پخش زنده
امروز: -
65 هزار دستگاه کاميون فرسودهاي که موجب آلودگي هوا ميشود طبق برنامه پيش بيني شده، بايد در پنج سال آينده نوسازي شود، اما مالکان آنها تمايلي به اين مهم ندارند و سازمان راهداري و حمل نقل جادهاي نيز روند نوسازي را مطلوب نميداند.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، هم اکنون بيش از 127 هزار کاميون بالاي 35 سال در کشور وجود دارد که هر 100 کيلومتر پيمايش چيزي در حدود 60 ليتر گازوئيل مصرف ميکنند.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: طبق برنامه بايد در 5 سال آينده 65 هزار کاميون فرسوده نوسازي شود، اما به علت پايين بودن قيمت سوخت، مالکان اين کاميونها انگيزهاي براي نوسازي ناوگان خود ندارند.
داود کشاورزيان با بيان اينکه کاميونهاي فرسوده علاوه بر مصرف سوخت بالا آلايندگي زيادي را توليد ميکنند، افزود: آمارها نشان ميدهد، ساليانه کمتر از 3 هزار کاميون در کشور نوسازي ميشود.
به گفته وي، سازمان راهداري براي نوسازي ناوگان فرسوده کشور برنامههاي زيادي را در دست اقدام دارد و پرداخت تسهيلات کم بهره ارزان قيمت براي مالکان از منابع داخلي سازمان يکي از اين طرحها است.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي اظهار کرد: هم اکنون براي خريد اتوبوس که قيمت آن حدود 850 ميليون تومان است 350 ميليون تومان تسهيلات به متقاضيان پرداخت ميشود و به اعتقاد بنده اين تسهيلات بسيار کم است، اما بانکها بيشتر از اين نميتوانند تسهيلات پرداخت کنند.
کشاورزيان با اشاره به ميزان تسهيلات براي نوسازي کاميون افزود: هم اکنون براي خريد کاميون که بين 420 تا 450 ميليون قيمت دارد 300 تا 320 ميليون تومان تسهيلات با سود 9 درصد پرداخت ميشود، اما باز هم رانندگان تمايلي براي نوسازي ناوگان خود ندارند.
معاون وزير راه وشهرسازي گفت: طبق قانون رفع موانع توليد، وزارت نفت مکلف شده مابه التفاوت سود تسهيلات را از محل صرفه جوييهاي مصرف سوخت تامين کند.
وي افزود: اخيرا مجلس شوراي اسلامي قانون هواي پاک را تصويب کرده و در اين قانون تکليف شده خودروهاي فرسوده حق تردد نداشته باشند و هيچ شرکتي نيز حق ندارد براي اين خودروها صورتحساب صادر کند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي ادامه داد: در اين قانون دولت مکلف شده سن ناوگان فرسوده را تعيين کند و اگر دولت سن ناوگان فرسوده را 25 سال تعيين کند در اين صورت بين 100 تا 120 هزار کاميون برون شهري و همين تعداد کاميون درون شهري فرسوده محسوب شده و بايد از رده خارج شوند.
وي اظهار کرد: با تصويب آيين نامه مربوطه در دولت و ابلاغ آن روند نوسازي ناوگان فرسوده با سرعت بيشتري دنبال شود و به نظر طبق اين آيين نامه کسي حق ندارد براي خودروهاي از رده خارج صورتحساب و يا بارنامه صادر کند.