پخش زنده
امروز: -
کلان شهر تبریز این روزها با مشکل بزرگی به نام کمبود پارکینگ دست و پنجه نرم می کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، گسترش فضای شهری ، افزایش جمعیت و افزایش خودروهای عمومی و شخصی و کمبود معابر و گذرها در این شهر 1 میلیون و 600 هزار نفری معضل کمبود پارکینگ را به سایر مشکلات شهرنشینی تبریز اضافه کرده است.
"توقف مطلقا ممنوع" ، "لطفا جلوی درب پارک نکنید" ، "درب خروج خودروهای اداری در مواقع اضطراری، پارک نکنید"، و "در صورت توقف پنچر می شود " عباراتی هستند که در تابلوهای زیادی در مناطق مختلف کلانشهر تبریز دیده می شود اما تقریبا هیچ کارکردی ندارد.
چرا که درست در مقابل آنها خودروهایی را می بینید که برای توقف نیم ساعته یا حتی چند ساعته پارک شده اند.
در واقع خیابان ها و گذرهای تبریز در ساعات فعالیت روزانه و شبانه تقریبا مانند پارکینگ عمومی دیده می شود و خودروها در امتداد خیابانها ، داخل پیاده روها و حتی کوچه ها پارک می شوند و عبور و مرور را مختل می کنند.
دیگر فرقی هم ندارد شب باشد یا روز ، روی خط عابر پیاده ، جلوی مجتمع ها و حتی دم در خانه مردم خودروها را پارک و ساعتها ساکنان این محلات را معطل می کنند.
زن جوانی که همراه دخترش در حال خروج از کوچه است می گوید : واقعا خسته شده ایم. اینجا مثلا یکی از بهترین مناطق شهر تبریز است اما آن قدر در کوچه ماشین های غریبه پارک می شود که حتی نمی توانیم خودروی خودمان را جا به جا کنیم و یا داخل پارکینگ ببریم.
وی می افزاید : در این شرایط دخترم مجبور است سر خیابان از سرویس مدرسه پیاده شود چرا که سرکوچه هم کسی پارک کرده و رفته است.
از راننده ای که همراه مادر و همسرش در حال پارک کردن در کوچه ای دیگر است می پرسم چرا جلوی خانه مردم نگه می دارید؟
جواب می دهد : جای دیگری نیست که پارک کنم معمولا در شهر ، هر جای خالی پیدا کنیم فورا نگه می داریم .
این پارکهای نا به جا و به اصطلاح حاشیه ای ، گره کوری در ترافیک تبریز ایجاد کرده که نه با دست و نه با دندان باز می شود.
تبریز پارکینگ می خواهد
رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی می گوید : پارکهای حاشیه ای یکی از معضلات اساسی در تبریز است. دلیل آن هم کمبود و در واقع نبود پارکینگ های کافی و البته توزیع نامتوازن آنها در شهر است.
سرهنگ میکائیلی اضافه می کند : هم اکنون بیش از 500 هزار خودروی شخصی در تبریز وجود دارد و ورود بیرویه انواع وسایل نقلیه به خصوص خودروهای شخصی به خیابانهای تبریز، در سالهای اخیر این شهر را با گره کور ترافیک و کمبود پارکینگ مواجه کرده است.
به گفته وی ، خیابان های اصلی همچون آزادی ، چای کنار ، 17 شهریور ، پاستور ، ارتش و باراندازهای دارایی 1 و 2 و 3 در ساعات اوج ترافیک مملو از خودروهای پارک شده در گوشه و کنار است و البته بازار و هسته مرکزی شهر اوضاع نابسامان تری دارد.
سرهنگ میکائیلی با انتقاد از بی نظمی در اجرای طرح LEZ (کاهش تردد خودروهای آلاینده) در مرکز شهر خاطرنشان می کند : ما باید در ورودی های این طرح پارکینگ کافی داشته باشیم تا مردم خودروهای شخصی را در آنجا پارک و ادامه مسیر را در مرکز شهر با اتوبوس و تاکسی طی کنند اما چنین اماکنی وجود ندارد و اجرای این طرح هم نارضایتی کسبه را افزایش می دهد.
رئیس پلیس راهور استان می گوید : ماموران راهنمایی و رانندگی حداقل 12 ساعت از شبانه روز پارک های حاشیه ای را کنترل می کنند به طوری که خودروی نظارت بر پارکینگ های حاشیه ای تنها در بازه زمانی 3 ساعته در یک محدوده کم وسعت ، بیش از 200 تخلف ساکن را ثبت می کند.
وی می افزاید : در این شرایط برخی مشکلات امنیتی و زمینه سازی برای سرقت خودروها در پارکهای حاشیه ای ، کار را برای پلیس سخت تر می کند.
درد بی پارکینگی درمان ندارد
احداث پارکینگ عمومی یکی از وظایف ذاتی شهرداری است اما این که چرا در طول این همه سال فضاهای مورد نیاز ساخته نشده ، سوالی است که برخی مسئولان شهرداری جواب قانع کننده ای برای آن ندارند.
مدیر کل ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری تبریز در این خصوص می گوید : تبریز به نسبت مساحت خود ، تراکم جمعیتی بالایی دارد و در طول دهه های گذشته ساختمانهای زیادی بدون اینکه پارکینگی برای آنها در نظر گرفته شود ساخته شده اند .
آدی بیگ ، می افزاید : مجوزهای مراکز خدماتی و پزشکی زیادی هم بی توجه به طراحی مراکز پارک خودرو صادر شده است و در واقع در مناطق اصلی شهر تراکم بالای ساختمان وجود دارد در حالی که زمین خالی برای احداث پارکینگ نداریم.
وی ادامه می دهد :اگر بخواهیم اماکن مناسب را برای پارکینگ عمومی تملک کنیم ، قیمت زمین ها سرسام آور و از عهده شهرداری خارج است به همین دلیل تنها می توانیم به صورت موقت برخی قطعه ها را که هنوز ساخت و ساز در آنها شروع نشده اجاره کنیم که البته در بر خیابان نیستند و در کوچه پس کوچه ها واقع شده اند.
به گفته آدی بیگ برای مشکلات موجود تقریبا راهکار اصولی و منطقی وجود ندارد و تنها به صورت مقطعی و کوتاه مدت چاره اندیشی می شود تاموجب نارضایتی مردم بیش از این فراهم نشود.
مدیر کل ایمنی و مهندسی ترافیک شهرداری تبریز خاطرنشان می کند : باید شهرداری از این به بعد سخت گیری بیشتری کرده و بدون تعبیه پارکینگ در ساختمان ها به آنها پروانه و پایان کار ندهد.
پارکینگهایی که دیگر پارکینگ نیستند.
با گشت و گذار در شهر ، متوجه مغازه هایی می شویم که در طبقات پایین برجهای مسکونی هستند جایی که در واقع باید محل پارک خودروهای ساکنان باشد.
از یکی از مغازه داران سوال می کنم آیا اینجا قبلا پارکینگ نبود ؟
وی پاسخ می دهد : چرا ولی 5-6 سال است با شهرداری به توافق رسیده اند و این واحدها مغازه شده چون درست سر چهار راه قرار دارد و درآمدش هم بیشتر است و حتی کوچه های کنار مجمتع و معابر مقابل آن پر از خودروهای شخصی است.
درمان به شرط جریمه
موضوع تبدیل چند خیابان اصلی و پرتردد تبریز به محل تجمع مراکز درمانی هم خود داستان مفصلی است که به درد بی درمان تبدیل شده است.
تمامی متخصصان و پزشکان به همراه مراکز آزمایشگاهی و تصویربرداری و داروخانه ها دور هم جمع شده اند و گاهی در میان آنها کلینیک حیوانات خانگی هم وجود دارد اما دریغ از یک پارکینگ که بیماران خودروی خود را در آن پارک کنند.
این بیماران مجبورند به طور متوسط 2 تا 6 ساعت در انتظار صف طولانی مراکز درمانی بمانند.
پدری که فرزند بیمارش را سوار خودرو می کند می گوید : صبح به بیمارستان کودکان رفتیم اما دکتر گفت عصر باید در مطب ویزیت کنم. حالا به خیابان گلشگت آمده ام 6 بار دور زده ایم اما یک جای پارک نیست.
وی می افزاید : نوبت ویزتمان از دست می رفت برای همین مجبور شدم در کوچه پارک کنم حالا علاوه بر آن همه هزینه درمان ، یک برگ جریمه 60 هزار تومانی هم دارم.
پارکینگ های کوچک ، خودروهای زیاد
در ورودی کوچه یک پارکینگ عمومی تابلو زده است . متصدی آن می گوید ماهانه 10 میلیون تومان اجاره می دهیم چون اینجا واقعا مراجعه زیاد است حتی بعضی ها تا 11 شب هم بیمار ویزیت می کنند اما ظرفیت این پارکینگ فقط 32 جای پارک است.
وی خاطرنشان می کند : امروز از زیباسازی شهرداری آمده اند تابلوهای قانونی ورودی پارکینگ را برداشته اند و من هم مجبور شده ام برای اینکه جلوی پارکینگ خالی باشد ، چند تکه چوب و صندلی کهنه بگذارم این هم از زیباسازی شهر ..!
کمبود پارکینگ ، ضعف فرهنگ
هم اکنون در تبریز 200 پارکینگ وجود دارد که 12 واحد آن در اختیار شهرداری و مابقی در اختیار بخش خصوصی است.
ظرفیت این پارکینگ ها برای پارک در مجموع 2 هزار و 700 دستگاه خودرو است آن هم برای کلان شهری که روزانه 3.6 میلیون تردد درون شهری دارد و 70 درصد رفت و آمدها هم با خودروهای شخصی انجام می شود.
با یک حساب سرانگشتی معلوم می شود که تقریبا برای هر 200 خودرو یک جای پارک وجود دارد.
در حالت کلی کمبود پارکینگ در تبریز به خودی خود یک مانع مهم در مقابل روان سازی ترافیک به حساب می آید.
به خصوص در خیابانهایی که عرض کم دارند و یا در امتداد خطوط ویژه همچون BRT (اتوبوسهای تندرو) قرار گرفته اند.
از طرفی نبود پارکینگ بهانه ای هم برای مردم شده تا به جای رعایت قوانین ، به فکر راحتی خود باشند.
راننده هایی هستند که به ماموران راهنمایی و رانندگی و یا کسبه می گویند «فقط 5 دقیقه کار داریم الان حرکت می کنیم.»
اما توقف آنها یک ساعت یا حتی 2 ساعت طول می کشد.
کنار یکی از این خودروها ایستاده ام. مردی مشغول بازی با فرزندش است. می پرسم اینجا مقابل مغازه و محل کسب مردم چرا پارک کرده اید ؟
جواب می دهد : همسرم جایی رفته الان می آید .
می پرسم اگر زود می روید پس چرا ماشین خاموش است؟ خودش هم می داند که همسرش حالا حالاها بر نمی گردد.
تبریز 2018 بدون پارکینگ
به گفته رئیس انجمن راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی نبود پارکینگ، مشکل اصلی تورهای گردشگری در مسیرهای پرتردد شهر تبریز است.
مشهوری می افزاید : تقریبا تمامی خانه های تاریخی ، بازار جهانی تبریز ، موزه ها و اماکن گردشگری در مرکز شهر واقع شده اند و هیچ کدام از آنها هم پارکینگ اختصاصی ندارند و حتی در نزدیکی آنها پارکینگ عمومی هم نیست.
مرد جوانی که مشخص است احساس غریبگی می کند ، مقابل موزه تبریز درون خودرو نشسته است.
می پرسم جای پارک نبود؟ می گوید خیر. بقیه رفته اند بازدید و من برای اینکه جریمه نشوم مجبورم 2 ساعت داخل خودرو منتظر بمانم وقتی برگردند ، جایم را با یکی دیگر عوض کنم.
با وجود همه این ها تبریز قطب اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و تجاری شمال غرب ایران است.
تبریز 2018 فرصت مغتنمی برای نشان دادن ظرفیتها و قدمت این کلان شهر مهم در همه زمینه ها است به همین دلیل باید از تمامی امکانات برای میزبانی استفاده شود.
اما آنچه در عمل شاهد هستیم ، برنامه هایی است که اجرا نشده یا ناقص اجرا شده است.
بعضی مشکلات همچون کمبود شدید پارکینگ هم در طول 2 سالی که از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی می گذرد ، تامین و اصلاح زیر ساختهای شهری چنان که لازم و شایسته شهر تبریز بود مورد اعتنای برخی مسئولان مرتبط قرار نگرفته است.
برای رفاه شهروندان و رضایت مندی گردشگران وجود پارکینگهای عمومی به صورت متوازن و متناسب با هر منطقه شهر ضروری است. تحقق این موضوع عزم جدی مدیران شهری و البته مشارکت مردم را می طلبد.
شهروندانی که کسب سود و منفعت را به هر چیزی ترجیح ندهند و کمیسیون های شهری که با تغییر کاربری پارکینگها موافقت نکنند . آرزویی که شاید وقتی دیگر ، برآورده شود.
گزارش از : مهین انتظار