پخش زنده
امروز: -
رئيس کميسيون تسهيل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگاني تهران گفت: صادرات خشکبار و پسته ايران با ضعف تبليغات مواجه است که در اين باره نمايندگيهاي سياسي و اقتصادي کشور بايد با قدرت وارد عمل شوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صداوسيما، محسن بهراني ارض اقدس در هشتمين نشست اين کميسيون با اشاره به اهميت محصول پسته در صادرات غيرنفتي کشور، کاهش سهم پسته ايراني در بازارهاي جهاني را نگرانکننده دانست.
وي اضافه کرد: پيشنهاد ما اين است که کميتهاي متشکل از صادر کنندگان و نهادهاي دولتي اعم از وزارت جهاد کشاورزي، سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات تشکيل شود تا امور مربوط به اين حوزه را مورد پيگيري مستمر قرار دهد.
رئيس کميسيون تسهيل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگاني تهران با اشاره به مخالفتهايي که با خريد توافقي پسته توسط دولت مطرح شد گفت: وقتي وزارت جهاد کشاورزي مشاهده ميکند که نرخ برخي محصولات افت کرده، با حضور سمبليک خود در بازار از ادامه کاهش قيمت جلوگيري ميکند. مانند آنچه که در مورد برنج رخ داد و قيمت اين محصول در بازار اصلاح شد.
بهرامي ارض اقدس با تاکيد بر تلاش بيشتر براي افزايش بهرهوري در توليد و توسعه سياستهاي ترويجي، تجديد نظر در بسته مشوق هاي صادراتي، ضرورت هماهنگي دستگاههاي متولي در امر صادرات پسته و خشکبار و زمينهسازي براي حضور افراد متخصص از تشکلها در جلسات شوراي عالي صادرات را نيز خواستار شد.
وي، گريزي هم به مساله نرخ ارز زد و با اشاره به وعده مسئولان در خصوص يکسانسازي آن ابراز اميدواري کرد که با مديريت بازار، نگراني فعالان اقتصادي از نوسانات نرخ ارز برطرف شود.
اسدالله عسگراولادي صادر کننده پيشکسوت پسته و خشکبار نيز در اين نشست حضور متخصصان بخش خصوصي در جلسات شوراي عالي صادرات را خواستار شد.
وي افزود: درخواست ديگر ما اين است که حسابهاي ارزي فعال شود. بدين ترتيب که ارز مازاد صادرکنندگان در حسابي قرار گيرد و صادرکنندگان در برداشت از اين حساب داراي اختيار باشند.
اين عضو هيات نمايندگان اتاق تهران همچنين با اشاره به تلاش براي وارد کردن پسته به بورس کالا، اعلام کرد که اين کار را به صلاح توليد و صادرات پسته نميداند.
سطح زير کشت پسته در ايران در سال 1395 بيش از 457 هزار هکتار است که استان کرمان با مجموع بيش از 212 هزار هکتار باغ هاي بارور و غير بارور، بيش از 70 درصد محصول کل کشور را توليد و به عنوان مهمترين منطقه پسته کاري ايران و دنيا محسوب ميشود، يزد، خراسان، فارس، سمنان، سيستان و بلوچستان، قزوين، مرکزي، اصفهان و قم به عنوان ساير استانهاي پستهخيز شناخته ميشوند که بيش از 90 هکتار سطح زير کشت باقيمانده را به خود اختصاص ميدهند.
از سال 2011 ، ايران در جايگاه دوم توليد پسته در جهان قرار گرفت. آمريکا، ايران، هلند، آلمان و بلژيک از توليد کنندگان اصلي پسته در جهان به شمار ميآيند.
آمارها نشان ميدهد، در ميان پنج کشور اصلي توليدکننده پسته در دنيا، ايران از نظر سطح زيرکشت، فاصله معنا داري با ساير رقباي خود دارد. توليد پسته از 165 هزار تن در سال 1387 به حدود 240 هزار تن در سال 1396 رسيده است و از سال 1390 توليد پسته، روند صعودي را پيموده است.
صادرات پسته در سال 1395، بيش از 138 هزار تن (به ارزش يک ميليارد و 271 ميليون دلار) بود که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 8 هزار تن (شش درصد) افزايش يافت.
از ميان کشورهاي مقصد صادراتي پسته ايران در سال 1395 هفت کشور هنگکنگ (242 ميليون دلار)، ويتنام (169 ميليون دلار)، امارات (128 ميليون دلار)، آلمان (119 ميليون دلار)، هند (92 ميليون دلار)، عراق (71 ميليون دلار) و قزاقستان (66 ميليون دلار) بزرگترين مقاصد صادراتي پسته ايران به شمار ميآيند که 70 درصد ارزش صادرات پسته ايران را به خود اختصاص دادهاند.
قيمت تمام شده بالا، عدم برندسازي، عدم وجود برنامههاي مدون جهت بازاريابي، بازارسازي و حفظ بازارهاي کنوني، سياستهاي تجاري و ارزي ناکارآمد، تاخير طولاني در پرداخت، متمرکز بودن بازارهاي صادراتي و تأثير منفي آن بر ارزش صادرات را از جمله چالش هاي صادرات پسته به شمار مي رود.