پخش زنده
امروز: -
در حالیکه تصمیم اخیر بانک مرکزی به مذاق برخی از صنوف خوش نیامده، تاثیر این تصمیم در کاهش کلاهبرداری و برداشت های غیرمجاز از حساب ها را بررسی کردیم و به نکات جالبی رسیدیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ چند روز پس از ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی در خصوص اعمال تغییرات در سامانههای بین بانکی و تأخیر کمتر از ۲۴ ساعته در تسویه وجوه، سری به چند فروشگاه و واحد خدماتی زدیم تا نظر صاحبان صنوف را در خصوص این تصمیم جویا شویم.
صاحبان صنف گفتند به تاخیر افتادن انتقال وجه به حسابشان تا فردای روز تراکنش موجب سخت شدن خرید و سفارشاتشان می شود و به ناچار از مردم وجه نقد را طلب می کنند.
در این بین با تعدادی از مشتریان هم صحبت شدیم تا اثر این اتفاق را در خریدهایشان سوال کنیم.
شهروندان گفتند رفتار همه صنوف یکسان نیست و برخی همچنان به کارتخوان روی خوش نشان میدهند.اما قطعا طلب وجه از سوی برخی صنوف و واحدهای خدماتی کار را دشوار و میزان مراجعات به پای خودپردازها برای گرفتن پول را زیاد می کند.
فرد دیگری که بازنشسته شرکت نفت بود به ما گفت: اگر قرار به بازگشت به عقب باشد پس تکلیف بانکداری الکترونیک و آن همه شعار چه می شود؟
بنابراین گزارش؛
نظارت و کنترل تراکنش های مشکوک، پولشویی و کلاهبرداری های مالی از جمله دلایل مطرح شده بانک مرکزی برای اتخاذ این تصمیم است.
به سراغ ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در ساختمان شیشه ای میرداماد رفتیم.
وی در خصوص شایعه دریافت سود حاصله از این تاخیر زمانی گفت: اصلاً سودی وجود ندارد و به بیان بهتر این پول به معنای بدهکاری بانک به شخص است؛ لیکن این پول جزو منابع بانک تلقی نشده و سودی نیز به آن تعلق نمی گیرد.
حکیمی درباره علت گرفتن این تصمیم از سوی بانک مرکزی، تصریح کرد: نکته اصلی این است که اگر کلاهبرداری یا برداشت غیرمجازی از حسابی اتفاق افتد، فرد مالباخته فرصت کافی برای گزارش این موضوع به مراجع قضایی یا پلیس، پیش از اینکه پول از دسترس خارج شود، خواهد داشت.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی درباره نحوه رسیدگی به گزارش از کلاهبرداری و برداشت های غیر مجاز از حساب شهروندان افزود:ما به یک پرتال جامع نیاز داریم و بنا داریم تا قبل امسال راه اندازی شود تا هر اتفاق صرف نظر از اینکه مربوط به کدام بانک است گزارش های مردم از موارد مشکوک را لحظه ای پیگیری کند.
وی ادامه داد: با پلیس فتا همکاری داریم و با هماهنگی دستگاه قضایی قصد داریم تا از طریق کنسولی امکان صدوراحکام و دستورات لازم قضایی از سوی قاضی کشیک در هر ساعتی از شبانه روز نیز فراهم شود.
مراکز امداد بانک ها که به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز ایام هفته پاسخگوی مردم هستند از جمله پیشنهادهای این مقام مسئول بانک مرکزی تا پیش از راه اندازی این پرتال بود که در پیگیری خبرنگار ما روشن شد هنوز عملیاتی نیست.
«گزارشی از حمید خواجه نژاد»