پخش زنده
امروز: -
آسودگی خاطر و رضایت مندی مشتریان همواره از اهداف تولیدکنندگان بوده است.خدمات پس از فروش یکی از راههای جذب مشتری و جلب رضایت است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، ارائه خدمات پس از فروش امروزه به بخشی از خدمات رسانی تولیدی ها تبدیل شده، اما مصرف کنندگان چقدر از این خدمات بهره می برند ؟
آقای عیسی زاده 60 ساله می گوید: تا بحال از هیچکدام از نمایندگی های خدمات پس از فروش گلایه نداشته و محصولاتی که خریداری کرده اعم از محصولات خانگی یا خودرو با ارائه خدمات مناسب از سوی نمایندگی ها مواجه شده است.
درمقابل آقای علیپور40 ساله می گوید: چرا باید نمایندگی ها برای نصب محصول هزینه دریافت کنند درحالیکه کارخانجات تولیدکننده دریافت هزینه را ممنوع کرده اند؟
وی میگوید : تعمیر و تعویض قطعات هم از سوی نمایندگیها با دریافت هزینه انجام میشود به این بهانه که فلان قطعه گارانتی ندارد!
آقای علیپور ، همچنین از عملکرد ضعیف نمایندگی ها در ارائه خدمات گله مند است و می گوید : دیگر دنبال خرید محصولات گارانتی دار نمی رود.
آقای ساروجی 25 ساله نیز می گوید : دو ماه است ماشین خریداری کرده ام اما یک قطعه آن خراب شده و حدود یک ماه است منتظرم تا نمایندگی این قطعه را برایم تعویض کند.
البته نمایندگی های خدمات پس از فروش هم از محدودیت های خدمات ضمانتی سخن می گویند.
خانم پرویزی نیا دفتردار نمایندگی خدمات پس از فروش محصولات خانگی میگوید : تاریخ شروع ضمانت نامه از روز نصب محصول آغاز میشود به شرطی که توسط نمایندگی نصب و راه اندازی شده باشد در غیر این صورت محصول شامل ضمانت نامه و خدمات پس از فروش نخواهد شد.
آقای سینا، مسئول نمایندگی خدمات پس از فروش لوازم خودرو هم درباره محدودیت های گارانتی می گوید : اغلب محصولات ما ضمانت دوساله و یا کارکرد 40 هزار کیلومتر دارند ، هرکدام از این دو که زودتر فرا برسد ضمانت محصول تمام میشود یعنی حتی اگر پس از یکسال ماشین بیش از 40 هزارکیلومتر کار کرده باشد ضمانتش را از دست خواهد داد.
وی همچنین افزود : حتی در طول مدت ضمانت تمام قطعات خودرو شامل ضمانت نمیشوند و قطعات مصرفی در صورت خرابی باید با هزینه خود مشتری تعویض و تعمیر شوند.
البته عرضه کننده هایی هم هستند که بعد دیگری از ماجرا را آشکار میکنند.
عنایتی، از فروشندگان لوازم خانگی که در سراسر کشور دفاتر خدماتی دارد میگوید : در طول مدت ضمانت نامه حتی اگر یک قطعه 20 بار نیز خراب شود نمایندگی موظف به تعویض یا تعمیر این قطعه بدون دریافت هزینه است.
وی میگوید: شیوه کارما به این صورت است که اگر درسایرشهرستانها یکی از قطعات محصولات دچار مشکل شود ، باید دفتر خدماتی، خرابی آن را تأیید کند در این صورت بدون نیاز به ارجاع قطعه، قطعه مورد نظردر عرض 48 ساعت برای مسافت های نزدیک و 72 ساعت برای مسافت های دور برای مشتری ارسال خواهد شد.
قادری، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد هم با اشاره به بعد قانونی مسئله میگوید : طبق قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان باید ضمانتنامه ای شامل نوع و مدت ضمانت به مشتری ارائه کنند.
وی میگوید: در صورت عدم ارائه این مدارک و نیز در صورتیکه خدمات پس از فروش به شیوه مناسب برای خریداران ارائه نشود ، تولیدکنندگان ، عرضه کنندگان و نمایندگی های خدمات پس از فروش تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
قلندری، رئیس واحد بازرسی اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان مهاباد هم گفت :
امسال در شهرستان مهاباد 12 مورد شکایت مردمی در خصوص عدم ارائه خدمات پس از فروش توسط نمایندگی های محصولات خانگی و خودرو ارائه شده که با احقاق حق شاکی همراه بوده است.
وی، از مردم خواست از خرید محصولات بدون گارانتی خودداری کرده و در صورت مشاهده تخلف قانونی یا عدم ارائه خدمات از سوی نمایندگی ها از طریق قانونی اقدام کنند.