پخش زنده
امروز: -
ICOها اگر یک مزیت مهم دارند و آن جذب سرمایه و ایده های بین المللی است،یک تهدید مهم تر نیز به دنبال دارند که آن هم خروج سرمایه های کلان از کشور در صورت شناخت ناکافی از آن است.
چکیده نشست پژوهشی:
پژوهشی خبری صدا وسیما:پس از بحث بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده و مزایا و مخاطراتی که می تواند برای افراد جامعه و همچنین اقتصاد کشور داشته باشد، این بار موضوع دیگری تحت عنوان ICO که مخفف Initial Coin Offering می باشد و نوعی روش تأمین سرمایه است در دنیای ارزهای رمزنگاری شکل گرفته که اگر شناخت کافی نسبت به آن وجود نداشته باشد و قانونگذاری و سیاستگذاری مناسبی برای استفاده از انجام نشود، می تواند تهدیدی برای خروج سرمایه های کلان از کشور به حساب آید. اگرچه بر خلاف بسیاری از کشورها، هنوز در کشور ICO وجود ندارد، اما از آنجا که این موضوع متعلق به فضای اینترنت و دنیای مجازی است، همچون دیگر موضوعات مرتبط با این حوزه، نمی توان از ورود و شکل گیری آن در کشور چشمپوشی کرد. به همین دلیل، پرداختن به این موضوع به منظور آشنایی و شناخت کافی نسبت به آن و جلوگیری از تهدیدات و مخاطرات آن برای سرمایه گذاران و افراد جامعه از جمله ضروریاتی است که رسانه ها باید به آن توجه نمایند. برای این منظور، استفاده از نظرات کارشناسان، محققان و پژوهشگران اقتصاد فضای مجازی می تواند، اطلاعات و تجربیات ارزشمندی را در اختیار سیاستگذاران و قانونگذاران قرار دهد. از همین رو، گروه اقتصاد پژوهش خبری، در نشستی[1] با حضور دکتر محسن رضایی صدرآبادی، مدیر گروه اقتصاد مجازی مرکز آینده پژوهی سراج؛ احمد محمدزاده، کارشناس و پژوهشگر ICO و سید مسعود شریفی، مدیر موسسه توسعه اقتصاد فضای مجازی به تبیین این موضوع و همچنین بررسی مخاطرات آن پرداخته است.
ICO چیست و چه مزایایی دارد؟
برای درک مفهوم ICO، که مخفف Initial Coin Offering بوده و عرضه اولیه سکه ترجمه شده است، ابتدا باید با مفهوم تأمین مالی جمعی یا همان کراودفاندینگ(CrowdFunding) آشنا شویم. کراودفاندینگ یک روش تأمین سرمایه برای راه اندازی یک کسب وکار، تولید یک محصول یا انجام امور خیریه است که بر بستر اینترنت انجام می گیرد و همین امر باعث شده تا در مقایسه با روش های تأمین مالی سنتی که معمولاً نیازمند سرمایه داران کلان یا اعتبارات بانکی بود، مشکلات و چالش های کمتری داشته باشد. در واقع، این روش را می توان نوعی اقتصاد مشارکتی دانست که به جای اتکا به منابع بانکی و سرمایه گذاران محدود، از سرمایه های خرد بخش عمده افراد جامعه که از انجام یک پروژه منتفع می شوند، بهره می برد و به دلیل مزایایی از جمله، دسترسی سریعتر و آسانتر به سرمایه موردنیاز، شفافیت اطلاعات از ابتدا تا پایان انجام پروژه، کاهش ریسک سرمایه گذاری و ... با استقبال گسترده ای از سوی کشورهای توسعه یافته و برخی کشورهای در حال توسعه مواجه شده است. اما با تولد و ورود ارزهای رمزنگاری شده به نظام مالی جهانی و قدرت گرفتن دنیای مجازی در نظام مالی، روش تأمین مالی جمعی در این فضا نیز در قالب ICOها شکل گرفته است و در واقع، ICO را میتوان کراودفاندینگ بر بستر بلاکچین(ارزهای رمزنگاری شده بر بستر بلاکچین به وجود آمده اند و بلاکچین نوعی پایگاه داده غیرمتمرکز است که در اختیار تمام افراد موجود در شبکه قرار میگیرد) نامید. به عبارت دیگر، ICO را می توان تأمین مالی جمعی به صورت غیرمتمرکز و بدون نظارت نهادهای قانونی تعریف نمود. بنابراین، ICO زمانی رخ میدهد که ما یک پروژه بر بستر بلاکچین داریم؛ بهگونهای که کاربران میتوانند اطلاعات موجود را مشاهده کرده و در مورد ایجاد تغییر در آن رأی بدهند. حال برای اینکه این پروژه به درستی کار کند، نیازمند یک توکن که میتوان آن را نوعی برگه سهام مجازی دانست، میباشد و از آنجا که بستر این پروژه غیرمتمرکز است، بنابراین باید توکنها بین مردم توزیع شود. در این حالت افراد با خرید توکنهای یک پروژه در آن سرمایهگذاری میکنند تا در آینده با افزایش قیمت توکنها، سود کسب کنند، یا برای استفاده از خدمات پروژه از توکنها استفاده نمایند. در واقع، راهاندازی ICO امکان خرید توکنها را برای افراد فراهم می کند. از طرفی، با توجه به آنکه پول قابل استفاده در ICOها، ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت کوین و اتریوم است و این نوع پول محدودیتی برای جابجایی و مبادله ندارد، مهمترین مزیتی که برای این روش تأمین مالی می توان در نظر گرفت، جذب سرمایه های زیادی از نقاط مختلف جهان برای انجام یک پروژه در داخل یک کشور می باشد. همچنین، با ICO تقاضا برای این دو رمزارز بیت کوین و اتریوم نیز صورت میگیرد، به همین دلیل باعث افزایش قیمت این رمزارزها می شود و در نهایت منجر به پیشرفت بازار ارزهای رمزنگاری شده می شود.
توکن و انواع آن
توکن ساختاری مشابه برگه سهام در بورس دارد، همانطور که در بازار بورس در ازای خرید سهام، برگه سهام مربوط به آن دریافت می شود، در ICO در قبال مشارکت در تأمین مالی یک پروژه توکن دریافت می کنیم که حکم همان برگه سهام را دارد. در اینجا تفاوتی که میان Coin(کوین به معنای سکه) با توکن(Token معادل برگه سهام در ICO)، وجود دارد این است که کوین به طور معمول با هدف واسطه مبادله و ذخیره ارزش به وجود میآید، اما توکنها میتوانند کاربردهای بیشتری داشته باشند و قابل برنامه نویسی هستند و به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول توکنهای مبتنی بر دارایی یا کالا میباشند. این توکنها ارزش واقعی داشته و دارای پشتوانه کالایی هستند. برای مثال در یک پروژه ICO، پشتوانه توکنها سنگها و مواد معدنی بود که توسط آن شرکت استخراج میشد. البته این مدل رایج نیست و معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما دسته دوم که رایج تر هست، توکنهای کاربردی نام دارند و برای دسترسی به کالا و یا استفاده از خدمات پروژه بهکار میرود.
چالش ها و معایب ICO در اقتصاد
اگرچه ICO برای جذب سرمایه های بین المللی در یک کشور یک مزیت به حساب می آید، اما چالش ها و معایبی دارد که باعث شده بیشتر کشورها در قبال آن موضع منفی اتخاذ نمایند؛ این چالش ها و معایب عبارتند از:
وضع ICOها در ایران و جهان
اولین ICO متعلق به Mastercoin بود که در سال 2013 شکل گرفت و بعد از آن اتریوم در سال 2014،ICO شد. در هر حال حاضر، تعداد دقیق ICO ها مشخص نیست، اما به طور تقریبی روزانه 30 ICO در جهان به وجود می آید. اگر نگاهی به وضعیت تأمین مالی از طریق ICO در جهان نیز داشته باشیم، تا اواخر 2017 نزدیک به 4 هزار میلیون دلار از طریق ICOها جمع آوری شده است.
با این حال، به دلیل مشکلات و معایب ICO و همچنین افزایش پروژه های تقلبی در این روش و مواضع منفی اکثر کشورها در قبال آن، طبق گزارش Forbes اقبال به ICOها تا حدودی کاهش یافته است.
در ایران نیز، هنوز شناخت کافی نسبت به ICO وجود ندارد و به معنای واقعی شکل نگرفته است، اما از آنجاکه همچون ارزهای رمزنگاری شده و سایر موضوعات مرتبط با دنیای مجازی، گریزی از آن نیست، ورود و شکل گیری آن در کشور حتمی است؛ از این رو برای آنکه از بحران ها و مخاطرات آن در امان بمانیم، باید در حوزه آگاهی بخشی، قانونگذاری و سیاستگذاری در این حوزه ورود کنیم تا بتوانیم مخاطرات آن را به حداقل رسانده و از مزیت آنها در جذب سرمایه های بین المللی بیشترین بهره را ببریم. چراکه اگر این اتفاق صورت نگیرد، نه تنها موفق به جذب سرمایه بین المللی نمی شویم بلکه به دلیل تبلیغات گسترده ای که در این حوزه وجود دارد، شاهد خروج سرمایه زیادی از کشور خواهیم بود.
مواضع برخی کشورها در قبال ICO
از آنجا که عمر زیادی از ICOها نمی گذرد، بسیاری از کشورها مواضع مشخصی درباره آن اتخاذ نکرده و به این موضوع نیز ورود پیدا نکردهاند، اما برخی کشورها با توجه به شرایط خود و مزیتهایی که این روش تأمین مالی دارد، اقدام به اتخاذ تصمیم و سیاست مناسب درباره ICO کرده و یا در مرحله تحقیق و بررسی برای استفاده مناسب از این روش میباشند. این کشورها عبارتند از:
تفاوت ICO و کراودفاندینگ
بحث تفاوت میان تأمین مالی جمعی(CrowdFunding) و ICO یکی از ملاحظات خیلی مهم است. ICO اگر چالش هایی داشته باشد و نیاز به بررسی و قانونگذاری باشد در کراودفاندینگ یک بستر و مفهومی عام است. اولین تفاوت کراودفاندینگ با ICO می تواند این باشد که مفهوم عام کراودفاندینگ که به معنای تأمین مالی جمعی است در ICOها بروز و ظهور پیدا کرده است یعنی در تأمین مالی جمعی می توانیم اقدام به تأمین مالی هر پروژه، اختراع یا ایده ای کنیم و هرگاه پروژه به محصول نهایی تبدیل شد آن را در اختیار افراد قرار دهیم مثلاً انتشار یا ترجمه یک کتاب که به دست مصرف کننده نهایی میرسد؛ ولی در بحث ICO فقط با توجه به عبارت آن که Initial Coin Offering است و در ارزها بروز و ظهور یافته، برای تأمین مالی استفاده میکنند؛ بنابراین اگر برداشت شود که ICO بد است لزوماً نمی توان این نتیجه را گرفت که کراودفاندینگ بد است. نکته دیگر در مورد تفاوتها این است که مزیت های کراودفاندینگ و مزیت های ICO به خروجی محصول و پروژه ای مرتبط است که برای آن از این طریق تأمین مالی صورت می گیرد؛ بنابراین، در بحث ارزها این تأمین مالی قاعدتاً برای اعتبار بخشی و اعتبار دادن به یک ارز انجام می گیرد، در صورتیکه در حوزه کراودفاندینگ به هیچ وجه این مسئله اعتبار و ارزش دادن به یک موضوع اعتباری نیست، بلکه خروجی آن یک محصول علمی است، به همین دلیل کراودفاندینگ، عامتر از ICO است.
همچنین، در کراودفاندینگ برای تأمین مالی از پول های رایج استفاده می شود اما در ICO اعتقاد بر این است که نیازی به استفاده از پول های رایج نیست، چراکه قرار است از تمام دنیا سرمایه جذب شود، یعنی فراتر از پول های رایج، بنابراین پول های مجازی در این فضا اعتبار می یابند. تفاوت دیگر در نوع سرمایه گذاری است. کراودفاندینگ پروژه های هایتک و دانش بنیان را پشتیبانی می کند، در حالیکه، سرمایه گذاری از طریق ICO به پروژه های مربوط به بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده تعلق دارد.
نتیجه گیری
ICOها اگر یک مزیت مهم دارند و آن جذب سرمایه و ایده های بین المللی است، یک تهدید مهمتر نیز به دنبال دارند که توجه به آن بیش از توجه به مزیت ICO اهمیت دارد و آن هم خروج سرمایه های کلان از کشور در صورت شناخت ناکافی و نداشتن قانون و سیاست دقیق و مناسب برای برخورد با این پدیده مجازی است. شاید تحقیق و بررسی به منظور آگاهی بخشی، اتخاذ موضع و تصمیم درست در قبال استفاده از این روش سرمایه گذاری و همچنین قانونگذاری و سیاستگذاری مناسب برای آن توسط دستگاهها و نهادهای ذیربط، در شرایطی که هنوز موج تبلیغات گسترده درباره این موضوع و ایجاد ICO ها در کشور صورت نگرفته است، از جمله اقدامات و راهکارهایی است که نهادهای مسئول به منظور جلوگیری از تهدیدات و مخاطرات ICOها برای اقتصاد کشور باید مورد توجه و در دستور کار قرار دهند.
پژوهش خبری // فاطمه حسینی
[1]. این نشست روز دوشنبه مورخ 27/ 9/ 1396 در اداره پژوهش های خبری معاونت سیاسی برگزار شده است.