پخش زنده
امروز: -
نشست مشترک نمایندگان آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با مسئولان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در راستای ارتقای همکاری های متقابل به منظور تدوین طرح جامع توسعه برند گردشگری تبریز برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در این نشست ، ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی تبریز و راهکارهای لازم برای توسعه همکاری های مشترک در این حوزه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس دفتر و نماینده ارشد جایکا در ایران، در این نشست بر ارتقای جایگاه تبریز در مقیاس جهانی تاکید کرد و گفت: تبریز صرف یک شهر نیست بلکه عضو تاثیرگذار کریدور جاده ابریشم و ورودی اروپا به شمار می رود از این رو باید به شایستگی معرفی شود.
"یوکی هارا کوبایاشی" ادامه داد: جایکا در نظر دارد به منظور توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال، ایجاد رونق اقتصادی در منطقه، همکاری های لازم را انجام دهد و برنامه های خود را بر مبنای توسعه کیفی در این زمینه ها تدوین کند.
رئیس دفتر جایکا در ایران، با بیان اینکه آموزش از ارکان توسعه زیرساختی گردشگری است، گفت: تیم تخصصی جایکا در حوزه های تخصصی گردشگری و میراث فرهنگی، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان دوره های آموزشی برای ذینفعان و فعالان برگزار خواهد کرد.
کوبایاشی برندسازی و طراحی برنامه های عملی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را مهم برشمرد و افزود: تبریز به دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو همچون بازار تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم ظرفیت بالائی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.
مدیر مطالعات پیشرفته گردشگری دانشگاه هوکایدو نیز در این نشست خاطرنشان کرد : منطقه آذربایجان و به خصوص تبریز به دلیل دارا بودن مواریث تاریخی غنی و همچنین ظرفیت های گردشگری وافر مورد تایید گروه تخصصی جایکا قرار گرفته است.
"نوریاکی نیشیاما" افزود: طی دو مرحله مطالعاتی که تیم تخصصی گردشگری و میراث فرهنگی جایکا با محوریت "جاده ابریشم" بر روی ایران داشته است، تبریز به عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث فرهنگی جاده ابریشم، انتخاب شده و در همین راستا تحقیقاتی در زمینه حفظ میراث فرهنگی، توسعه گردشگری، زمینه مشارکت بخش خصوصی و ذینفعان گردشگری، انجام گرفته است.
وی گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که در راستای توسعه گردشگری باید به نتیجه برسد، تدوین طرح جامع توسعه برند گردشگری است، چرا که علیرغم وجود ظرفیت های بالای گردشگری تبریز آنچنان که شایسته است در دنیا معرفی نشده، لذا تدوین طرح جامع در این راستا ضروری است.
مدیر مطالعات گردشگری دانشگاه هوکایدو ، ایجاد سازمان مدیریت مقصد، تدوین استراتژی بازاریابی بین المللی گردشگری و توسعه چشم انداز فرهنگی و گردشگری مقصد محور را از راهکارهای دیگر تیم تخصصی جایکا در بخش میراث فرهنگی عنوان کرد.
نیشیاما همچنین رشد متوازن ظرفیت های گردشگری را عاملی مهم در توسعه پایدار و برندسازی پتانسیل های گردشگری ایران دانست و گفت: لازمه تحقق توسعه پایدار گردشگری رشد متوازن این صنعت در یک کشور است به گونه ای که هر منطقه به نسبت پتانسیل های خود باید از میزان گردشگر معینی برخوردار باشد تا شاهد یکنواختی در توزیع آورده های گردشگری باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان هم گفت: پیشینه غنی تاریخی تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم این شهر را به یکی از مهمترین شهرهای کشور تبدیل کرده است که همین امر می تواند موجب ایجاد تعاملات بین المللی شود.
"مرتضی آبدار" اضافه کرد: میراث فرهنگی استان همکاری های بسیار خوبی با مجموعه های علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی داشته است و آمادگی کامل را دارد تا پطرحهای مشترکی را با مشارکت جایکا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز کند.
وی با اشاره به جایگاه تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی گفت: استفاده از تجارب جایکا در حوزه های مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری به ویژه در جلب مشارکت های مردمی می تواند ما را در عملی کردن برنامه های مد نظر به منظور تبدیل تبریز و منطقه آذربایجان به یک مقصد پایدار گردشگری کمک کند.