به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محسن پورسیدآقایی امروز در ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت : آلودگی هوا معضلی است که تنها شهر تهران با آن مواجه نشده است بلکه سایر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا نیز با آن مواجه بوده اند.
وی با بیان اینکه باید از تجربه موفق سایر کشورها در موضوع کاهش آلودگی هوای تهران استفاده کنیم ، تصریح کرد :همایش ملی آلودگی هواو صدا بستری مناسب برای تبادل تجارب موفق در موضوع کاهش آلودگی هواست ، بدون همفکری و استفاده از دانش جهانی در کاهش آلودگی هوا موفق نخواهیم شد.
معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا معضلی قابل حل بوده که با تنظیم سیاست های صحیح و برنامه ریزی هدفمند شاهد کاهش آلودگی هوای پایتخت خواهیم بود.
وی با بیان اینکه کاهش آلودگی هوا نیازمند، گفتمان ملی است اظهار داشت : گرچه اقدامات موثری از جمله ، ارتقاء کیفیت سوخت در کشور صورت گرفته ، به طوری که اکنون مشکل گازهای سمی ( سرب ) در هوای تهران وجود ندارد ، اما در این سالها هزینه های زیادی در شهر شده که چنانچه اندکی از این هزینه با اولویت منابع آلاینده هزینه و از سوی دیگر به سرنوشت و سلامت شهروندان توجه می شد ، وضعیت آلودگی هوای تهران امروز بهتر می بود.
به گفته پورسیداقایی ، برغم اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا، اقدامی موثر در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ، خروج خودروهای فرسوده و موتورسیکلت های کاربراتوری و ...... صورت نگرفته است .
معاون شهردار تهران با بیان اینکه 6 پروژه به عنوان سیاست های پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران تهیه شده است ، تصریح کرد : نوسازی و بهسازی اتوبوس های شهر تهران ( شامل حمل و نقل عمومی و بخش خصوصی ) ، نوسازی و بهسازی ناوگان کامیون باری ، جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با برقی ، جایگزینی مینی بوس فرسوده ، نوسازی ناوگان سواری کاربراتوری و فرسوده و تعویض کاتالیست تاکسی از
سیاست های تعیین شده در سند پیشنهادی شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هواست.
پورسیدآقایی در ادامه به نخستین گام این برنامه و نوسازی و بهسازی اتوبوس های شهر تهران اشاره کرد و گفت : در این برنامه 3 هزار دستگاه اتوبوس عمومی و 3 هزار دستگاه اتوبوس بهش خصوصی طی 2 سال اینده نوسازی خواهند شد و همزمان برای تجهیز 2 هزار دستگاه اتوبوس به فیلتر دوده اقدام خواهد شد که با این اقدامات 9 درصد کاهش انتشار آلاینده ذرات معلق را شاهد خواهیم بود.
معاون شهردار تهران به اجرای طرح ترافیک به عنوان یکی از طرح های غیر موثر در آلودگی هوا اشاره کرد و گفت : محدوده طرح ترافیک در ابتدا به منظور کاهش آلودگی هوای هسته مرکزی شهر شکل گرفت ، در حالی که با محدود کردن خودروها ، اکنون تغییر مد حمل و نقل در محدوده مذکور شکل گرفته
است و شاهد تردد تعداد بسیار بالای موتورسیکلت در این محدوده و البته در شهر تهران هستیم.
پورسیدآقایی گفت : سهم موتورسیکلت ها در انتشار الایندگی 10 درصد کل آلایندگی است در حالیکه سهم خودروها 2 درصد است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان اعلام کرد : این سند پیشنهادی برای دریافت نظر کارشناسان ، متخصصان ، سیاست گذاران ملی و شهری و عموم مردم تنظیم و ارائه شده است.