پخش زنده
امروز: -
برندهاي موفق چاي در دنيا ، به جاي بالا بردن قيمت، با مطالعه، هزينه هاي توليد را پايين مي آورند و همواره مشتري هاي خود را حفظ مي کنند.
چکیده مصاحبه پژوهشی:
پژوهش خبری صدا وسیما: صنعت چاي به دليل کارکردهاي موثر در اقتصاد و اهميت آن در شاخص هاي اقتصادي و گستردگي مصرف آن در کشور، از اهميت فراواني برخوردار است. متاسفانه در سال هاي اخير چايکاري در کشور با چالش هاي جدي روبه رو شده . در برنامه سوم توسعه ماده 29 قانون اجراي طرح اصلاح ساختاري چاي در معاونت اقتصادي وزارت امور اقتصاد و دارايي آغاز شد، اما همچنان چاي کاري در کشور وضع مناسبي ندارد. پژوهش خبری در مصاحبه ای با مهندس شکرگزار کارشناس پژوهشکده چاي و محمدصادق حسني، مدير اجرايي سنديکاي کارخانجات چاي شمال، وضع توليد و صادرات چاي در جهان و برخي دلايل موفقيت کشورهاي برتر اين حوزه مورد بررسی قرار داده است.
نگاه آماري به وضع توليد و صادرات چاي در جهان
در سال 2016، قاره آسيا، با4.3 ميليارد دلار، يعني تقريبا 65.5 درصد کل صادرات جهان، بيشترين ميزان صادرات چاي جهان را به خود اختصاص داد. قاره آفريقا با بيش از 15 درصد و آمريکاي شمالي با 2.5 درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
از سال 2012 تا کنون برخي کشورها رشد بسيار سريعي در صادرات داشتند که بسيار قابل تامل است و نشان دهنده استفاده اين کشورها از اين فرصت جهاني است و برخي ديگر از کشورها با کاهش صادرات روبه رو بوده اند:
ژاپن (به ترتیب٪69.1)، امارات متحده عربی (61.9٪)، ایالات متحده (46.9٪) و چین (42.5٪). ویتنام (53.7٪-)، کنیا (43.5٪-)، انگلستان (30٪-)، اندونزی (27.8٪-) و سریلانکا (% 10.8-). [1]
چين، يک کشور موفق در توليد و صادرات
حدود ۸۰ میلیون نفر در چین در صنعت چای اشتغال دارند. گرچه کشاورزی برای بسیاری از مردم چین منبع مهمی برای درآمد است، اما سهم آن در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور، به طور قابل توجهی کمتر از خدمات و بخش صنعت است. با این حال، سهم بخش کشاورزی در چین در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته نسبتا بالا است. تولید چای و تنباکو نیز بخش مهمی از کشاورزی در چین است.
چین، با 40 درصد از کل چاي توليد شده در جهان و با بيش از 2،4 میلیون تن چای در سال 2016،بزرگترین تولید کننده چای در جهان است. همچنين لازم به ذکر است که بیش از 2 میلیارد نفر در جهان چاي مي نوشند.[3]
اسرار موفقيت يک برند انگليسي(ليپتون) در بازار چين
جالب است با وجود توليدات فراوان چين در اين حوزه، يک برند انگليسي به نام "ليپتون" توانسته است بازار چين را رهبري کند و اولين نام تجاري در اين کشور شود. آن ها از سال 1992 وارد چين شدند، اما به سرعت بازار را در دست گرفتند. با اينکه 70 هزار شرکت چاي در چين مشغول به کار هستند، اما يک برند انگليسي، بيشترين سهم را از بازار اين کشور گرفته است. برخي دلايل موفقيت اين نام تجاري در ذيل آورده شده است:
ليپتون صاحب يک کسب و کار پيچيده است. برعکس چين که اکثر توليدکنندگان چاي ترجيح ميدهند در يک منطقه محدود کار کنند. آنها از تکنيکهاي پيشرفته بازاريابي استفاده ميکنند.
ليپتون براي بدست آوردن بازار چين ( که خود بزرگترين صادرکننده چاي جهان است)، در اين کشور سرمايهگذاري کرد و بيش از 2000 کارمند استخدام کرد و با توليد اين کالا در کشور هدف، هزينههاي خود را به شدت پايين آورد و يک برند ملي درست کرد.
تبليغات از طريق فيلم هاي تلويزيوني، تلويزيون، مجلات و هر آنچه که بازار هدف با آن ارتباط دارد و آن را درک ميکند.
ورود سريع و وسيع به تجارت الکترونيک، در بازار هدف و رهبري کردن، در فرصتهاي جديد، از ديگر اقدامات ليپتون در چين بود.
توجه به ذائقه مشتري
زماني که ليپتون ميخواست وارد بازار چين شود، متوجه شد 90 درصد چاي مصرفي آنها، چاي سبز است. بنابراين توليد چاي سبز را راهاندازي کرد و نياز مصرفکنندگان را برآورده ساخت.[4]
اندونزي، دومين صادرکننده چاي جهان
جدول زير، مقايسه آمار سالهاي 2008 تا 2015 است. اندونزي در سال 2016 دومين صادر کننده بزرگ جهان شد.
تقريبا نيمي از توليدات چاي کشور اندونزي، صادر ميشود. بازارهاي اصلي صادرات اين کشور، روسيه، بريتانيا و پاکستان است. صاحبان شرکت هاي کوچک؛ با کيفيت و قيمت پايين تر و داشتن تکنولوژي قديمي و روشهاي ضعيف کشاورزي، تنها در بازار داخلي فعاليت ميکنند.
در سال 2014 اندونزیایی ها به طور متوسط به میزان 0.32 کیلوگرم چای به ازای هر نفر در سال مصرف کردند ( میانگین جهان در سال 2014 به میزان 0.57 کیلوگرم بود، در حالی که ترکیه 7.54 کیلوگرم مصرف کرد).
يک نکته مهم در صنعت چاي اندونزي صادرات فلهاي است که عملکرد اين کشور را ، کاهش داده است. کاهش رقابت اين کشور در بازارهاي بينالمللي به دليل کمبود توسعه صنايع چاي در سالهاي قبل به چشم ميخورد، اما وزارت کشاورزي اندونزي در سال 2014 بودجه احياي کاشت چاي در جهت افزايش توليد، را دو برابر کرد و در سال 2016 دومين صادرکننده بزرگ جهان شد.[5]
پژوهش خبری// تینا صالحی
----------------------------
[1] اين مصاحبه در هفته اول بهمن 1396 انجام شده است.
[2]- دنيل ورکمن، کارشناس اقتصادي، ترجمه سايت کانادايي worldstopexports
http://www.worldstopexports.com/tea-exports-by-country
[3]- هان چانگفو، وزیر کشاورزی چين، 2017-05-18، ترجمه از سايت چيني xinhuanet
http://www.xinhuanet.com/english/2017-05/18/c_136295789.htm
[4]- ترجمه از سايت چيني leveragechina.com
[5]- ترجمه از سايت اندونزيايي، www.indonesia-investments.com