پخش زنده
امروز: -
معاون وزير راه و شهرسازي از تهيه تصويبنامه نقشه راه بهبود ايمني جادههاي کشور خبر داد و گفت: تلاش ميشود تصويب نامه مورد نظر تا آخر دي تهيه و به هيئت دولت ارسال شود.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما ازپايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، مهرداد تقيزاده با بيان اينکه طبق برررسي هاي انجام شده نه تنها در ايران بلکه در بسياري کشورهاي ديگر عامل انساني بيشترين سهم در تصادفات رانندگي را دارد، افزود: در بررسيهاي حوزه ايمني راهها سه عامل انسان، خودرو و جاده در کنار موضوعات مربوط به بعد از سانحه که به وزارت بهداشت و بخصوص سازمان امداد و نجات و سازمان هلال احمر و عامل مديريت ايمني راهها ارتباط دارد مورد مطالعه قرار مي گيرد که در اصطلاح به پنچ رکن ايمني راهها معروف است.
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه به نقشه راه ايمني جاده هاي کشور اشاره کرد و گفت:شنبه هفته جاري نقشه ايمني راه جاده هاي کشور در حضور معاون اول رئيس جمهوري معرفي شد واتفاقاتي که در10 سال بايد براي کاهش تلفات رانندگي در درون و برون شهرها انجام شود، تشريح شدو خوشبختانه به تاييد رسيد.
تقي زاده با اشاره به تهيه برنامه عملياتي اجراي پنج رکن ايمني راهها نيز افزود: در برنامه عملياتي بيش از700 اقدام شناسايي شده که طبق برنامه انجام خواهد شد و براي مثال در بخش اورژانس راهاندازي SOS کشور مطرح شده که طرح مذکور را از مدتها قبل وزارت بهداشت تهيه کرده اما به علت کمبود اعتبارات سازمان امداد و نجات و فوريتهاي پزشکي موفق به اجراي آن نشده بود، در حاليکه بعضي از استانها آمادگي لازم براي عملياتي کردن اين طرح را دارند.
وي با اشاره به اقدامات مربوط به جادهها نيز گفت: با توجه به نبود بودجه کافي، آشکارسازي نقاط حادثه خيز از طريق نصب علائم براي هشدار به راننده براي کاهش سرعتانجام شده و همچنين حفاظ هاي خاص با قابليت بازگرداندن خودرو به مسير پس از برخورد مورد استفاده قرار گرفته که در زمان برخورد نيز خسارت کمتري به خودور وارد ميکند.
دبير کميسيون ايمني راههاي کشور با اشاره به ابتکار پيشبيني شده يعني انتقال بار و مسافر از جاده بر روي ريل اظهار داشت: در بسياري از کشورها، تعداد زيادي از مسافران و بار، از جاده به سيستم حمل و نقل ريلي و بخشي به حملونقل هوايي و بخش ديگر به حملونقل عمومي جادهاي يا همان اتوبوسهاي برون شهري منتقل ميشوند، البته بايد توجه داشت، ايمني ناوگان عمومي جادهاي کشورنسبت به خودروهاي شخصي بالاتر است، اما به دليل ماهيت عمومي بودن اتوبوسها، جنبه خبري پيدا ميکنند.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: انتقال بار و مسافر از جاده به روي ريل به حدي در کشورهاي مختلف جاري است که حتي کشنده به همراه بار رويواگن قرار ميگيرد و با قطار مسافتهاي طولاني را سپري ميکند و سپسبراي مسافت کوتاه از طريق کاميون روي جاده جابه جا ميشود، اما در ايران هزينهاستفاده از جاده به حدي ارزان است که همه جاده را ترجيح ميدهند.
تقي زاده در پايان علت انتخاب جاده از جانب مردم راارزان بودن قيمت سوخت دانست و گفت: اگرچه افزايش قيمت سوخت در نقشه راه بهبود ايمني جادههاي کشور مطرح شده است، اما مابه شرطي موافق افزايش قيمت سوخت هستيم که درصد افزايش يافته فقطبه حملونقل عمومي و اجراي نقشه راه بهبود ايمني جادههاي کشور تعلق گيرد.