پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مأموریت گرا شدن دانشگاهها و واگذاری اختیارات به دانشگاههای بزرگ از مهمترین برنامههای وزارت علوم برای اجرای آمایش آموزش عالی هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در اجلاس رؤسای دانشگاههای کشور افزود: اجرای جدّی و دقیق طرح آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.
وی کیفی سازی آموزش عالی را هدف مهم طرح آمایش عنوان کرد و گفت: برای تحقق کیفی سازی آموزش عالی باید خدمات دانشگاهها به صورت روزآمد و کیفی ارائه شود و برای توانمندسازی اعضای هیأت علمی به ویژه اعضای هیأت علمی جوان برنامه ریزی کنیم.
وزیر علوم با تأکید بر عمل به تکالیفی که در اسناد بالادستی کشور بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است افزود: تحقق اهداف تعیین شده برای وزارت علوم نیازمند همکاری و هماهنگی مطلوب ستاد و بدنه آموزش عالی است و در همین راستا، به برگزاری نشست هم اندیشی با رؤسای دانشگاههای کشور ترتیب داده شده است.
وی ادامه داد: برای تبادل نظر بهتر و ارائه فرصت کافی به رؤسای دانشگاههای کشور، این دانشگاهها در چند گروه دسته بندی شدهاند و نشست رؤسای دانشگاههای هر گروه به طور جداگانه برگزار میشود.
غلامی گفت: در این نشستها، برنامههای اجرایی وزارت علوم و دانشگاهها مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و برای حل مسائل جاری، راهکار مناسب اتخاذ میشود.
وزیر علوم افزود: برای کیفی سازی آموزش عالی تأمین برخی زیرساختها ضرورت دارد و در این راستا باید به تجهیز آزمایشگاههای علمی موجود و تأسیس آزمایشگاههای مرکزی اقدام کنیم.
غلامی گفت: باید هر کدام از دانشگاهها متناسب با تخصص ویژه خود به یک قطب علمی تبدیل شود و با همکاری سایر دستگاهها برای حل مشکلات ملی، منطقهای و محلی اقدام کنند.
رئیس شورای گسترش آموزش عالی افزود: نباید همه دانشگاهها از یک مدل قدیمی تبعیت کنند و شورای گسترش باید در اعطای مجوز رشتههای تحصیلی و تأسیس دانشکدهها به نوآوری پیشنهادها توجه کند.
وزیر علوم با بیان این مطلب که «شرایط امروز این فرصت را به وجود آورده است که در خصوص اقتصاد آموزش عالی برنامه ریزی و سیاستگذاری کنیم و با یک نگاه ملی و کلان به فکر افزایش درآمدهای اختصاصی با روش علمی و مناسب باشیم» تأکید کرد: به اشتراک گذاری امکانات و صرفه جویی در منابع و امکانات، دو راهکار مناسب برای تقویت اقتصاد آموزش عالی به شمار میرود.
غلامی گفت: ضرورت دارد دانشگاهها برنامههای راهبردی خود را با اهداف ملی هماهنگ و روشهای اجرایی اهداف از پیش تعیین شده را طراحی کنند.
وی با تأکید بر تمرکز وزارت علوم و دانشگاهها بر به کارگیری توانمندیها برای اهداف معین افزود: باید از پراکنده کاری و موازی کاری پرهیز کنیم.
در ادامه این نشست قائم مقام و معاونان وزیر علوم و رؤسای دانشگاههای حاضر در جلسه دیدگاههای خود را درباره مسائل و موضوعات مختلف آموزش عالی بیان کردند.