پخش زنده
امروز: -
مشکلات و مسائل صیادان آبادان ، خرمشهر و اروندکنار در برنامه گفتگوی ویژه خبری آبادان بررسی شد.
**مدیرعامل تعاونیهای صیادی خوزستان با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از رفع مشکل سوخت شناورهای صیادی در سواحل خوزستان گفت و درباره اختلاف قیمت سوخت افزود: متاسفانه در منطقه ما در بحث عرضه مشکلاتی وجود دارد که به مدیریت محلی برمی گردد.
دهقان لایروبی اسکله ها را از دغدغه های اصلی جامعه صیادی دانست و گفت: لایروبی و تکمیل اسکله های ثامن الائمه در آبادان، بهمنشیر در چوئبده و والفجر در اروندکنار نیازمند اختصاص اعتبار است.
او گفت: تکمیل بندر صیادی آبادان به عنوان یکی از بنادر مجهز کشور که قرار بود با 13 میلیارد ریال اعتبار اجرا شود به دلایلی متوقف شده و حالا اعتبار کلانی نیاز دارد.
**در همین رابطه آقای کاکولکی معاون صیادی شیلات ایران در ارتباط تلفنی با برنامه از وعده فرماندار ویژه آبادان برای اختصاص مبلغی از اعتبارات استان خوزستان گفت و گفت: در این زمینه
هنوز خبر خوبی از فرماندار آبادان دریافت نکرده ام.
او با اشاره به اینکه 23 درصد کار اسکله آبادان به پایان رسیده افزود: برای تکمیل پروژه 30 میلیارد ریال دیگر نیاز است که با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند مقرر شد نیمی از این مبلغ را ما و نیمی دیگر را آنان تامین کنند.
آقای کاکولکی درباره پاکسازی مناطق آلوده دریایی هم گفت: این موضوع از حیطه کاری ما خارج و به دستگاههای دیگر مربوطه است.
**در بخش دیگری از برنامه آقای دهقان مدیرعامل تعاونیهای خوزستان علت تفاوت قیمت ماهی و محصولات دریایی در آبادان و خرمشهر در مقایسه با دیگر مناطق کشور را آسیب دیدگی ذخایر دریا در دوران جنگ تحمیلی دانست و گفت: قبل از جنگ تحمیلی ازدیاد و تکثیر گونه های دریایی حجم وسیعی از صید را روانه بازار می کرد اما پس از جنگ تحمیلی صید بی رویه و آلودگی به کاهش ذخایر دریا و در نتیجه افزایش قیمتها منجر شد.
**حسین علی عبدالحی معاون آبزی پروری شیلات ایران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برای احیای ذخایر آبزی پروری کشور سالانه بیش از 400 میلیون بچه ماهی در آبهای شمال و جنوب کشور رهاسازی میشود.
او تاکید کرد همکاری صیادان در نحوه بهره برداری از دریا و ممانعت از صید غیر مجاز راهی برای حفظ ذخایر دریایی و پیشگیری از انقراض برخی گونه های آبزیان است.
** در همین رابطه مدیرعامل تعاونیهای صیادی خوزستان به خطر پسابهای صنعتی اشاره کرد و گفت: آلودگیهای نفتی و پتروشیمی سرعت انقراض گونه های دریایی را چند برابر کرده است.
آقای دهقان مکلف کردن صنایع به پرداخت غرامت را تنها راهبرد برون رفت از این مشکل دانست و از اینکه برخی صنایع نظیر پتروشیمی و فلات قاره زیر بار پرداخت غرامت نمی روند انتقاد کرد.
او از فوریت تبدیل 70 شناور چوبی موجود در آبادان و خرمشهر به فایبرگلاس هم گفت.
هم اکنون دو سوم شناورهای صیادی خوزستان در آبادان ، خرمشهر و اروندکنار فعال هستند و 8 هزار صیاد و ملوان از این راه امرار معاش می کنند.