به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست ، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کلانشهرها که شب گذشته با حضور استانداران، شهرداران و معاونان وزرای مرتبط تشکیل شد، ضمن انتقاد از برنداشتن گام عملی برای مقابله با آلودگی هوا و اجرایی شدن مفاد مصوبه های دولت یازدهم در این خصوص، گفت: نه تنها شاهد آلودگی هوا در تهران و کرج هستیم، بلکه شهرهایی همچون تبریز و ارومیه هم به فهرست شهرهای آلوده ایران اضافه شده است.
وی با اشاره به نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط زیست در موضوع مقابله با آلودگی هوا، اظهار کرد: مقابله با آلودگی هوا، حداقل در کوتاه مدت هزینه زاست و به طور نمونه باید میان برخورداری از هوای سالم و ادامه ساخت و ساز در چهار ماه انتهایی سال که منجر به تردد شبانه خودروهای فرسوده می شود، یک انتخاب داشته باشیم.
معاون رئیس جمهور افزود: حداقل 80 درصد آلایندگی ذرات زیر 2.5 میکرون در تهران ناشی از تردد اتوبوس ها و کامیون های فرسوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به آمار اعلام شده مبنی بر اینکه به طور نمونه سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی عامل 20 درصد آلودگی هوا در تهران و کرج است، از وزیر نفت درخواست شد برای تامین سوخت گاز طبیعی برای تمام نیروگاه ها در فصل سرد سال اقدام شود، اما مهم تر از سوخت به عنوان یک عامل آلاینده هوا، احتراق ناقص سوخت در موتور وسایل نقلیه است.
*70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودورهای فرسوده استکلانتری با بیان اینکه طبق آمار شهرداری ، 70 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در خودورهای فرسوده است، گفت: 50 درصد اتوبوس های فعال در سیستم حمل و نقل عمومی تهران، فرسوده است و باید از رده خارج شود.
وی با انتقاد از ورود 500 هزار موتورسیکلت کاربراتوری در دو ماه به کشور، اظهار کرد: ورود این موتورسیکلت کاربراتوری به کشور پیش از ابلاغ مصوبه دولت در این خصوص و در حالی که هر موتورسیکلت چهار برابر خودرو تولید آلودگی دارد، قابل قبول نیست.
معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عمده مشکل آلودگی هوا به ویژه در تهران ناشی از تردد کامیون ها، اتوبوس ها، مینی بوس ها و موتورسیکلت های فرسوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه آلودگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم منجر به بیماری مردم می شود، باید آماده تصمیم گیری های سخت برای مقابله با این چالش باشیم.
**40 درصد کامیون های در حال تردد در تهران فرسوده استرئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به فرسودگی حداقل 40 درصد 140 هزار کامیون در حال تردد در تهران داشت و گفت: چرا باید با پیشنهاد یک شرکت خودروسازی معتبر دنیا برای نوسازی تمامی تاکسی های فرسوده تهران به ازای دریافت نفت خام به میزان تفاوت سوخت مصرفی تاکسی فرسوده و نوسازی شده در پنج سال، مخالفت شود.
کلانتری افزود: این کارشکنی صنعت است و صنعت داخلی باید با ارتقاء تولید خود، فضای رقابت با صنعت خارجی را ایجاد کند.
*حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده خواهی صنعت مشخص کندمعاون رئیس جمهور با تاکید بر این که حاکمیت باید تکلیف خود را با زیاده خواهی صنعت مشخص کند، تصریح کرد: باید مشخص شود که مملکت نوکر صنعت است یا صنعت در خدمت مردم است؟
وی تصریح کرد : سازمان حفاظت محیط زیست از این پس تنها به وظیفه نظارتی و حاکمیتی خود عمل می کند.
*افشاگری های محیط زیست آغاز خواهد شدکلانتری با اعلام اینکه افشاگری های محیط زیست آغاز خواهد شد، گفت: حق مردم در حوزه محیط زیست را باز پس می گیرم، اگرچه می دانم ممکن است این حرف ها، هجمه ها و فشارهای زیادی در پی داشته باشد.
*2.2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خسارت ناشی از آلودگی هوا می شودبنابراین گزارش، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هم با اشاره به آسیب های مختلف ناشی از آلودگی هوا همچون آسیب های اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی ، گفت : کنترل در مبداء یا منبع ایجاد آلودگی ، همچنین استفاده از فناوری های نوین همچون استفاده از ماشین های برقی و هیبریدی دو روش مهم مقابله با آلودگی هواست.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: گرچه منابع طبیعی در تابستان سهمی تقریبا 50 درصدی در تولید ذرات زیر کمتر از 2.5 میکرون دارد اما این سهم در تابستان بسیار کاهش پیدا می کند.
تجریشی اظهار کرد: حذف آلاینده های صنعتی، توزیع سوخت پاک، برخورد با مجریان آلودگی هوا ازه ظرفیت های قانون هوای پاک است.
وی با یادآوری این که 2.2 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف خسارات ناشی از آلودگی هوا می شود، خاطرنشان کرد: مقابله با آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است.
**جلوگیری از توزیع سوخت غیراستاندارد در ادامه، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت های صورت گرفته برای نمونه برداری و پایش سوخت توزیعی در هشت کلانشهر کشور از سال 93 تا کنون، گفت: از 27 مهر سنجش شاخص گوگرد بنزین توزیعی در کنار سنجش شاخص های بنزن و آروماتیک در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست جلوگیری از توزیع سوخت غیراستاندارد در کشور است و به ان عمل می کند.
*عدم تامین منابع اعتباری اصلی ترین دلیل اجرایی نشدن قوانین و مصوبات استمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با اشاره به بیانیه سال 2013 سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه آلودگی هوا یکی از عوامل مهم بیماری های مختلف است، گفت: چرا سازمان حفاظت محیط زیست بر حسب وظیفه و تکلیف نظارتی خود، تخلف سایر دستگاه های مسئول در زمینه مقابله با آلودگی هوا را به صورت عمومی اعلام نکرده است.
سید محمد علی افشانی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز با تاکید بر اینکه خلاء قانونی در زمینه مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد ، گفت : برداشتن گام عملی برای رفع این چالش، نیازمند تامین منابع مالی است.
وی با بیان اینکه ما متعهد به تکالیفی می شویم بدون اینکه منابع اعتباری مشخصی تعیین شود، اظهار کرد: عدم تامین منابع اعتباری اصلی ترین دلیل اجرایی نشدن قوانین و مصوبات است.
* راهکار کوتاه مدتی برای مقابله با آلودگی هوا وجود نداردامیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه نیز با بیان اینکه طبق تجربه جهانی راهکار کوتاه مدتی برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد و حداقل زمانی چهارساله برای رفع این چالش نیاز است، گفت: تنها راهکار کوتاه مدت برای مقابله با آلودگی هوا، استفاده از روش هایی همچون افزایش سخت گیری های مدیریتی در تردد خودروها و مدیریت ترافیک و تعطیلی مدارس است.
قناتی افزود : پارسال حتی برش یک ساله تکالیف و مسئولیت دستگاه ها بر اساس سیاهه انتشار شرکت کنترل کیفیت هوا تهیه شد اما عدم تخصیص اعتبار مانع اقدام اجرایی شد.
بهرام طاهری مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نظام مدیریت یکپارچه سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) نیز پیشنهاد داد رئیس سازمان محیط زیست با تفویض اختیار از سوی رئیس جمهوری مدیریت واحد موضوع آلودگی هوا را بر عهده بگیرد.
طاهری با تبیین تشدید پدیده اینورژن خواستار در نظر گرفتن تعطیلات زمستانی با کاهش تعطیلات تابستانی برای مدارس کشور در انتهای آذر تا ابتدای دی شد.
محمدحسین مقیمی استاندار تهران هم با اشاره به تبعات اجتماعی تصمیم های سخت برای مقابله با آلودگی هوا گفت: با توجه به اینکه 70 درصد چالش آلودگی هوا در تهران و تمامی کلانشهرها ناشی از سیستم حمل و نقل و ترافیک است و از طرف دیگر خلاء قانون و برنامه در این زمینه وجود ندارد، باید منبع اجرایی برنامه ها و تکالیف موجود به ویژه در زمینه توسعه و بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی مشخص شود.
همچنین، محمدعلی نجفی استاندار البرز از دیگر حاضران در این جلسه بود و گفت: البرز تاوان تردد کامیون ها و اتوبوس های فرسوده به تهران را می دهد و حتی تعداد روزهای آلوده کرج بیش از تهران شده است.
وی با بیان اینکه افزایش ذخیره ارزی کشور از محل پس انداز درآمدهای نفتی امری پسندیده است، اظهار کرد: اما این منبع مالی باید برای رفع چالش مهم امروز مردم نیز کاربرد داشته باشد.
در ادامه جلسه، معاونان استانداران فارس، مرکزی، اصفهان و مشهد با تشریح دستاوردها و چالش های خود برای مقابله با آلودگی هوا، بر ضرورت در نظر گرفتن منابع مالی مشخص برای رفع این بحران تاکید کردند.