد و بر اساس اظهارات مسئولان این شرکت، بیش از ۱۰۰ میلیون سفر درون شهری توسط این شرکت انجام شده است که با توجه به نوع خدمات و نرخ کرایه ها یک حرکت بدیع در حوزه انتقال مسافر در کشور ایجاد شده و از لحاظ تعداد رانندگان و کاهش نرخ کرایه یک رکورد نیز بر جا گذاشته است؛ اما اخیرا افزایش لجام گسیخته کرایه اسنپ انسان را به یاد ماجرای تاسیس تلگرافخانه در زمان ناصرالدین شاه می اندازد که حرف مفت زدن را ممنوع کرد.
ماجرا از این قرار بود که در زمان ناصرالدین شاه اولین تلگرافخانه در ایران تأسیس شد، اما مردم استقبالی از آن نکردند. علم پیشرفت چندانی نداشت و اغلب مردم خرافاتی بودند و فکر می کردند پای جن در میان است و کسی باور نداشت پیامش با سیم به شهر دیگری برود.
به ناصرالدین شاه گفتند تلگرافخانه مشتری ندارد و کارمندان این شرکت بیکار نشسته اند. ناصرالدین شاه دستور داد به مدت یک ماه مردم به صورت مجانی هرچه می خواهند و به هرکجا که دوست دارند تلگراف بزنند.
وقتی تلگراف مفت شد همه مردم هجوم آوردند و پیام هایشان را به اقوام و دوستان در سایر شهر ها ارسال می کردند. آنقدر تلگراف زدند که دیگر حرفی برای گفتن نداشتند و احوال مرغ و خروس و گاو و گوسفندان مزرعه بستگانشان در روستا را می پرسیدند.
بعد از مدتی که مردم دیدند پیام هایشان به مقصد می رسد هجوم مردم به تلگرافخانه روز به روز بیشتر شد تا جایی که دیگر کارمندان قادر به پاسخ گویی نبودند! وقتی ناصرالدین شاه مطمئن شد که تلگراف در میان مردم جا افتاده، دستور داد تابلویی سردر تلگرافخانه با این مضمون نصب کنند:« بفرموده شاه از امروز حرف مفت زدن ممنوع است!»
اکنون حرکت مدیران شرکت اسنپ نیز بی شباهت به ماجرای تلگراف نیست؛ در ابتدای تاسیس اسنپ، مردم تا حدودی به خاطر پایین بودن نرخ کرایه کمی نگرانی داشتند و احساس می کردند یک جای کار می لنگد مخصوصا در میان عوام بارها شنیده بودم که ابراز می کردند هیچ ارزانی به این شکل بی حکمت و بی علت نیست؛ این مبلغ کرایه از اتوبوس هم ارزان تر است، مگه میشه؟ مگه داریم؟ در حالی که هزینه سفر از جنوب تهران به شمال تهران مثلا حدود 30 هزار تومان بود، چطور رانندگان اسنپ 8000 تومان می گیرند. اما بعد از مدتی خیلی سریع این پدیده در میان مردم جا افتاد تا جایی که صدای اعتراض رانندگان تاکسی و آژانس ها در آمد و حتی در یک برنامه زنده تلویزیونی مسئولان سازمان تاکسیرانی در تخریب و مسئولان اسنپ در تایید این موضوع به مناظره پرداختند.
خوشبختانه این شرکت به گونه ای عمل کرد که با کارآفرینی از یک سو در سطح بالایی اشتغال ایجاد کرد و از سوی دیگر خیلی از رانندگان تاکسی که کرایه های سرسام آوری از مسافران دریافت می کردند در برابر کرایه های عادلانه و زیر قیمت نرمال سر تعظیم و تسلیم فرود آوردند و کمتر راننده تاکسی پیدا می شد که قیمت کرایه مریخی از مسافران بگیرد.
حتی چند ماه پیش که نگارنده ساعت 2 بامداد از فرودگاه مهرآباد قصد عزیمت به شهرری را داشتم شاهد بودم که رانندگان تاکسی نرخی پایین تر از کرایه اسنپ پیشنهاد می دادند. چون هر کس از سالن فرودگاه خارج می شد گوشی تلفن همراهش دستش بود و به دنبال هماهنگ کردن برای رزرو اسنپ بود. به جرآت می توانم بگویم 50 سفر اسنپ انجام می شد و شاید 5 سفر با تاکسی و آژانس؛ اما اخیرا اسنپ به بهانه بارش برف و افزایش ترافیک و نیز طرح زوج و فرد از جلوی منزل با یک پرش سه گام، که نه، بلکه با پرش یک گام، صد در صد بر روی قیمت کرایه خود افزوده و صدای مشتریان را درآورده است.
خانم محمدیان از مشتریان دائم اسنپ نیز که نسبت به افزایش بی حساب و کتاب کرایه اسنپ معترض است، می گوید: کرایه اسنپ از محله مرزداران به مقصد شهرری تا هفته گذشته 15 هزار تومان بود، اما امروز این شرکت، نرخ کرایه را مبلغ 34هزار و500 تومان اعلام کرد، هر چند راننده که مرد جوانی بود و ظاهر موجهی داشت، اعلام کرد که راضی نیست این مبلغ را از من بگیرد و گفت: شما هر چقدر که راضی هستید پرداخت کنید و افزود: من حاضر نیستم پول حرام به خانه ام ببرم. او گفت: اگر شما یک ریال هم پرداخت نکنید من ناراحت نمی شوم چون حلال بودن کرایه و راضی بودن مشتری برایم مهم تر از پول است. این جوان حتی با تلفن همراه خودش با شرکت اسنپ تماس گرفت، اپراتور مکالمه را به قسمت پشتیبانی وصل کرد اما قسمت پشتیبانی اعلام کرد این موضوع مربوط به ما نیست. موضوع را به اسنپ پیامک کردم اما هیچیک از مسئولان این شرکت پاسخی به اعتراض من ندادند.
گویا مسئولان این شرکت می خواهند همه خدماتی را که در این مدت ارائه کرده اند ( و جذب این همه مخاطب هم به خاطر ارائه همین امکانات بوده است)؛ به یکباره در مدت چند ماه جبران کنند به گونه ای که الان کرایه آژانس ها و تاکسی ها به وضعیت اسنپ تبدیل شده و کرایه اسنپ به نرخ کرایه های سابق تاکسی ها برگشته است.
البته شاید به خاطر پایین بودن نرخ کرایه ها تعداد رانندگان اسنپ مقداری ریزش کرده باشد و مسئولان این شرکت برای جبران مافات و جذب رانندگان بیشتر، اقدام به این حرکت کرده باشند. در هر صورت این افزایش جهنده قیمت ها طبیعی به نظر نمی رسد و منتظر پاسخ مسئولان این شرکت و تنویر افکار عمومی و نیز رسیدگی عاجل سازمان تعزیرات حکومتی به این موضوع هستیم.