پخش زنده
امروز: -
رئيس سنديکاي جايگاه داران سوخت گفت: 90 درصد جايگاه داران سوخت کشور به مرز ورشکستگي رسيدهاند.
بيژن حاج محمد رضا در گفتگوي اختصاصي با خبرگزاري صداوسيما ضمن اعلام اين خبر افزود: جايگاهداران اين روزها حال خوشي ندارند و 90 درصد آنها حتي هزينه هاي جاري خود را هم نمي توانند تامين کنند.
وي ادامه داد: بر اساس آخرين آمار در کل کشور حدود 7000 جايگاه سوخت وجود دارد که 90 درصد آنها با مشکلات گوناگوني روبرو هستند و وضع نامناسب جايگاه داران موجب شده تا تعداد زيادي از جايگاه داران به طور کامل ورشکست شوند.
حاج محمد رضا با بيان اينکه احداث و تاسيسات يک جايگاه بين شهري حداقل بين 3 تا 4 ميليارد تومان و در تهران حداقل 30 ميليارد تومان هزينه دارد گفت: با وجود اين سرمايه گذاري هاي سنگين برخي از جايگاه داران حتي ماهي سه ميليون هم سود نمي برند.
وی مهمترين مسئله و مشکل جايگاهداران را کارمزد عنوان کرد و افزود: معمولا در همه کشورها و حتي در ايران کارمزدي که براي بخش خدمات در نظر گرفته شده بين 10 تا 15 درصد است. اما حق العملي که براي جايگاه داران در نظر گرفته شده و پرداخت ميشود 3.5 درصد است.که اين حق العمل نيز به بهانه هاي مختلف مثل تبخير بيش ازحد سوخت ، با جريمه روبرو شده و پرداخت نمي شود.
رئيس سنديکاي جايگاه داران سوخت ادامه داد: مسئولان شرکت نفت ميزان کارمزد را به بودجه کشور پيوند داده و نبود بودجه را عامل کمي کارمزد مي دانند. منتها اين مشکل راهکار دارد. ما بارها به شرکت نفت اعلام کردهايم که ميتوانيم به صورت حق العمل کار کنيم و سود خود را از مردم دريافت کنيم تا بار مالي کارمزد روي بودجه کشور نباشد واگرچه ازسال 91 مصوبه اين موضوع را گرفته ايم اما متاسفانه تاکنون اين مصوبه اجرايي نشده است.
وي با انتقاد شديد از طرح وزارت نفت براي عرضه بنزين برند که براساس آن سوخت تحت پوشش شرکت هاي برند در تمامي جايگاه هاي سوخت کشور توزيع خواهد شد گفت: اين نسخه کپي برداري شده ازاروپا و آمريکاست که هيچ تناسبي با شرايط ما ندارد.زيرا در ايران همه جايگاه داران ، سوخت را ازشرکت ملي پالايش و پخش دريافت مي کنند و چگونه مي توان اين سوخت واحد را به نام برندهاي مختلف فروخت.
حاج محمد رضا بابيان اينکه به اسم برند سازي شرکت هاي صوري و کاغذي تشکيل خواهد شد که جز واسطه گري و دلالي نتيجه اي نخواهند داشت افزود: اکنون که ما بايک شرکت پالايش و پخش مواجه ايم ، اين همه مشکل داريم واي به روزي که بخواهيم با هشتاد شرکت کارکنيم. آن هم شرکت هايي که قراراست واسطه بين ما و شرکت ملي پالايش و پخش شوند.
وي با بيان اينکه اجراي اين طرح چيزي جزء اعطاي رانت به برخي مديران نفتي نيست تاکيدکرد: چگونه مي توان انتظارداشت يک جايگاه دار که همه سرمايه و زندگي اش را در اين کارگذاشته و با فروش مايملک ، جايگاهش را تا اين لحظه سرپا نگه داشته ، راضي شود مديريت جايگاه را به يک شرکت ديگر واگذار کند؟
حاج محمد رضا يکي ديگر از مشکلات جايگاه داران را نبود امکانات و تجهيزات کافي دانست و گفت: فنآوري نازل هاي مورد استفاده در جايگاه هاي مامتعلق به پنجاه سال پيش است که فقط ظاهر آنها تغييرکرده .هنوز هم سوخت تحويلي را با زدن ميله ديب که يک وسيله ابتدايي ومتعلق به زمان قرارداد دارسي درسال 1908 ميلادي است پيمانه مي زنند ، بنابراين چگونه مي توان انتظارخدمات بهتر وبيشتر از اين جايگاه را داشت.
حاج محمد رضا نبود امکانات به روز و پيشرفته را باعث تبخير بيش از حد سوخت در جايگاه ها عنوان کرد و افزود: يکي ديگر از مشکلات ما کسري و تبخير بنزين است که مبلغ پرداختي بابت جبران آن هيچ مبنا و اساس علمي ندارد. بديهي است که دماي تمام شهرها مثل چابهار، کرمان، تهران و دماوند متفاوت ازهم هستند. به همين دليل تبخير بنزين در استان هاي گرمسيري سريعتر از استان هاي سردسيري رخ ميدهد. شرکت نفت به عنوان جبران بنزين تبخير شده مبلغي را به جايگاه داران پرداخت ميکند که برابر قيمت چهار و نيم ليتر بنزين به ازاء هزار ليتر بنزين است، منتها اين مبلغ براي تمامي جايگاه داران کشور يکسان و بسيار کم است. بنابراين منطقي در پرداخت مبلغ خسارت مشاهده نميشود و از همين حيث جايگاه داران متضرر ميشوند.
وي همچنين گفت: دماي بنزين براي تحويل به جايگاه داران بايد 60 درجه فارنهايت باشد اما بنزيني که تحويل داده ميشود گاهي به 98 تا 100 درجه فارنهايت نيز ميرسد. اين امر موجب ميشود تا بنزين هنگام انتقال به مخزن جايگاه که زير زمين قرار دارد و سرد است منقبض شود و بدون هيچ تبخيري، بنزين کاهش حجم خواهد داشت.
رئيس سنديکاي جايگاه داران سوخت با بيان اينکه ميزان کسري سوخت در هر هزار ليتر بين 6 تا 11 ليتر متغير است تصریح کرد: بر اساس عرف جهاني فرآورده بايد 72 ساعت در مخازن انبار هاي شرکت نفت استراحت داشته باشد تا گاز و گرما فرآورده مرتفع شود و سپس فرآورده توزيع شود. منتها در شرايط کنوني با توجه به اينکه ميزان پالايش فرآورده به اندازه کفايت وجود ندارد متاسفانه خواب 72 ساعته انجام نشده و فرآورده هاي سوختي با دماي بالا درکل کشور از جنوب تا شمال و استان هاي شرقي به غربي منتقل ميشود و در اثر تلاطم و گرما، فرآورده تبخير ميشود.
وي افزود: ما در مورد کسري ها مدعي و متضرر بوده و به دنبال دريافت غرامت هستيم اما نه تنها غرامتي به جايگاه دار پرداخت نمي شود بلکه از جايگاه داران بابت کسري سوخت جريمه دريافت مي شود زيان اين کمبود را شرکت ملي پالايش و پخش از جايگاه دارمي گيرد آن هم چند برابر قيمت بين المللي فوب خليج فارس.
حاج محمد رضا در پاسخ به سئوالي درخصوص راهکاري برای بهبود شرايط جايگاه داران گفت: ما نياز به تعامل شرکت نفت با کانون داريم تا بتوانيم راهکار برون رفت از مشکلات را پيدا کنيم. از دهه 30 بخش خصوصي جايگاه داران وارد کار شده است و ما حدود 70 سال است که مشغول بکار هستيم بنابراين انتظارداريم نظر سنديکاي جايگاه داران که از مشکلات بخش خصوصي آگاه است، مورد توجه قرار گيرد. يکي از خواسته هاي ما جايگزيني سيستم حق العمل به جاي سيستم ناکارآمد کارمزد است تا وابستگي ما به بودجه قطع شود اما تاکنون توجهي به اين خواسته نشده است.