پخش زنده
امروز: -
سخنان رئيس جمهور در در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر این که هیچ استثنایی برای انتقاد کردن وجود ندارد مورد اعتراض برخی از روحانیون قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما مراکز استان ها، حسن روحانی، رئیس جمهوری 18 دی ماه در دیدار با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در صحبتهایی گفت: « همه باید انتقاد شوند و استثناء ندارد. تمام مسئولین در کشور قابل نقداند. ما در کشور معصوم نداریم مگر اینکه یکوقت امام دوازدهم ظهور کرد که آن وقت هم میشود نقد کرد. پیغمبر هم اجازه نقد میداد بالاتر از پیغمبر که در تاریخ نداریم. وقتی پیغمبر صحبتی میکرد یک نفر بلند میشد و میگفت «ا من الله ام منک؟" حرف خودت است یا خدا وحی کرده است؟ اگر میگفت "من الله" که هیچ امر خداست اما اگر میگفت "منّی" طرف مقابل میگفت قبول ندارم و نقد میکرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد را داریم».
سخنان هفته گذشته روحاني موجي از انتقادها و اظهارنظرها را در پي داشته است.
آيت الله اراکي: اهل بیت (ع) خود میزان قسط و شاخص سنجش هستند
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت : طبق آیه "و نضع موازین القسط" و تفسیر آن، اهل بیت (ع) خود میزان قسط و شاخص سنجش هستند. این که بگویید همه چیز و همه کس قابل نقد است مسدود کردن باب نقد صحیح است.
وی خطاب به رئیس جمهور گفت : ظاهراً دروسی که در جوانی خواندهاید را فراموش کردهاید لذا بهتر است به سیاست خود بپردازید وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید. مشکلات معیشتی و دنیوی مردم بسیار است ، وقتی علمش را ندارید به مسائل اخرویشان کار نداشته باشید.
آيت الله خاتمي: اعتقادات را در مسلخ اهداف سیاسی قربانی نکنند
امام جمعه موقت تهران گفت: "معصوم کسی است که از اول تا آخر عمرش نه خطا، نه اشتباه به عمد یا سهو از او سر نمیزند".
آیت الله سید احمد خاتمی در پیامی از سخنان اخیر یک مسئول در مورد قابل انتقاد بودن پیامبر و ائمه معصومین انتقاد کرد.
در بخشی از این پیام این جمله " پیغمبر و معصومین هم قابل نقد اند" را سخنی نادرست، شایسته نقد اعتقادی و یک خط در این عرصه توصیف کرده و نوشته است: "آن خلط این است که پیامبر و معصومین اجازه نقد میدادند ولی این به آن معنا نیست که آنها قابل نقداند، به دلیل آنکه، آنان معصوماند".
امام جمعه موقت تهران معصوم را کسی دانسته که "از اول تا آخر عمرش نه خطا، نه اشتباه به عمد یا سهو از او سر نمیزند". آیت الله خاتمی اجازه پیامبر به نقد را "برای احترام به شخصیت امت و الگو سازی" دانسته است.
آیت الله خاتمی در ادامه پیام خود آورده است: " این که گفته شده که یکی از اصحاب پیامبر در تصمیمی از تصمیمهای پیامبر پرسید "أمن الله او منک؟"که در داستان جنگ بدر است؛ این سخن مستند تاریخی ندارد و علامه سید جعفر مرتضی در "الصحیح" آن را مورد نقد قرار داده است".
آیت الله خاتمی در پایان پیام خود از آنان که تریبون در دست دارند خواست" اعتقادات حق، مستند و مستدل اسلامی و مذهبی را در مسلخ اهداف سیاسی قربانی نکنند".
آیت الله ممدوحی: سخنان روحانی در جواز نقد پیامبر و امام زمان(عج) از روی ناآگاهی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به صحبت های رئیس جمهور در مورد نقد پیغمبر(ص) و امام زمان(عج) گفت: گمان می کنم این ناآگاهی است و گرنه شاید هدفی هم نداشته باشد ولی ناآگاه است.
آیت الله ممدوحی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سند دینی و شرعی این صحبت ها چیست، افزود: این حرف ها غلط است اگر پیغمبر قابل نقد باشد اصلا معصوم نیست اگر معصوم نباشد واجب الاتباع نیست.
آیت الله ممدوحی در پاسخ به سوالی مبنی بر این حرف ها در زمان پیغمبر(ص) چه کسانی می زدند، اظهار داشت: کسانی بودند که الحاد داشتند و قرآن در مزمت آنها خیلی حرف زده است. اینها می آمدند آزار و اذیت می کردند و انتقادهای غلط می کردند آنها چه ربطی دارد به این که پیغمبر قابل انتقاد باشد پیغمبر قابل انتقاد باشد معصوم نیست اگر معصوم نباشد که پیغمبر نیست.
آیت الله ممدوحی تاکید کرد: نزدیک 20 جلد کتاب از شیعه داریم و حدود 16 جلد کتاب اربعه داریم که همه به روایات معصومین است و همچنین یک صد هزار کتاب داریم مگر می شود این ها را انکار کرد.
آيت الله فاضل لنکراني: در انتقادات نبايد به دنبال اهداف سياسي و جناحي بود
رئيس مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) گفت: ائمه معصومين(ع) قابل نقد نيستند و سخنان رئيس جمهور در خصوص قابل نقد بودن ائمه معصومين(ع) و رسول اکرم(ص) بر اساس ظاهر کلام، يک مطلب ناصحيح و غلط است.
آیتالله محمدجواد فاضللنکرانی در درس خارج از اصول خود با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص قابل نقد بودن ائمه معصومین (ع) و رسول اکرم (ص) اظهار کرد: ممکن است مقصود اصلی رئیس جمهور معنای دیگری باشد، اما ظاهر کلام یک مطلب ناصحیح و غلط است.
وی ادامه داد: عصمت انبیا و ائمه معصومین (ع) براساس آیات متعددی از قرآن کریم قابل اثبات است، بالاترین درجه عصمت در میان انبیا نیز متعلق به رسول اکرم (ص) است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: مسأله نقد در مورد خداوند متصور نیست، اگر خدا قابل نقد باشد، آن خدا دیگر خدا نیست، بر این اساس رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) که باید از آنها به صورت مطلق اطاعت صورت بگیرد، قابل نقد نیستند، چون این حجتهای الهی امکان خطا و اشتباه ندارند.
فاضللنکرانی با اشاره به علم ائمه معصومین (ع) اظهار کرد: براساس آیات قرآن، اهل بیت (ع) علم وسیع فوق بشری دارند و علم ائمه معصومین (ع) یکی از دلایل روشن برای عصمت آنها است، به همین دلیل نقد و انتقاد نسبت به ائمه معصومین (ع) براساس مبانی اعتقادی شیعه معنی ندارد.
وی توضیح داد: اگر قرار باشد که امام معصوم نقد شود، دیگر لزوم اطاعت مطلقه ندارد، چراکه منتقد به امام معصوم میگوید تو اشتباه میکنی و به این دلیل من نباید از تو اطاعت کنم، در این صورت شاهد از بین رفتن اطاعت مطلقه امام معصوم خواهیم بود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تشریح کرد: مؤمنین در طول تاریخ هیچگاه در مقام نقد انبیا و ائمه معصومین (ع) نبودند، البته اهل بیت (ع) میدان را برای اظهارنظر افراد باز گذاشتند، اما این به معنای گشودن باب انتقاد نبود.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم: برخي مسئولان به جاي ورود به مسائل اعتقادي به حل مشکلات معيشتي مردم بپردازند
در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: این روزها سخنانی از بعضی از مسؤولان مبنی بر جواز نقد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه معصومین (صلوات الله علیهم) شنیده شد که بار دیگر یکی از مسلّمات اعتقادی که محل اجماع قاطبه مسلمین و همچنین یکی از اصول ضروری مذهب حقه تشیع اثنی عشری است را منکر شدهاند؛ بنابراین ذکر چند مطلب را وظیفه شرعی خود میدانیم:
1-از نظر عقلی، نقد منطقی بدون وجود معیار نقد امکانپذیر نیست و معیار نقد عبارت است از حقایق مسلّمه خطاناپذیر و کلام خدا یعنی قرآن کریم و سنت رسولاکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) و ائمه معصومین (علیهمالسلام) از این دسته از حقایق مسلمه خطاناپذیرند که خود معیار نقد سایر رفتارها و گفتارهاست و نقد آنچه خود معیار نقد است از نظر منطقی باطل و خطای روشن است.
2- خطاناپذیری کلام خدا روشن است و آیه کریمه «لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ» آن را مورد تاکید صریح قرار داده است. خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم(ص) در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبه مسلمین است و آیات کریمة «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ» و «وَ ما کانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ» و «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى»، «إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحى» و دهها آیه دیگر قرآن کریم بر عصمت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بلکه بر عصمت قاطبه پیامبران الهی به صراحت دلالت دارند. افزون بر صدها روایت صحیح و مسلم الصدور از نبی اکرم و سایر معصومین (علیهمالسلام) که عصمت پیامبران الهی بهویژه رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) را به صراحت اثبات میکنند، خطاناپذیری امامان از اهل بیت (سلامالله علیهم) نیز در آیات قرآن کریم از قبیل آیه تطهیر و در روایات صحیح و متواتر فراوانی نظیر حدیث ثقلین «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیهالهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنیانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما» که مورد اتفاق قاطبه مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و دهها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است.
بنابراین نفی عصمت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (علیهمالسلام) مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیع است.
3- اکیداً توصیه میکنیم بعضی از مسؤولان از ورود به مسائل اعتقادی و تخصصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و به جای آن تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتارهای اقتصادی مردم معطوف و آنچه مردم از شماها انتظار دارند گرهگشایی از مسائل و مشکلات زندگی آنان است، نه اظهار نظر در مسائل اعتقادی و تخصصی که نه تنها گرهی از کار مردم باز نمیکند که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه میکند.
امام جمعه بوشهر: کلام و رفتار معصوم حجت است