پخش زنده
امروز: -
نشستي با حضور رياست سازمان توسعه تجارت ايران، مديران و دبيران ميزهاي کشوري برگزار و بر توسعه بازارهاي صادراتي ايران بر مبناي يک راهبردي مداوم تاکيد شد.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما ازسازمان توسعه تجارت ايران، در اين نشست، خسروتاج با بيان اين که توسعه بازارهاي صادراتي نيازمند چارچوب راهبردي است گفت: بايد بدانيم براي ورود به بازارهاي هدف چه راهبردهايي اتخاذ کنيم که توسعه بازار را به دنبال داشته باشد.
وي با بيان اين که از ميزهاي کشوري و کالايي انتظار مي رود با توسعه و ظرفيت سازي انواع کالاها در مسير توسعه بازار گام بردارند افزود: صادرکنندگان مي توانند با يک هدفگذاري صحيح راهبردهاي توسعه اي در بازار را تعريف کنند تا هر تغيير و تحولي نتواند موانعي را براي صادرکنندگان ايجاد کند. به عبارتي برنامه ريزي براي حضور پررنگ صادرکنندگان در بازارهاي هدف از اقدامات ضروري است که بايد مد نظر قرار گيرد.
مديرکل دفتر برنامه ريزي آمار و پژوهش هاي تجاري در ادامه گفت: نقشه راه براي توسعه بازارهاي صادراتي تدوين شده اين در حالي است که درسال هاي گذشته نيز برخي اقدامات همچون طراحي مدل ظرفیت های تجاري و مباحث مرتبط با ICT، مورد مطالعه قرار گرفته بود.
ايزديان با بيان اين که در گام نخست نمي توان بدون چارچوب مشخص و پذيرفته شده به راهبرد اساسي برسيم افزود: رسيدن به يک راهبرد صحيح به صورت يک چارچوب نهادينه شده در بنگاه ها، نيازمند زمان است و از آنجايي که شرکتهاي بزرگ، برنامه ورود به بازارهاي صادراتي را دارند بايد از شرکتهاي کوچک و متوسط حمابت هاي بيشتري به عمل آيد.
وي با بيان اينکه نيازمند يک رويکرد متوازن هستيم گفت: اهداف کيفي و کمي بازار از فاکتورهاي بسيار مهمي است که بايد مدنظر صادرکنندگان قرار گيرد اين در حالي است که متاسفانه همچنان برنامه عملياتي، خدمات مغفول مانده و هنوز تاکيد بر کالا بوده است.
ايزديان تحليل محيط عمومي، ارائه راهبرد در سطح کلان، ارتباط با شرکتهاي راهبردي بازار، بررسي آشيانهاي بازار، حفظ و افزايش سهم بازار، تحول بخشي بازارهاي صادراتي، رويدادهاي بازاريابي تجاري و ارائه خدمات تخصصيِ شرکتهاي متخصص را از رويکردهاي مهم در توسعه بازارهاي صادراتي دانست که بايد مد نظر سازمان و صادرکنندگان قرار گيرد.
در ادامه اين نشست، مديران و دبيران ميزهاي کشوري به بحث و تحليل درباره توسعه بازارهاي صادراتي پرداختند که از مهمترين مباحث مطرح شده مي توان به حمايت و رتبه بندي شرکتهاي کوچک و متوسط براي حضور در بازارهاي صادراتي، آموزش دبيران ميزها، در اختيار قرار دادن نرم افزارهاي موردنظر، مهندسي سازمان متناسب با چارت سازماني، هدفگذاري مشروط بر مطالعات، شناسايي بازارها و بازاريابي مهندسي شده اشاره کرد.