به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاعرسانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه ، حجتالاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی، در سخنرانی امروز خود به در ساختمان مرکزی قوه قضاییه با تاکید بر عدم امکان نقد بر معصومین علیهمالسلام گفت: تعجب ما و همه مردم این است که چرا یک روحانی تحصیلکرده این حرف را میزند و به چرایی این مسئله در محل خود باید پاسخ داد.
وی تصریح کرد: اگر در بیان این جمله از سوی گوینده اشتباهی رخ داده، بهتر است هر چه زودتر و به صراحت اشتباه بودن گفته خود را اعتراف کند.
دکتر هادی صادقی با اشاره به پشتوانه استدلالی اشتباه بودن امکان نقد به معصومین تصریح کرد: دلایل بسیار عقلی و شرعی و نقل بر اشتباه بودن این مساله وجود دارد که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. وی با طرح این سوال که معیار نقد چیست و باید برای نقد کردن فکر و منطقی صحیح وجود داشته باشد، تاکید کرد: این معصومین هستند که اشتباه نمی کنند، کامل ترین عقل و منطق را دارند و ایشان هستند که عاری از خطا واشتباهند، پس چرا آنها را نقد میکنید؟
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: این بی معناست که کسی را که مصون از خطا و اشتباه است نقد کنیم و این منطقیترین جواب این مساله است.
وی در ادامه بحث خود به آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در هیچ جای قرآن نمیبینیم که اجازه انتقاد به پیامبر صلی الله علیه و آله داده شده باشد و خداوند در قرآن در آیه معروف اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم تاکید دارد که از خدا و رسولش باید اطاعت کنید و در این صورت نقد دیگر معنی پیدا نمیکند.
حجتالاسلام و المسلمین صادقی با اشاره به آیات متعدد از قرآن کریم درباره لزوم تبعیت محض از فرمان خداوند و رسول تاکید کرد: کسی که مومن است در برابر فرمان خدا و رسولش فرمانبردار است و در دلش هم ناراحتی وجود ندارد و کسی که به فرمان و نظر پیامبر نقدی دارد، این به این معنی است که او دل به پیامبر نداده است و او را هنوز قبول نکرده است.
وی افزود: در آیه ای دیگر از قرآن کریم داریم که هر چه پیامبر گفت آن را بپذیرید که آن صلاح شماست و هر چه نهی کرد، از آن بپرهیزید که در آن برای شما صلاحی نیست و مطلقا حق رفتار خلاف ندارید. دکتر هادی صادقی با اشاره به برخی از اعتراضات در زمان پیامبر از سوی برخی نادانان گفت: مثل این اعتراضات، آن اعتراضی است که وقتی پیامبر فرمود قلم و کاغذی بیاورید تا وصیتی به شما بکنم که تا ابد گمراه نشوید و فردی با بی ادبی تمام، نگذاشت تا این اتفاق بیفتد و اینگونه اعتراض کردن بجز کفر نیست.
وی با اشاره به یک روایت تاریخی دیگر که برخی در بیان سخنان اخیر خود به این مساله ضعیف استناد کردهاند گفت: آنکه به پیامبر خدا گفت این سخن خداست یا از طرف خودت است، معلوم بود که اگر پیامبر میفرمود از طرف خداست میپذیرفت اما اگر از سوی پیامبر بود نمیپذیرفت و این بجز کفر چیزی نیست و اگر کسی حرف پیامبر خدا را نپذیرد ، کفر است چرا که خود خوداوند در قرآن فرموده که از پیامبر اطاعت کنید.
معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: آیا اگر یک فرد عرب جاهل با فرهنگ جاهلی بر پیامبر وارد شده و این مسئله را گفته، آیا این دلیل مجاز بودن نپذیرفتن حرف پیامبر است؟ قطعا این نیست و حتی پیامبر حرف این عده را و منطق جاهلیشان را نمیپذیرفت اما تحمل میکرد و جهال را می بایست تحمل کرد و قطعا تحمل کردن رفتار بی ادبانه و جاهلانه افراد در زمان پیامبر توسط ایشان، نشانه درست بودن این رفتار نیست.
وی افزود: رفتار یک فرد جاهل معیاری بر صحت آن عمل نیست و سکوت و تحمل پیامبر خدا بر یک رفتار هم ملاک درستی آن عمل نیست، پس این استدلالات مغالطهآمیز را باید کنار گذاشت. حجتالاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به جملهای در زیارت امیر المومنین خاطر نشان کرد: وقتی در زیارت ایشان میخوانیم سلام بر تو که میزان و معیار اعمال درست و غلط هستی،چگونه میتوانیم بپذیریم که خود عمل و گفتارشان را نقد کنیم؟
وی با تاکید بر عدم تمایل انتساب گفتار اخیر برخی روحانیون به ریشههای سکولار غربی و لیبرال دموکراسی این تفکرات گفت: این سخنان در اندیشه روشنفکرانی دارد که پایه دینی ندارند و تفکر آنها در مکاتب غربی شکل گرفته است و در تفکر این عده اصل انسان است نه خدا و وقتی اصل انسان شد، به خدا هم میشود اعتراض کرد و این مساله در دوران اصلاحات گفته و نوشته شد که حرفی کفرآمیز است. وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: این سخنان بجز بر پایه فرهنگ سکولار غیر دینی، هیچ پایگاه دیگری ندارد.