پخش زنده
امروز: -
معاون عمرانی شهرداری تهران: درباره دریافت عوارض تردد از بزرگراه های پایتخت در برخی روزنامه ها و خبرگزاری ها مطالبی انتشار یافته که باعث ایجاد شبهاتی شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما پیروز حناچی اظهار داشت: در نشست خبری قبلی اشاره کردم یکی از راهکارهای تأمین هزینه های نگهداشت معابر حمل و نقلی در اکثر کلانشهرهای دنیا، اخذ عوارض تردد از خودروهاست اما در شهر تهران چنین رویه ای موسوم نبوده و نیست.
وی افزود: اینکه بابت تردد خودروها از بزرگراه هایی که ساخته شده است ولو به صورت ناچیز عوارض بگیریم تا برای نگهداری از معابر و انجام سرویس های منظم دوره ای مانند ترمیم آسفالت، به روز کردن خط کشی ها، تأمین روشنایی مناسب وسایر سرویس های دیگر، هزینه ها از خود بزرگراه ها تأمین شود، بهترین حالت است اما در حال حاضر به پیشنهاد روشنی در مورد آن دست پیدا نکرده ایم و چنین چیزی در دستور کار نیست اما به هر حال می توانیم به آن فکر کنیم.
معاون عمرانی شهرداری تهران گفت: در مورد پروژه های بزرگراهی که ازاین پس کار ساخت آنها راشروع خواهیم کرد، می توانیم چنین نگاهی را از ابتدا داشته باشیم وبه راحتی این کار امکان پذیر است اما به هر حال این یک پیشنهاد صرف است و تصمیم گیری در مورد اجرایی شدن آن فقط بر عهده شهرداری ها نیست.
حناچی گفت : البته در این قضیه هم بیشتر منظورمان بزرگراه هایی است که به طور کامل در داخل شهر واقع نشده است اما در شبکه حمل و نقلی می تواند مؤثر واقع شود و یک امکان جدید برای تسهیل تردد در محدوده های اطراف پایتخت به حساب می آید. مانند بزرگراه شهید شوشتری که کار احداث آن هنوز شروع نشده است ، می توان ان را به عنوان یک طرح مطالعاتی در این زمینه مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: امروزه موارد متعددی در اقصی نقاط جهان قابل مثال زدن است که مدیریت شهری کلانشهرهای پرجمعیت و پرتردد، در کنار بزرگراهها و مسیرهای عادی که محل تردد عامه مردم است، برای احداث معابر ویژه به استفاده از سرمایه های بخش خصوصی روی آورده و به منظور بازگشت سرمایه اولیه و همچنین انجام سرویس ادواری، عوارض تردد از خودروها دریافت می کنند.
حناچی خاطر نشان کرد: طرح این موارد همه در حد پیشنهاد بوده و اجرایی شدن آن مستلزم موافقت دستگاه های مسئول و همچنین بررسی های جامع است.