پخش زنده
امروز: -
در اولین برنامه گفت و گو محور "رصد"، علل سوانح جاده ای استان با حضور رئیس پلیس راه و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، بررسی شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در نخستین برنامه رصد، آخرین وضعیت راه های استان با حضور رئیس پلیس راه و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی بررسی شد.
رئیس پلیس راه خراسان شمالی در این گفت و گو از افزایش ۱۸درصدی تصادفات منجر به فوت ۹ماهه در محورهای استان خبر داد و گفت: در این مدت ۲۰۸نفر در تصادفات جاده ای استان جان باختند که از مدت مشابه پارسال ۴۵نفر بیشتر است.
البته سرهنگ علیرضا حسین زاده به افزایش ۹درصدی تردد وسایل نقلیه در این مدت هم اشاره کرد و افزود: با توجه به مسافرپذیری استان، بیشتر تصادفات مربوط به شش ماه اول سال و به ویژه تعطیلات تابستان بود.
وی همچنین از مطلوبیت راه های استان در مقایسه با استان خراسان رضوی و شمال کشور در این محور سخن گفت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هم در این گفت و گوی زنده گفت: ما با توجه به آمار تصادفات نقطه ای و محوری، فراتر از آیین نامه علائم جاده ای، علایم نصب کرده ایم. از جمله با توجه به وضعیت راه های روستایی و برای هشدار به رانندگان، در همه مبادی و خروجی های راه های روستایی استان، تابلو حداکثر سرعت 60 کیلومتر نصب کرده ایم با این حال همچنان 25 درصد (یک چهارم) متوفیان، موتورسواران هستند.
علی اصغر بدیعی مقدم افزود: بنابراین فرهنگ سازی، از جمله داشتن کلاه و دستکش و تعداد سرنشینان و نحوه استفاده از این وسایل نقلیه اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه ساماندهی یک بزرگراه، بخشی از راه حل است و همه علل و جوانب بروز دهنده یک حادثه باید بررسی شود افزود: 96نقطه حادثه خیز در استان داریم که در مدت یک ماه، دارای تابلو هشدار و اخطار شدند ولی در نهایت، خطای انسانی است که منجر به حادثه در این گونه نقاط می شود.
رئیس پلیس راه خراسان شمالی در ادامه گفت و گو با بیان اینکه آشکارسازی نقاط حادثه خیز، گام کوتاه مدت دو سه ماهه است افزود: بنابراین باید به گام های میان مدت و طولانی مدت هم باید توجه شود.
سرهنگ علیرضا حسین زاده با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته تلفات موتورسیکلت در راه های اصلی استان به ندرت رخ داد، افزود: حدود 50 موتورسواری که در این مدت جان باختند در راه های فرعی بوده که متاثر از عوامل مختلفی همچون گرایش جوانان به این وسایل و فرهنگ ضعیف استفاده از آن است.
وی گفت: در حال حاضر با توجه به پر تردد شدن محور بجنورد به راز و جرگلان، باید استانداردهای آن هم ارتقا یابد.
سرهنگ حسین زاده به اصل "بخشندگی" راه اشاره کرد و افزود: اگر به هر علتی راننده ای در معرض خطر قرار گرفت، باید به هر طریقی مانع مرگ راننده و سرنشینان شویم یعنی این نقیصه را با ارتقای کیفیت راه و ارتقای ایمنی خودرو جبران کنیم.
وی با اشاره به اقدامات خوب راهداری استان در این خصوص افزود: با اصلاح شیب شیروانی کنار راه و ایجاد خاکریز در کنار پل، می توانیم سبب شویم که خروج ماشین از جاده، مساوی با مرگ راننده نباشد و خطرات به حداقل برسد.
مشکل تامین اعتبار برای تکمیل راه های استان همچون محور بجنورد به جنگل گلستان، از دیگر مواردی بود که میهمانان برنامه، آن را مطرح کردند.